Deficitul de cont curent va urca la 10,5% din PIB in 2007

Marti, 03 Aprilie 2007, ora 12:40
907 citiri

Deficitul contului curent al Romaniei va urca la 10,5 la suta din PIB in acest an, de la 10,3 la suta din PIB in 2006, potrivit variantei preliminare de primavara a prognozei pe termen mediu, 2007 - 2013, elaborata de Comisia Nationala de Prognoza (CNP), publicata pe pagina de Internet a institutiei.

In 2007, deficitul de cont curent va atinge 12,15 miliarde euro, in conditiile in care exporturile vor insuma 30,2 miliarde euro, ceea ce reprezinta o crestere cu 17 la suta comparativ cu anul anterior. Importurile CIF vor insuma, potrivit documentului elaborat de CNP, 48,7 miliarde euro, suma ce reprezinta o majorare cu 19,5 la suta comparativ cu 2006.

Din valoarea totala a exporturilor care vor fi realizate in 2007, 70 la suta este reprezentata de exporturile intracomunitare. Astfel, exporturile Romaniei catre tarile UE se vor cifra la 21,2 miliarde euro, iar cele catre statele extra-UE vor depasi usor noua miliarde euro. In acelasi timp, importurile intra-UE vor reprezenta 63,9 la suta din totalul importurilor Romaniei, in acest an, valoarea prognozata a acestora fiind de 31,12 miliarde euro.

La orizontul anului 2013, exporturile intra-UE vor reprezenta 67,1 la suta din totalul exporturilor romanesti, in timp ce importurile din state UE vor reprezenta 66 la suta din totalul importurilor CIF. Valoarea totala a exporturilor FOB prognozata pentru 2013 este de 66,6 miliarde euro, iar importurile CIF sunt preconizate sa ajunga la 99,13 miliarde euro.
Potrivit prognozei CNP, deficitul de cont curent va scadea constant in urmatorii sase ani raportat a PIB. Astfel, in 2008, deficitul de cont curent va fi de 10,2 la suta din PIB, in 2009 - la 10,2 la suta din PIB, in 2010 - 9,7 la suta din PIB, in 2011 - 9,2 la suta din PIB, in 2012 - 8,7 la suta din PIB si in 2013 - 8,4 la suta din PIB.


Pretul FOB (Free on Board - liber la bord) - pretul la frontiera tarii exportatoare, care include valoarea marfii, toate cheltuielile de transport pana la punctul de imbarcare, precum si toate taxele pentru ca marfa sa fie incarcata la bord.

Pretul CIF (cost, insurance, freight - cost, asigurare, navlu) - pretul la frontiera tarii importatoare, care cuprinde atat elementele componente ale pretului FOB, cat si costul asigurarii si transportul international.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)