Pagubitii MTS Leasing nu-si pot vinde nici terenul, nici casa

Miercuri, 13 Iulie 2005, ora 00:19
1022 citiri

Dupa ce au ramas cu buza umflata de pe urma afacerii cu firma germana, clientii MTS Leasing GmbH nu au dreptul nici de a continua lucrarile la case cu alti constructori si finantatori si nici nu pot vinde sau demola pana cand autorizatiile de constructie si contractele de superficie nu vor fi cesionate sau anulate de o instanta judecatoreasca.

Clientii MTS Leasing sunt in imposibilitatea de a continua constructiile, este de parere Niels Schnecker, managing Senior Partner la o mare companie specializata in drept international, management strategic si finante.

Potrivit Agentiei Mediafax, care-l citeaza pe Schnecker, atat timp cat contractele de leasing, de superficie si autorizatiile de constructie sunt valabile, clientii nu-si pot vinde terenul, nu pot continua constructiile si nici nu le pot demola.

Contractul de superficie incheiat de clienti cu MTS Leasing ii ofera finantatorului german drept de proprietate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului.

Schnecker a aratat ca, potrivit contractului de leasing incheiat de cele doua parti, nerespectarea termenilor contractuali de catre MTS Leasing nu duce la rezilierea unilaterala a contractului, ci doar la plata unor penalitati.

Astfel, se pare ca singura solutie pentru anularea de catre clienti a acordurilor semnate cu MTS Leasing este apelarea la instantele romane de drept comun, potrivit clauzelor contractuale.

Procedurile juridice pot dura si 10 ani

Schnecker apreciaza ca procedurile juridice ar putea dura pana la zece ani, in conditiile in care numai parcursul unei citatii internationale, de la o judecatorie din Romania la Ministerul Justitiei, la Ministerul Roman al Afacerilor Externe, la Ministerul German al Afacerilor Externe, la Ministerul Justitiei si apoi la o judecatorie din Germania dureaza in jur de sase luni.

Solutii pentru pagubitii MTS Leasing

In cazul in care clientii fac o plangere penala la Politie, iar aceasta constata frauda, pagubitii se pot constitui parte civila intr-un proces penal.

Cauza penala ar avea avantajul ca, in caz de faliment al MTS Leasing, pretentiile clientilor pot ajunge pana la executarea in nume personal a membrilor conducerii firmei.

Dupa inceperea procesului in justitie, clientii vor trebui sa ia legatura cu lichidatorul german pentru a cere inghetarea unei parti din activul companiei, astfel incat, in cazul unei sentinte definitive si irevocabile favorabile, sa-si poata recupera banii. In schimbul acestei asigurari, procedura prevede plata unei garantii (cautiune) catre instanta pana la finalizarea cauzei.

Niels Schnecker afirma ca, in caz de faliment al MTS Leasing, clientii si-ar putea continua contractele in forma actuala, urmand ca ratele sa fie platite in contul unui refinantator si totodata creditor al companiei germane.

Asta nu inseamna insa ca noii creditori vor trebui sa mentina dobanda mica de 5% prin care a patruns rapid pe piata romaneasca MTS Leasing. In cele mai multe cazuri, creditele ipotecare si imobiliare acordate pe o perioada cuprinsa intre 15 si 20 de ani au o dobanda anuala de circa 7-8%.

Reamintim ca MTS Leasing a anuntat recent ca unul dintre consilierii financiari, Calin Armen, a deturnat fondurile societatii si a disparut.

Reprezentantii din Germania ai firmei au mai spus ca vor oferi detalii intr-o conferinta de presa, mentionand ca nu au solicitat falimentul firmei.

Autor: Mugur Cosmin

Realitatea Romaneasca