Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Un kilometru de autostrada in Romania poate sa coste si 3,5 mil. de euro

Un kilometru de autostrada in Romania poate sa coste si 3,5 mil. de euro


Cea mai ieftina autostrada construita in ultimii ani in Romania este Timisoara-Arad, unde costul pe kilometru se ridica la circa 3,5 milioane de euro, potrivit unei analize a ZF pe baza informatiilor furnizate de CNADNR.

In medie insa, cei 434 de kilometri de autostrazi aflati in prezent in constructie in Romania costa circa 6 milioane de euro, adica aproape cat indica maximul standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor pentru autostrazi la munte.

Un exemplu precum autostrada Timisoara-Arad ilustreaza de fapt ca soselele din Romania se pot construi si cu costuri mai mici decat cele cu care eram obisnuiti anterior, dar si ca se puteau face economii in cazul unora dintre tronsoanele atribuite in ultimii ani.

CNADNR, institutia care primeste an de an cei mai multi bani alocati Ministerului Transporturilor, a avut in perioada 2006- 2011 bugete cumulate de peste 10 miliarde de euro si a finalizat in acelasi interval circa 150 de kilometri de autostrazi.

Cele mai scumpe autostrazi ce se construiesc in prezent in Romania sunt Suplacu de Barcau-Bors, realizata de americanii de la Bechtel, unde fiecare din cei 64 de kilometri ai tronsonului costa circa 8,2 milioane de euro, precum si autostrada Bucuresti-Moara Vlasiei, unde italienii de la Pizzarotti si Tirrena Scavi construiesc fiecare din cei 19,5 kilometri ai sectiunii tot pentru 8,2 milioane de euro.

Desi standardele de cost publicate de Ministerul Transporturilor stabilesc ca un kilometru sa nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la campie, 4,9 milioane de euro la deal si 6,1 milioane de euro la munte, unele autostrazi la campie costa mai mult decat cele la deal.

Spre exemplu, Bucuresti-Moara Vlasiei are un cost de 8,2 kilometri, in conditiile in care se construieste in zona de campie, in timp ce autostrada Lugoj-Deva, lot 1, situata in zona de deal, costa 5,8 milioane de euro pe kilometru.

Care este explicatia diferentelor de pret?

"Trebuie luate in considerare si aspectele tehnice precum natura terenului de fundare, care creeaza in zona de campie necesitatea stabilizarii si consolidarii solului, de aici rezultand costuri ridicate cu fundatia autostrazii fata de zonele de podis, unde aceasta exista natural", a declarat Florin Popa, managing partner al companiei de consultanta in constructii Vitalis Consulting.

Dupa multi ani in care autostrazile din Romania ajunsesera sa coste chiar si 20 de milioane de euro, Romania construieste in sfarsit autostrazi la un pret mai mic.

Una dintre explicatiile pentru costurile mai mici ar putea fi faptul ca majoritatea tronsoanelor aflate in constructie in prezent sunt realizate pe bani europeni, astfel ca sunt mai atent monitorizate atat din punct de vedere al calitatii, cat si al respectarii termenelor de finalizare si al costurilor.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Mediafax
Articol citit de 2017 ori