Coruptia zdruncina companiile europene

Joi, 08 Mai 2008, ora 00:57
1320 citiri
Coruptia zdruncina companiile europene

Compania franceza Alstom este banuita, printre altele, ca ar fi platit 6,8 milioane de dolari pentru a castiga contractul de extindere a retelei de transport subteran din Sao Paolo. Dupa Siemens, Volkswagen si BAE Systems, este randul producatorului francez de trenuri de mare viteza, Alstom, sa fie anchetat pentru mituirea unor oficiali straini.

Pana in urma cu cativa ani, guvernele

multor state europene permiteau corporatiilor sa deduca fiscal banii platiti

pentru a castiga contracte in strainatate.

 

Autoritatile franceze suspecteaza gigantul

Alstom pentru mituirea unor oficiali din Asia si America de Sud cu scopul de a

castiga diferite contracte. Desi ancheta este inca intr-un stadiu incipient,

producatorul francez de trenuri de mare viteza este banuit ca ar fi platit

peste 12 milioane de dolari intre anii 1995 si 2003 unor oficiali din Venezuela,

Singapore, Thailanda si China.

 

Compania a negat acuzatiile si a declarat

ca "sunt bazate pe ipoteze si speculatii". Alstom este banuit ca ar

fi platit 6,8 milioane de dolari pentru a castiga contractul de extindere a

retelei de transport subteran din Sao Paolo, evaluat la 45 milioane de dolari.

Reprezentantii companiei au declarat ca sediile sale au fost perchezitionate,

insa nu au fost formulate acuzatii oficiale.

 

Oprirea anchetei BAE Systems, ilegala

 

Alstom nu este singura companie industriala

europeana a carei imagine este sifonata de acuzatii de coruptie si dare de

mita. Siemens, Volkswagen si BAE Systems s-au confruntat in ultimii ani cu cele

mai zgomotoase investigatii legate de astfel de acuzatii.

 

Producatorul britanic de armanent BAE

Systems a fost anchetat pentru mituirea familiei regale saudite pentru a

castiga, in 1985, contractul Al-Yamamah in valoare de 43 miliarde de lire

sterline (84,6 miliarde de dolari). BAE este suspectat ca ar fi platit timp de

cel putin zece ani sume anuale care totalizeaza aproape doua miliarde de lire

sterline. Ancheta a fost oprita, iar premierul britanic de atunci, Tony Blair,

a declarat ca-si asuma responsabilitatea deciziei.

 

El a motivat ca ancheta atenteaza la

interesele de siguranta nationala. Inalta Curte Judecatoreasca de la Londra a

caracterizat, luna trecuta, drept ilegala decizia de oprire a investigatiei.

Germanii de la Siemens sunt suspectati de mituirea oficialilor eleni cu scopul

de a le castiga bunavointa, iar producatorul auto Volkswagen i-a platit pe

sefii sindicatelor pentru a le castiga voturile in aprobarea initiativelor

majore.

 

„Comisioane", deductibile fiscal

 

Pana acum cativa ani, plata unor

"comisioane" pentru obtinerea unor contracte in strainatate era

legala, iar in unele cazuri sumele de bani erau deductibile din punct de vedere

fiscal. In 1997, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a

demarat o campanie la nivel mondial impotriva acestor practici. Pana sa devina

ilegale in Franta, in iulie 2000, legea franceza permitea ca in cazul in care

aceste comisioane erau declarate autoritatilor locale, sumele de bani erau

deductibile din punct de vedere fiscal. Germania a trecut in ilegalitate aceste

practici in 2003. Asta, in timp ce Marea Britanie nu are inca o lege formala

anticoruptie.

 

Cazuri de dare de mita

 

BAE Systems - producatorul britanic de

armament este banuit ca ar fi platit familiei regale saudite aproape doua

miliarde de lire sterline (3,9 miliarde de dolari) ca parte a contractului

Al-Yamamah, semnat in 1985.

 

Siemens - compania germana este anchetata

pentru transferul unor fonduri suspecte de 1,3 miliarde de euro (2 miliarde de

dolari) in perioada fiscala 2000-2006, in contul unei banci din Grecia cu

scopul de a-i mitui pe politicienii eleni.

 

Volkswagen - conducerea producatorului auto

german a fost acuzata de mituirea sefilor sindicatelor pentru a le castiga

voturile.

 

Alstom - desi neaga ca ar fi tinta unei

investigatii, autoritatile franceze au confirmat ca ancheteaza compania in

legatura cu mituirea unor oficiali din Asia si America de Sud pentru a castiga

diferite contracte.

 

Saab - compania suedeza este cercetata

pentru ca si-ar fi "cumparat" contractele de vanzare de avioane

Gripen catre Cehia si Ungaria prin intermediul consortiului Gripen

International din care face parte si BAE Systems.

 

Skanska - grupul suedez de constructii se

confrunta cu o investigatie initiata de autoritatile argentiniene in legatura

cu plata a 4,3 milioane de dolari pentru castigarea unor contracte de

infrastructura.