Compania franceza Alstom este banuita, printre altele, ca ar fi platit 6,8 milioane de dolari pentru a castiga contractul de extindere a retelei de transport subteran din Sao Paolo. Dupa Siemens, Volkswagen si BAE Systems, este randul producatorului francez de trenuri de mare viteza, Alstom, sa fie anchetat pentru mituirea unor oficiali straini.
Pana in urma cu cativa ani, guvernele
multor state europene permiteau corporatiilor sa deduca fiscal banii platiti
pentru a castiga contracte in strainatate.
Autoritatile franceze suspecteaza gigantul
Alstom pentru mituirea unor oficiali din Asia si America de Sud cu scopul de a
castiga diferite contracte. Desi ancheta este inca intr-un stadiu incipient,
producatorul francez de trenuri de mare viteza este banuit ca ar fi platit
peste 12 milioane de dolari intre anii 1995 si 2003 unor oficiali din Venezuela,
Singapore, Thailanda si China.
Compania a negat acuzatiile si a declarat
ca "sunt bazate pe ipoteze si speculatii". Alstom este banuit ca ar
fi platit 6,8 milioane de dolari pentru a castiga contractul de extindere a
retelei de transport subteran din Sao Paolo, evaluat la 45 milioane de dolari.
Reprezentantii companiei au declarat ca sediile sale au fost perchezitionate,
insa nu au fost formulate acuzatii oficiale.
Oprirea anchetei BAE Systems, ilegala
Alstom nu este singura companie industriala
europeana a carei imagine este sifonata de acuzatii de coruptie si dare de
mita. Siemens, Volkswagen si BAE Systems s-au confruntat in ultimii ani cu cele
mai zgomotoase investigatii legate de astfel de acuzatii.
Producatorul britanic de armanent BAE
Systems a fost anchetat pentru mituirea familiei regale saudite pentru a
castiga, in 1985, contractul Al-Yamamah in valoare de 43 miliarde de lire
sterline (84,6 miliarde de dolari). BAE este suspectat ca ar fi platit timp de
cel putin zece ani sume anuale care totalizeaza aproape doua miliarde de lire
sterline. Ancheta a fost oprita, iar premierul britanic de atunci, Tony Blair,
a declarat ca-si asuma responsabilitatea deciziei.
El a motivat ca ancheta atenteaza la
interesele de siguranta nationala. Inalta Curte Judecatoreasca de la Londra a
caracterizat, luna trecuta, drept ilegala decizia de oprire a investigatiei.
Germanii de la Siemens sunt suspectati de mituirea oficialilor eleni cu scopul
de a le castiga bunavointa, iar producatorul auto Volkswagen i-a platit pe
sefii sindicatelor pentru a le castiga voturile in aprobarea initiativelor
majore.
„Comisioane", deductibile fiscal
Pana acum cativa ani, plata unor
"comisioane" pentru obtinerea unor contracte in strainatate era
legala, iar in unele cazuri sumele de bani erau deductibile din punct de vedere
fiscal. In 1997, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a
demarat o campanie la nivel mondial impotriva acestor practici. Pana sa devina
ilegale in Franta, in iulie 2000, legea franceza permitea ca in cazul in care
aceste comisioane erau declarate autoritatilor locale, sumele de bani erau
deductibile din punct de vedere fiscal. Germania a trecut in ilegalitate aceste
practici in 2003. Asta, in timp ce Marea Britanie nu are inca o lege formala
anticoruptie.
Cazuri de dare de mita
BAE Systems - producatorul britanic de
armament este banuit ca ar fi platit familiei regale saudite aproape doua
miliarde de lire sterline (3,9 miliarde de dolari) ca parte a contractului
Al-Yamamah, semnat in 1985.
Siemens - compania germana este anchetata
pentru transferul unor fonduri suspecte de 1,3 miliarde de euro (2 miliarde de
dolari) in perioada fiscala 2000-2006, in contul unei banci din Grecia cu
scopul de a-i mitui pe politicienii eleni.
Volkswagen - conducerea producatorului auto
german a fost acuzata de mituirea sefilor sindicatelor pentru a le castiga
voturile.
Alstom - desi neaga ca ar fi tinta unei
investigatii, autoritatile franceze au confirmat ca ancheteaza compania in
legatura cu mituirea unor oficiali din Asia si America de Sud pentru a castiga
diferite contracte.
Saab - compania suedeza este cercetata
pentru ca si-ar fi "cumparat" contractele de vanzare de avioane
Gripen catre Cehia si Ungaria prin intermediul consortiului Gripen
International din care face parte si BAE Systems.
Skanska - grupul suedez de constructii se
confrunta cu o investigatie initiata de autoritatile argentiniene in legatura
cu plata a 4,3 milioane de dolari pentru castigarea unor contracte de
infrastructura.