Investitorii mari nu mai au incredere in agentiile de rating

Marti, 10 Iulie 2012, ora 16:46
1239 citiri
Investitorii mari nu mai au incredere in agentiile de rating

Agentiile de rating nu mai sunt de incredere pentru marii investitori, dupa ce si-au compromis integritatea si credibilitatea pentru a atrage clienti, potrivit unui fost director in cadrul Standard & Poor's (S&P), intervievat de Bloomberg.

"Sunt acolo pentru ca trebuie sa fie, nu pentru ca mai crede cineva in ele. Poate doar micii investitori, si asta e trist, dar cred ca marii investitori nu mai cred in ratinguri", cometneaza David Jacob, concediat in decembrie de la S&P.

Agentiile de rating influenteaza de mai bine de 70 de ani costurile de finantare ale companiilor si guvernelor, dar s-au compromis in urma crizei financiare din urma cu patru ani, cand au acordat, sub presiunea dezvoltarii business-ului, cele mai ridicate calificative titlurilor de valoare formate de banci din credite ipotecare subprime. Piata ipotecilor subprime s-a prabusit in 2007 - 2008, dand nastere crizei financiare mondiale, iar ratingurile titlurilor notate in trecut cu triplu-A sunt acum in categoria "junk" a investitiilor cu caracter speculativ.

Cazuri care ilustreaza motivele pentru care reputatia agentiilor de rating continua sa se deterioreze

Astfel, la cativa ani dupa ce au adus o contributie decisiva la declansarea celei mai grave crize financiare de la Marea Depresiune, reputatia agentiilor de rating continua sa se deterioreze pe piete.

In luna august, cand S&P a coborat in premiera ratingul Statelor Unite de la AAA, la AA+, dobanzile titlurilor de Trezorerie SUA au scazut la minime istorice, investitorii sfidand parca semnalul de alarma lansat de agentie. Dupa ce Moody's a retrogradat in iunie la pachet 15 banci internationale de investitii, costul contractelor credit-default swap pentru aceste institutii a scazut.

David Jacob a fost angajat in urma cu patru ani de S&P in postul de sef al departamentului de finante structurate. El sustine ca a incercat sa-i impiedice pe analistii din subordine sa-si sacrifice integritatea de dragul castigului pe termen scurt, strategie care a cauzat scaderea veniturilor diviziei si a condus la concedierea sa.

Piata ratingurilor de credit este dominata de S&P, Moody's si Fitch Ratings, care obtin anual venituri de patru miliarde de dolari prin "notarea" a 2,73 milioane de emitenti si titluri de valoare din intreaga lume, in baza studiilor efectuate de 3.600 de analisti.

"Ratingurile nu sunt sfinte. Este o afacere. Este un echilibru delicat intre a incerca sa obtii o anumita cota de piata si a-ti pierde credibilitatea", spune fostul angajat S&P.

Agentiile de rating nu detecteaza prematur nicio problema

Ken Fisher, fondatorul unui fond de investitii din California, comenta pentru Bloomberg, dupa ce Moody's a retrogradat in iunie marile banci, ca investitorii in obligatiuni reactioneaza mai rapid decat agentiile de rating la modificarea riscului.

"Moody's nu o sa vina sa detecteze prematur vreo problema si sa modifice ratingul pentru a avertiza publicul larg. Fie ca vorbim despre o actiune, fie o obligatiune, piata libera a facut deja asta. Moody's vine ulterior si valideaza ceea ce s-a intampla deja in piata", spune Fisher, a carui firma administreaza active de 44 miliarde de dolari.

Contactati de Bloomberg, reprezentantii S&P, Moody's si Fitch au refuzat sa comenteze remarcile lui Jacob.

Subcomisia permanenta de investigatii din Senatul SUA a constatat, anul trecut, ca analistii celor trei companii erau supusi presiunilor pentru a aviza favorabil investitii complexe, riscante, pe piata subprime, astfel incat sa atraga contracte mari de la bancile de pe Wall Street.

#situatie agentii rating, #evaluare agentii rating, #agentii rating critica, #investitori credibilitate agentii rating , #Rating