Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Costuri duble pentru Autostrada Transilvania

Costuri duble pentru Autostrada Transilvania
Costurile finale de constructie a Autostrazii Transilvania vor creste in conditiile in care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a acceptat modificari ale solutiilor tehnice si ale traseului sectiunilor in constructie, potrivit unui raport al corpului de control al Ministerului Transporturilor, remis Rompres. Astfel, costurile de constructie s-ar putea dubla, de la 2,2 miliarde euro la peste patru miliarde euro, din cauza scumpirii considerabile a pretului materialelor de constructii.

Potrivit documentului, costurile autostrazii se vor majora deoarece CNADNR nu a solicitat antreprenorului, compania americana Bechtel International Inc, oprirea lucrarilor executate necorespunzator la sectiunile 2B (Gilau - Campia Turzii) si 3C (Suplacu de Barcau - Bors), singurele aflate deocamdata in executie.



De asemenea, CNADNR nu a convocat intrunirea unei comisii mixte (Inspectoratul de Stat in Constructii - CNADNR - Bechtel International Inc in calitatea dubla de proiectant si de antreprenor) pentru a clarifica si elimina problemele pe care firma de consultanta insarcinata sa supravegheze constructorul, J.V. Scetauroute - BCEOM, le-a constatat si le-a consemnat in rapoartele lunare ale evolutiei lucrarilor acestor 2 sectiuni aflate in lucru.



Potrivit raportului, la CNADNR nu au fost inregistrate dispozitii de oprire a lucrarilor si in consecinta nici documentele, ce se regasesc in legislatia romana, care sa ateste ca s-au corectat deficientele si neconformitatile consemnate in rapoartele lunare ale J.V. Scetauroute - BCEOM.



Astfel, modificarea prevederilor contractuale a fost realizata fara acordul consultantului, cu implicatii negative asupra termenului de executie si al costului celor doua sectiuni.



In ceea ce priveste termenul de dare in folosinta, raportul estimeaza ca sectiunea 2 B1 (Gilau - Turda), cu o lungime de 45 de kilometri, nu se va finaliza pana la 31 decembrie 2008 asa cum era planificat. Pentru intreg sectorul 28, la data raportului, in luna mai, lucrarile erau realizate in proportie de numai 25,7 la suta, potrivit raportului.



Costurile de constructie pentru sectiunile 2B si 3C, aprobate de CNANDR din luna mai 2007, acestea au crescut substantial fata se sumele estimate initial, de la 343 milioane euro la 434 milioane euro (2 B), respectiv de la 215 milioane euro la 445 milioane euro (3 C).



In urma estimarilor, costurile de constructie pentru sectiunile 1C (Sighisoara - Targu Mures) si 3B (Mihaesti - Suplacu de Barcau) prezentate in reactualizarea studiilor de fezabillitate aprobate de CTE - CNADNR din luna mai 2007 sunt substantial mai mari decat sumele initiale, de la 331 la 564 milioane euro la primul tronson si de la 470 la 891 milioane de euro la cel de-al doilea tronson.



Potrivit Corpului de Control, in ceea ce priveste celelalte sectiuni, estimarea actuala va fi mult peste cea initiala.



Corpul de Control a sesizat nereguli si in ceea ce priveste platile catre Bechtel, coordonarea contractului, dar si conformitatea acestuia cu legislatia romana. Astfel, contractul din 2003 nu este incheiat potrivit prevederilor legilor romane si nici renegocierea acestuia in 2005 nu a respectat aceste prevederi.



In finalul raportului, Corpul de Control solicita CNADNR sa verifice integral toate platile efectuate si sa recupereze integral sumele platite fara temei legal.



Totodata, CNADNR impreuna cu JV Scetauroute vor intocmi o documentatie tehnica in care se vor regasi toate documentele legale care sa ateste ca antreprenorul-Bechtel International Inc a eliminat, pe propria cheltuiala, toate deficientele/neconformitatile consemnate prin Rapoartele Lunare ale firmei de consultanta in evolutia lucrarilor din perioada noiembrie 2004-februarie 2008.



CNADNR va analiza si oportunitatea constituirii unui comitet de administrare a contractului cu atributii si responsabilitati clar definite pentru a se asigura o administrare profesionista si riguroasa a activitatii de proiectare si a activitatilor de executie a autostrazii Brasov-Cluj-Bors, urmarindu-se de asemenea si eficienta si calitatea lucrarilor.



Ministerul Transporturilor trebuie sa aloce in acest an circa 520 milioane de euro pentru lucrari si alte cheltuieli la Autostrada Transilvania (Brasov-Bors). in 2007, compania constructoare, Bechtel, a primit 185 milioane de euro de la Ministerul Transporturilor. Suma alocata urma sa se majoreze in acest an deoarece lucrarile la cele doua tronsoane aflate in executie, Campia Turzii-Gilau (52 de kilometri) si Suplacu de Barcau-Bors ( 64 de kilometri), sunt avansate.



Contractul prevede ca aceste tronsoane sa fie finalizate in 2009, urmate de portiunea Cluj-Suplacu de Barcau, care trebuie finalizata in 2010, pentru a se face legatura cu frontiera romano-ungara. De asemenea, sumele alocate in 2008 trebuie utilizate pentru demararea lucrarilor pe alte doua tronsoane pana la sfarsitul anului, tronsonul Cluj-Mihailesti si tronsonul Mihailesti-Suplacu de Barcau.



Costurile de constructie pentru Autostrada Transilvania s-ar putea dubla, de la 2,2 miliarde euro la peste patru miliarde euro, din cauza scumpirii considerabile a pretului materialelor de constructii.



Autostrada va avea 415 kilometri, din care peste 55 de kilometri de poduri si viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostrada si 16 noduri rutiere, termenul de punere in functiune fiind anul 2013.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1107 ori