Cum ar fi inventat furnicile agricultura in urma cu zeci de milioane de ani

Miercuri, 12 Aprilie 2017, ora 22:17
Cum ar fi inventat furnicile agricultura in urma cu zeci de milioane de ani
Foto: Ziare.com

Impinse de seceta, furnicile au inventat agricultura cu milioane de ani inaintea oamenilor, potrivit unui studiu publicat miercuri de revista britanica Proceedings of the Royal Society B.

"Furnicile cultivatoare de ciuperci reprezinta unul din rarele grupuri de animale care au dezvoltat o agricultura", a explicat pentru AFP Michael Branstetter, din cadrul Smithsonian's National Museum of Natural History din SUA, coautor al studiului.

Furnicarele lor adapostesc campuri subterane unde ele cultiva ciupercile care constituie esentialul regimului lor alimentar.

Capacitatile precoce ale anumitor furnici in materie de agricultura erau deja cunoscute de cercetatori. Insa persista misterul asupra modului in care aceste insecte minuscule care nu sunt "fiinte constiente ca oamenii" au reusit sa cultive ciuperci cu milioane de ani inainte ca fiintele umane sa descopere agricultura.

Initial se credea ca o prima furnica, intr-un mod cu totul fortuit, a reusit sa obtina o recolta, iar descendentii ei au perpetuat apoi tehnica. Realitatea pare insa mai complexa, dat fiind nivelul de indemanare atins de aceste insecte.

Furnicile "agricultoare" sunt capabile sa-si protejeze culturile de boli, de paraziti sau de seceta la o scara si la un nivel de eficienta care rivalizeaza cu agricultura umana. Ele au creat chiar noi specii de ciuperci care nu ar fi putut supravietui fara ingrijiri atente in stare salbatica.

Analizand ADN-ul a 119 specii de furnici, cercetatorii americani au generat "primul arbore complet al evolutiei furnicilor cultivatoare de ciuperci" si au identificat cel mai vechi stramos al acestora.

"Am descoperit ca furnicile s-au apucat probabil de agricultura in habitatele uscate din America de Sud", a explicat Michael Branstetter. Regiuni in care ciupercile, care au nevoie de umiditate, nu se puteau dezvolta in stare salbatica.

"Noi am mai constatat si ca cultura ciupercilor a inceput in urma cu 30 de milioane de ani, in timpul unei perioade in care planeta se racea si in care zonele uscate deveneau tot mai raspandite", a adaugat cercetatorul. ...citeste mai departe despre "Cum ar fi inventat furnicile agricultura in urma cu zeci de milioane de ani" pe Ziare.com