Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Relatia dintre investitie si municipalitate

Relatia dintre investitie si municipalitate
Cea mai mare influenta asupra comertului, a productiei si a stimularii activitatilor conexe o au transporturile. Acestea influenteaza nivelul productivitatii si cresterea economica pe ansamblu.Care este strategia municipalitatii si care sunt proiectele care vor veni in sprijinul acestei dezvoltari ne-a spus domnul Gheorghe Udriste, director executiv Directia Transporturi, Drumuri, Sistematizarea Circulatiei in cadrul Primariei Municipiului Bucuresti.
- Cand vor incepe si cand se vor finaliza proiectele de infrastructura sau dezvoltarile urbane? In ce stadiu se afla aceste proiecte?

Municipalitatea dezvolta o serie de proiecte de modernizare, de dezvoltare a infrastructurii urbane, unele dintre acestea fiind proiecte publice, altele private. Cele publice sunt mai des intalnite, cele private, de-abia acum incep sa se contureze, sa ia amploare. Cele mai importante dintre acestea ar fi modernizarea retelei de tramvai, a retelelor stradale, iar ca dezvoltari imobiliare, discutam de Esplanada, Arena Multifunctionala, Parcul Izvor si Casa Radio. Acestea sunt proiecte care de-abia acum prind viata, cel mai avansat fiind Esplanada, unde exista deja un protocol semnat intre dezvoltator si Ministerul Transporturilor, putand ca apoi investitiile sa fie transferate la municipalitate, celelalte fiind in studiu de fezabilitate, cum este si cazul Arenei Multifunctionale. Exista interes atat din partea municipalitatii, cat si a Ministerului Transportului si al Constructiilor, insa pentru finalizarea unor astfel de proiecte este nevoie de timp.

- Exista finantare pentru aceste proiecte? Cum a fost aceasta obtinuta? Exista investitori?

Exista finantari pentru toate proiectele publice, pentru dezvoltarile care privesc retelele de drumuri si liniile de tramvai, pentru Pasajul de la Basarab. Pentru proiectele publice, avem tot ce ne trebuie. O alta categorie de investitii in care pot fi atrasi investitori privati sunt parcarile publice subterane. Exista 22 de spatii ultracentrale ale orasului pentru care exista si studii de fezabilitate, din cele peste 70 indentificate, urmand sa trecem la etapa a doua si anume la faza de licitare a parteneriatului public-privat, pentru care exista un deosebit interes din partea investitorilor straini. Nu s-a progresat decat cu parcarea de la Gara de Nord... Acolo, deja s-a licitat pentru parteneriatul public-privat si suntem in procedura de analiza a ofertelor. Municipalitatea pune la dispozitia investitorilor atat terenul, cat si sprijinul necesar pentru obtinerea autorizatiilor si utilitatilor necesare. Oferim practic tot ce tine de realizarea unui proiect, iar investitorul trebuie sa vina cu banii necesari, cu un proiect fezabil, care sa aiba un plan de operare, si se poate asocia cu primaria pentru un proiect public-privat. De precizat ar mai fi ca intentia noastra este nu numai sa realizam niste garaje subterane, ci si aceea ca, cel putin in vestibulele celor mai importante parcari, sa realizam galerii comerciale, galerii de arta, care sa faca aceste parcari atractive, nu numai un loc de trecere si de lasat masina. Am licitat contactul de lucrari pentru Pasajul suprateran de la Basarab, ce are aproape 2 km si care va marca inceputul dezvoltarii moderne a orasului. La aceasta licitatie am solicitat si depunerea de oferte alternative si chiar am primit cel putin 4 oferte extrem de interesante si foarte bune din toate punctele de vedere. Credem ca in vara anului 2006 vom incepe, iar termenul de executie estimat este de 28 de luni, in care speram sa ne incadram, deoarece este o lucrare foarte grea. Costul proiectului este de 396 mil. RON la care se adauga TVA.
Proiectam si studiem constructia altor pasaje, dintre care: pe DN1, la intersectia cu Aerogarii si intersectia cu Ioan Ionescu de la Brad, Doamna Ghica-Colentina etc.

- La conceperea acestor proiecte se tine cont de fluidizarea circulatiei pe axele orasului?

In ceea ce priveste fluidizarea traficului, infrastructura este una singura, iar necesitatile sunt mari, numarul vechiculelor a crescut de peste 10 ori in ultimii 10 ani, iar noi nu putem revolutiona dezvoltarea urbana. Modernizam si incercam sa supralargim artere importante ale orasului, cum ar fi Piata Victoriei- Buzesti-Berzei si altele, lasand la o parte opiniile contra. In acest moment, noi investim foarte mult in infrastructura si in transportul public, incercand sa il prioritizam in detrimetrul celui privat. O solutie ar fi ca, pe viitor, metroul va trebui sa devina cel mai important mijloc de transport, iar prin crearea punctelor internodale de transport, reteaua de suprafata sa alimenteze reteaua subterana.

- Cat corespund aceste dezvoltari necesitatilor orasului? Reprezinta de fapt acestea un moft ce da bine in campania electorala? S-au efectuat studii elaborate, aprofundate care sa sustina necesitatea acestora?

Pentru toate proiectele s-au elaborat studii de fezabilitate, iar punerea in practica a acestora nu prezinta moftul nimanui. Sunt proiecte cerute de viata, de oras. Orasul este sufocat, in ultimii 16 ani, si din punct de vedere al infrastructurii publice s-a pus in functiune doar linia 4 de metrou dintre Gara de Nord si 1 Mai, iar in ultimii 5 ani de zile au demarat proiecte grele ale primariei, care vizeaza reabilitarea intregului sistem rutier si al infrastructurii liniilor de tramvai. Sunt lucruri absolut necesare! Exista studii importante care au stat la baza elaborarii programului de dezvoltare al Municipiului Bucuresti dupa anul 2000 si as aminti aici Master Planul de Transport Urban elaborat de catre JICA ale carui prioritati au fost preluate in PUG-ul Capitalei si care sta la baza tuturor proiectelor majore de investitie ale orasului.

- Ce se intampla cu centrul istoric al Bucurestiului? In ce stadiu se afla aceasta revitalizare si care sunt motivele stagnarii acestui proiect?

In acest moment, in ceea ce priveste zona vechiului Bucuresti exista o sursa de finantare care vizeaza dezvoltarea infrastructurii de baza: strazi, retele si utilitati, pe o zona-pilot de 15 unitati stradale, urmand mai apoi sa se extinda pe intreaga zona. Proiectul este in curs de implementare, anume in faza de licitare a caietului de sarcini pentru executia lucrarilor. In functie de rezultatele care se vor obtine, municipalitatea are in vedere sa extinda proiectul pe intreaga zona istorica.

Euro-Invest - www.euro-invest.ro

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 835 ori