Cum renaște miraculos calea ferată în România. Efectul pandemiei de COVID: "În 2023 pot începe neobișnuit de multe lucrări"

Vineri, 06 Ianuarie 2023, ora 14:02
1189 citiri
Cum renaște miraculos calea ferată în România. Efectul pandemiei de COVID: "În 2023 pot începe neobișnuit de multe lucrări"
Un tren de persoane oprit într-o gară din România FOTO Hepta

Infrastructura feroviară din România este lăsată în paragină de decenii, motiv pentru a ajuns extrem de deteriorată, generând scăderea rușinoasă a vitezei medii de circulație a trenurilor.

La mijlocul anului 2022, statistica indica faptul că un tren de pasageri avea în medie 40-50 de kilometri pe oră, iar un marfar ajungea la destinație parcurgând distanța cu aproximativ 15-20 de kilometri la oră.

În anul 2000, România avea 11.000 de kilometri de șină de cale ferată, fiind în top la acest capitol în Europa. În ultimii 20 de ani, a pierdut câteva de kilometri din cauza stării precare a șinelor.

Doar 25% din această infrastructură poate fi folosită la capacitate maximă, alți aproximativ 8.000 de kilometri de cale ferată aflându-se sub restricții diverse, arată o analiză a publicației Europa Liberă.

Pe de altă parte, lucrările de modernizare sau de reparație a căilor ferate au accelarat în ultimii 2-3 ani, având șansa să atingă un apogeu nesperat în 2023. Motivul principal: fondurile gigantice din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), un sistem de sprijin financiar gândit la nivelul Uniunii Europene pentru a recupera decalajul economic cauzat de pandemia de COVID.

Gradul de contractare a banilor din PNRR pentru CFR SA a ajuns la finele anului 2022 la 86,78%. Au fost semnate contracte în valoare de 14,73 miliarde de lei din PNRR, pentru modernizarea și repararea a 608,344 km de cale ferată.

"În ultimele două decenii, CFR s-a concentrat pe reconstruirea coridorului principal Curtici-Constanța (fost "IV", actual "Rin-Dunăre"), în lungime de aproximativ 850 kilometri. Din aceștia, sunt finalizați ~570 km (Curtici-Ghioroc, Simeria-Sighișoara, Predeal-București-Constanța) din care ~470 km permit 140-160 km/h viteză maximă.

253 kilometri se află în reconstrucție. Din ei, se circulă deja pe fir nou pe 108 km, în cea mai mare parte fiind proiectați la 160 km/h și operați cu 120 km/h în prezent. Din cei 108 km, CFR a anunțat că va face recepția pe 100 km în 2023, adică ambele fire vor fi finalizate. Dar dincolo de aspectele strict tehnice, călătorii sunt interesați de porțiunile de cale nouă care sunt date în folosință.

Pe Ghioroc-Simeria (141 km, 4 contracte în derulare, semnate în 2017 pe 4 ani) se circulă deocamdată pe fir nou pe 103 km. Preconizăm deschiderea în 2023 a "variantei de viteză Vețel", adică ~6 km de cale nouă care ...citeste mai departe despre "Cum renaște miraculos calea ferată în România. Efectul pandemiei de COVID: "În 2023 pot începe neobișnuit de multe lucrări"" pe Ziare.com

#cale ferata, #lucrari infrastructura, #santier feroviar, #Pro Infrastructura, #fonduri pnrr , #Stiri Macroeconomie