Desi n-a construit niciun capat din autostrazile promise, Guvernul sustine ca va face si linii de tren de mare viteza

Joi, 28 Februarie 2019, ora 07:20
952 citiri
Desi n-a construit niciun capat din autostrazile promise, Guvernul sustine ca va face si linii de tren de mare viteza
Foto: Arhiva Pixabay

Cu toate ca n-a demonstrat ca ar fi stare sa construiasca, asa cum a promis, autostrazi si canale navigabile in parteneriat public-privat (PPP), Cabinetul Dancila anunta ca are de gand se se apuce si de linii ferate de mare viteza, care sa lege intre ele regiunile tarii.

In principiu, regimul PPP presupune ca un privat construieste din bani proprii o sosea, un canal navigabil sau o cale ferata si isi recupereaza investitia percepandu-le, apoi, taxe celor care folosesc respectiva infrastructura. E un mod de lucru adoptat in special in tarile cu mari aglomerari urbane.

La noi, Compania de Drumuri a incercat de 3 ori sa construiasca Autostrada Ploiesti - Brasov in regim PPP, dar n-a reusit. Motivul: dupa cum a explicat pentru Ziare.com deputatul Catalin Drula (USR), in Romania - o tara cu valori de trafic relativ reduse - privatul nu isi poate recupera, intr-o perioada rezonabila, investitia facuta intr-o autostrada.

In consecinta, nici metoda PPP nu are cum sa functioneze, la noi.

In aceste conditii, pe vremea cand premier era Mihai Tudose, Guvernul a cerut ajutorul Bancii Mondiale (BM) pentru a realiza documentatia necesara constructiei autostrazii Comarnic-Brasov, pe care apoi sa o realizeze printr-o schema clasica de finantare.

Tocmai cand acest proiect incepuse sa prinda contur, PSD a schimbat Guvernul. Iar Cabinetul Dancila, proaspat investit, a renuntat la colaborarea cu BM si si-a asumat contructia unor obiective mamut de infrastructura prin PPP, in ciuda faptului ca aceasta metoda isi dovedise deja ineficienta.

Ce a promis Guvernul si ce a facut, de fapt, prin PPP

Primul proiect pe care Cabinetul Dancila a promis ca il va realiza in PPP este Autostrada Ploiesti-Brasov. Constructia va fi dificila, in conditiile in care soseaua, desi construita in zona de munte, va trebui sa fie, totusi, una de mare viteza.

Pentru acest proiect, Comisia de Prognoza a lansat o licitatie pentru semnarea unui contract de PPP, la care s-au inscris 5 societati. Procedura este in curs, dar se mai pot inca formula contestatii. Oricum, pana ca unul dintre cei 5 constructori sa ajunga efectiv sa faca un metru de autostrada vor mai trece ani.

Ulterior, Cabinetul Dancila a mai promis ca, tot printr-un proiect in PPP, va transforma Bucurestiul in port la Dunare. La jumatatea lunii decembrie, s-a lansat in dezbatere publica studiul de fundamentare pentru acest proiect.

Asa cum Ziare.com v-a informat deja, sansele ca acest proiect sa se realizeze sunt n ...citeste mai departe despre "Desi n-a construit niciun capat din autostrazile promise, Guvernul sustine ca va face si linii de tren de mare viteza" pe Ziare.com

#Dancila face tren mare viteza, #Dancila tren mare viteza, #Dancila parteneriat public privat tren , #Stiri Macroeconomie