Romania are nevoie de investitii de 32 de miliarde de euro in infrastructura de transport - estimare

Luni, 15 Iulie 2013, ora 12:25
1972 citiri
Romania are nevoie de investitii de 32 de miliarde de euro in infrastructura de transport - estimare

Nevoile de investitii ale Romaniei, in special in infrastructura rutiera si cea de cale ferata, sunt estimate la 32 de miliarde de euro si, in conditiile in care, anul trecut, totalul cheltuielilor de capital ale bugetului public s-a ridicat la 4,4 miliarde de euro, o solutie o reprezinta atragerea de fonduri europene, a declarat, luni, Vasile Iuga, country manager partner la PwC Romania, intr-un seminar dedicat parteneriatului public-privat.

Acesta a atras atentia asupra faptului ca dezvoltarea capacitatii de export a Romaniei depinde in mare masura de dezvoltarea infrastructurii sale.

"Cu totii suntem mandri de succesul la export al companiei Dacia. In prezent, Dacia livreaza anual la export peste 300.000 de masini sau componente care urmeaza sa fie asamblate in celelalte fabrici Dacia din Maroc, Rusia, India sau Columbia. Cati stiu, insa, ca cele aproximativ 25 de trenuri incarcate cu autoturisme care pleaca de la fabrica din Mioveni, saptamanal, pe ruta Craiova - Lugoj - Nadlac fac pana la granita cu Ungaria 30 de ore?

Adica, tot atat cat le ia sa ajunga mai departe catre consumatorii din Europa Occidentala. Practic, trenurile circula in Romania cu viteze ca pe vremea lui Caragiale", a remarcat Vasile Iuga.

In afara fondurilor europene, o parte din necesarul de investitii in infrastructura ar putea fi acoperit prin atragere de finantare privata, de aceea este nevoie de o Lege a Parteneriatului Public Privat moderna, flexibila si functionala.

In plus, implicarea sectorului privat ar aduce si expertiza tehnica si capacitatea de management de proiect necesare pentru derularea unor mari proiecte de infrastructura.

"Pana in prezent, Romania a avut doua starturi ratate in materie de PPP. Atat legea din 2006, cat si cea din 2010, s-au dovedit inaplicabile. Spre exemplu, interdictia de a participa cu fonduri publice, atat la realizarea investitiei, cat si pe perioada de operare a acesteia, a facut aproape imposibila structurarea financiara a proiectelor, pentru ca nu toate proiectele pot fi viabile doar prin incasarile de la utilizatori", a explicat Iuga.

In contextul procesului de modificare a legislatiei privind PPP, reprezentantul PwC a apreciat ca "este imbucurator" faptul ca noul text de lege inlatura acest obstacol si face o distinctie clara intre proiectele structurate ca parteneriat public-privat si concesiuni.

In opinia acestuia, pentru a atrage investitori privati in proiecte de investitii, trebuie luata in calcul viabilitatea financiara a proiectului, capacitatea investitorilor de a obtine un profit rezonabil, care sa justifice costul de oportunitate al resurselor angajate in proiect.

De asemenea, proiectele de acest gen trebuie sa aiba finantare publica asigurata prin includerea acestor cheltuieli in buget pentru toti anii de construire si de functionare a proiectului, a subliniat Vasile Iuga.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#investitii infrastructura Romania, #infrastructura transport Romania, #fonduri europene Transporturi, #parteneriat public privat transporturi , #Infrastructura