Euro 2012: o gaura pentru bugetul Ucrainei si Poloniei

Joi, 07 Iunie 2012, ora 18:07
1967 citiri
Euro 2012: o gaura pentru bugetul Ucrainei si Poloniei

Grecia a organizat Jocurile Olimpice din 2004, eveniment care a lasat o gaura de aproape 9 miliarde de euro in bugetul tarii. Pregatirea turneului final de fotbal european, organizat intre 8 iunie si 1 iulie de Polonia si Ucraina, a costat peste 30 de miliarde de euro, in timp ce incasarile vor atinge jumatate de miliard.

Ucraina a cheltuit pana cum 10 miliarde de euro cu organizarea Euro 2012, in mare parte pe modernizarea infrastructurii. Cheltuielile sunt comparabile cu cele facute de Grecia, pentru organizarea JO 2004 de la Atena. Initial, Ucraina se baza pe investitiile private in modernizarea infrastructurii, care sa acopere pana la 60 la suta din necesar. Criza economica din 2008 a dat peste cap planurile guvernului ucrainean, al carui PIB a scazut cu 14,8 la suta in 2009.

Finantare din banul public

Banii privati au ajuns doar pentru a construi si moderniza stadioanele din Donetk si Harkov, doua din cele 4 orase gazda ale turneului final. Lucarile la arenele din Kiev si Lvov, constructia de noi terminale la aeroporturi si anumite sosele au fost finantate din banul public.

Ucraina s-a indatorat mult pentru a putea acoperi investitiile si va trebui sa plateasca circa 1 miliard euro pe an, timp de mai multi ani, pentru a le returna. Sub pretextul terminarii mai rapide a lucrarilor, guvernul a modificat legislatia pentru a permite evitarea sistemului de licitatii publice. Astfel mita pentru obtinerea de lucrari atingea si pana la 40 la suta din totalul costurilor.

Polonia si Ucraina au cheltuit in total 30,2 miliarde de euro pentru a organiza Campionatul European de Fotbal. Investitiile de capital au crescut puternic (9% in Ucraina si 8,5% in Polonia) si au pus umarul la cresterea economica. Aproximativ 1 milion de turisti vor veni sa asiste la meciuri, insa castigurile adevarate nu vor veni din turism, ci din dezvlotarea infrastructurii. Cele doua tari au reusit sa evite investitiile majore in stadioane si sa directioneze cei mai multi bani catre infrastructura de transport, se arata intr-un raport al Erste.

Polonia a investit aproape 20 de miliarde de euro

Conform bancii austriece, Polonia a investit 19,8 miliarde de euro, adica 5,2% din PIB, pentru Campionatul European de Fotbal, dintre care 86% in modernizarea infrastructurii de transport. Polonia, care inainte de a face aceste investitii avea a patra cea mai scazuta densitate a retelei de autostrazi din UE, si-a imbunatatit sistemul de transporturi, ceea ce ar putea duce la cresterea eficientei si productivitatii producatorilor locali.

Reprezentantii Erste spun ca acest lucru poate atrage mai multe investitii straine directe intrucat infrastructura nedezvoltata a reprezentat cel mai important factor care a descurajat investitiile in Polonia. Prin urmare, investitiile ar trebui sa sustina reducerea ratei somajului pana la obiectivul stabilit de guvern, de 12,3% la sfarsitul anului 2012.

In plus, sustin cei de la Erste, organizatorii au reusit sa reduca ponderea investitiilor in infrastructura sportiva sub 10%, ceea ce reprezinta un factor foarte important in conditiile in care arenele sportive uriase s-au dovedit a fi cea mai mare problema cu care organizatorii se confrunta dupa un asemenea eveniment.

Ucraina a cheltuit in total 9% din PIB in perioada 2008 - 2012 pentru a pregati Euro 2012, creand anual locuri de munca pentru 69.000 de persoane. Aproape 85% din cheltuielile totale au fost directionate catre infrastructura absolut necesara.

Modificari intarziate la infrastructura

Reprezentantii Erste sustin ca modificarile infrastructurii de transport si sportive erau cu mult intarziate si nu pot fi privite drept generatoare de capacitate in exces destinata exclusiv bunastarii turistilor. Au fost construite terminale noi pentru aeroporturile din fiecare oras gazda si piste noi in toate orasele, mai putin in Kiev. Drumurile care fac legatura intre cele mai mari orase au fost complet modernizate.

De exemplu, distanta de 540 km dintre Lvov si Kiev putea fi parcursa cu trenul in 7-10 ore. Trenurile importate din Coreea vor merge cu 180 de km pe ora pe noile linii de cale ferata, ceea ce reprezinta un progres urias pentru Ucraina. Orasele si-au extins foarte mult flota de transport in comun, in special cu autobuze mari produse local.

Banca austriaca considera ca investitia nu ar fi fost facuta probabil daca nu ar fi avut loc acest eveniment. Mai mult, este extrem de probabil ca firmele de constructii si primariile sa faca presiuni pentru continuarea investitiilor si dupa finalul campionatului.

Erste estimeaza ca cei un milion de turisti care vor vizita cele doua tari vor cheltui cheltui, in medie, cate 800 de euro, ceea ce va avea un impact mai degraba nesemnificativ pentru Polonia (0,11% in PIB) si destul de mic pentru Ucraina (0,32% in PIB).

Analistii Erste considera ca numarul de vizitatori in Polonia nu va creste semnificativ datorita Campionatului European de Fotbal, in conditiile in care plusul de 500.000 - 700.000 de turisti este comparabil cu o crestere anuala inregistrata in mod obisnuit (numarul turistilor a crescut de la 12,4 milioane in 2010 la 13,1 milioane in 2011).

Analistii de la banca austriaca considera ca efectul beneficiilor generate de turism va fi probabil de scurta durata, ajutand doar la acoperirea cheltuielilor extraordinare (de exemplu cu masurile de securitate).

In ceea ce priveste efectele pe termen lung pentru turismul Poloniei, specalistii de la Erste spun ca acestea sunt cu atat mai discutabile, argumentand de ce considera ca estimarea privind suma de 800 de euro cheltuiti in medie de un turist este mai rezonabila decat suma de 1.000 de euro anticipata de Polonia. Pe de alta parte, mai spun cei de la banca austriaca, daca Polonia reuseste, cu putin noroc, sa obtina o medalie, acest lucru s-ar reflecta in economia reala prin cresterea increderii consumatorilor si a consumului casnic, stimuland cresterea economica.

Ucraina a fost foarte criticata pentru tarifele mari la cazare care pot descuraja turistii amatori de fotbal si pot duce la scaderea numarului de turisti. In prezent, tarifele hotelurilor din Ucraina, in special pe perioada meciurilor, sunt extrem de mari. Aceasta situatie este o consecinta a procesului greoi de obtinere a autorizatiilor de constructie, care are drept efect numarul scazut de hoteluri. Doar doua echipe de fotbal au ales sa fie cazate in Ucraina, din cauza chiriilor mari.

Probleme pentru zlot, dupa ce banii de la UE se opresc

Fondurile UE au finantat 31% din investitiile realizate, ceea ce a contribuit la majorarea transferurilor nete de fonduri UE de la 0,9% din PIB in 2009 la 2,4% in 2011, se mai arata in raportul Erste.

Reprezentantii bancii austriece sustin ca aceasta pondere va scadea la 0,9% in 2013, ceea ce ar putea influenta cursul valutar si, intr-un scenariu extrem, deciziile Consiliului de Politica Monetara. Guvernul a utilizat in mare masura conversia acestor fonduri pentru a sustine zlotul daca era necesar, spun cei de la Erste, schimbandu-le fie la banca centrala fie pe piata. In cazul in care aceste schimburi vor inceta, Consiliul de Politica Monetara va ramane singur in eforturile sale pentru un zlot mai puternic si ar putea inclina sa creasca dobanda mai devreme.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#Euro 2012 Polonia Ucraina, #investitii infrastructura, #cheltuieli mari, #bani turisti, #campionatul european de fotbal , #Stiri Macroeconomie