Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii au nevoie de training, pentru a scapa de mentalitatea lui "merge si asa"

Romanii au nevoie de training, pentru a scapa de mentalitatea lui "merge si asa"
Andy Szekely este trainer, coach, si autor, cel care a initiat in Romania, incepand din 1999, organizarea primelor cursuri si conferinte despre Programare Neuro-Lingvistica, Analiza Tranzactionala si Gandire creativa.In 2003 Andy Szekely a publicat "NLP - Calea Succesului", prima carte despre aplicatiile NLP din Romania, iar in 2004, 2005 si 2006 a editat numeroase programe de studiu individual.

Andy Szekely este trainer specialist in persuasiune si tehnici de influentare si detine in Romania licentele pentru programele de training: Psychology of Persuasion™ (SUA 2004), Language and Behavior Profile™ (LAB Profile™, Canada, 2005), Influencing with Integrity™ (SUA, 2006).

Andy Szekely impartaseste acum, pentru cititorii Bloombiz.ro, din experienta sa de trainer in Romania.

Domnule Szekely, cum vedeti activitatea de training in companiile romanesti? Cum se raporteaza angajatii romani la training-uri? Sunt deschisi, invata repede, aplica ceea ce invata?

Avem toate tipurile de atitudini in companiile de la noi. Am lucrat cu toate formele de organizare, de la multinationale pana la ONG-uri studentesti, si pot spune ca oamenii sunt cei care fac diferenta. Poti lucra intr-o firma de stat cu un lider bun si sa intalnesti o echipa de oameni motivati sa invete. Pe de alta parte, poti lucra cu firma unui investitor strain care are operatiuni in Romania si sa te trezesti ca participantii la curs nu au nici un fel de interes sa invete. Acest lucru se intampla mai rar, dar nu e exclus.

Care este solutia ?

Solutia e felul in care contractezi trainingul. Tendinta fireasca intr-o companie de training matura este sa accepte numai contractele foarte clare. Minimal, prin contract clar inteleg o relatie de parteneriat bazata pe incredere, competenta si o clara asumare a responsabilitatilor de ambele parti.

Care este atitudinea angajatorilor fata de training-uri? Cati sunt dispusi sa cheltuiasca pentru a-si instrui angajatii?

Observ doua categorii de solicitanti de training. Cei pentru care criteriul esential este pretul mic de livrare si cei pentru care pretul este irelevant in comparatie cu atingerea obiectivelor de training. Practic, daca un manager vorbeste cu tine despre training, inseamna ca evalueaza posibilitatea de a face acea cheltuiala. Ramane sa il convingi ca programul tau este cel mai bun pentru el.


Ce ne puteti spune despre manageri? Cati dintre ei sunt dispusi sa vina sa se instruiasca si care este deschiderea lor fata de training? Sunt deschisi sau considera ca a te duce la un training este echivalent cu a recunoaste ca nu esti bine pregatit?

Majoritatea sunt dispusi, daca percep ca trainingul le aduce valoare pentru dezvoltarea lor profesionala. Mitul managerului dezinteresat de training se cam estompeaza in Romania. Cand vrei performanta pentru tine insuti, trainingul este o optiune majora si fireasca pe care o iei in calcul ca manager.

In timp apare o diferenta evidenta intre managerii care participa frecvent la traininguri si cei care se bazeaza exclusiv pe experienta. Trainingul nu iti da numai informatie si abilitati, ci si idei. Iar managerii fara idei creative apartin trecutului.

Cati dintre angajatii cu pozitii importante din companiile romanesti transmit mai departe subordonatilor informatiile pe care le primesc in cadrul training-urilor?

Asta e o "nuca tare" a programelor de training. Secretul este sa stabilesti din start sistemul de "diseminare" a informatiei. Este o munca ce ar trebui sa implice cel putin trei parti : managerul echipei care face training, participantii la training (o parte din ei) si trainerul.

Pe baza acestei consultari se poate crea un program bun de transfer de competente si informatii din sala de training la locul de munca. Nu stiu cati dintre angajati transmit mai departe, dar stiu ca prea putine traininguri creeaza cadrul pentru asa ceva, inca de la contractare.

Cu ce difera training-ul pe care il faceti sau prezentarile dumneavoastra fata de cele ale altor traineri? Cu alte cuvinte, de ce Andy Szekely?

In primul rand flexibilitate. O lectie foarte importanta pentru mine ca trainer a fost aceea ca oamenii invata "pe bucati". Trainerii incepatori fac frecvent greseala sa ofere "intregul pachet", iar asta se potriveste numai audientelor pregatite sa primeasca intregul pachet.

Asta este si limita licentelor de training - uniformizeaza asteptarile audientei. In trainingurile mele adaptez in timp real informatiile, demonstratiile si exercitiile la asteptarile audientei.

In al doilea rand, noutate si unicitate. Datorita programelor intense de formare la care particip anual (minim doua luni pe an), trainingurile pe care le creez inglobeaza ultimele tehnici si instrumente la nivel mondial. De exemplu, trainingul Mind Shaping sau programul intensiv BOOT Camp sunt concepte unice pe piata romaneasca.

In al treilea rand, dar nu in ultimul, dedicare. Fac munca asta cu pasiune. Trainingurile mele au un puternic suport informational rezultat din cercetare. Trainingul - ceea ce se vede in cele doua-trei zile, este doar varful icebergului. Practic, la fiecare dintre trainingurile pe care le-am creat am adunat in "spatele cortinei" munca de scriere a unei carti. Iar participantii beneficiaza intr-o forma sau alta de acest suport informational si inainte, si dupa curs.

Care sunt previziunile dumneavoastra in legatura cu piata (de training) pe care activati?

Simplu spus, piata creste! Numarul de furnizori de training creste vizibil, iar mai nou creste vertiginos si numarul ofertantilor de programe de "formare de formatori". Astept cu interes, peste doi-trei ani, aparitia unor branduri romanesti consacrate. Nu ma refer aici la companii de traning ci la persoane.

Piata care se maturizeaza are nevoie de modele in acest sens, iar aceste modele sunt oameni in carne si oase, nu branduri de companie. Daca acum imi vin in minte doua-trei nume in acest sens, probabil ca in cativa ani lista va fi mult mai lunga.

De ce ati ales sa veniti in Romania pentru a tine training-uri?

Pentru ca sunt convins ca romanii au nevoie. M-am uitat in jur si am vazut o multime de oameni blocati in mentalitatea lui «merge si asa». M-am uitat si in oglinda si am putut zari semne ale aceleiasi mentalitati. Dupa ce am tinut training in Elvetia mi s-a confirmat foarte clar faptul ca "merge si asa" este sinonim cu "merge si mai prost", lucruri de care ar fi util sa ne indepartam in mare viteza.

In schimb, ar fi de dorit sa ne apropiem de o mentalitate de tip : "cum pot sa fac mai bine" sau "cum pot sa perfectionez?" Romania este un teren fertil pentru training de dezvoltare personala si profesionala. Eu asta fac.

Ce planuri de viitor aveti din punct de vedere profesional?

Sa fac din ce in ce mai bine ceea ce fac acum. Poate suna banal, dar cred ca nu poti performa decat pe filonul vocatiei tale. De aceea, a face foarte bine o meserie poate fi o provocare chiar mai mare decat descoperirea de noi frontiere. Trainingul si public speaking-ul sunt meserii in care nu exista perfectiune si nu exista public identic, deci nu exista «pragul de sus». Asta face lucrurile cu atat mai palpitante.

Ce va motiveaza sa lucrati ca trainer?

Faptul ca pot fi martor si declansator al fenomenelor AHA. Nu stii niciodata ce cuvant rostit intr-un anumit context poate sa declanseze la interlocutor un efect de domino care sa ii schimbe cu adevarat viata.

Oamenii sunt ca vapoarele. O deviere de 0,01 grade a carmei poate face ca vaporul sa ajunga in cu totul alt loc, peste 10.000 de kilometri. Daca stii cand sa faci devierea, ajungi la tinta mai rapid.

Asta ma motiveaza: faptul ca pot sugera subtil destinatii noi celor care se simt pregatiti sa le exploreze.
Bloombiz



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1088 ori