Prin ce mai atragem investitorii?

Joi, 03 Ianuarie 2008, ora 09:24
1140 citiri
Prin ce mai atragem investitorii?

Avem de trei ani cota unica, dar nici pe departe un sistem simplu de impozitare. Cea mai scazuta cota unica nu ne-a scutit de penultimul loc in UE la atractivitate. In aceste conditii, in 2008, chiar trebuie sa inventam ceva "nou" pentru a ne "vinde" mai bine pe piata investitiilor.
Dupa ce Bulgaria a trecut, din acest an, la cea mai redusa cota unica din Europa, Romania pierde, practic, ultimul avantaj competitiv pe care il mai putea invoca.

"Guvernele din intreaga lume au folosit ani de-a randul impozitele ca pe un instrument de incurajare a investitiilor, dar sondajul nostru confirma ca un regim fiscal moderat este numai o parte din pachetul care face ca o afacere sa devina competitiva. O infrastructura buna, o calitate ridicata a fortei de munca, accesul la resurse si piete sunt la fel de importante".

Cu aceasta concluzie firma de consultanta KPMG prezenta, la sfarsitul anului trecut, rezultatele unui sondaj in randul companiilor multinationale privind atractivitatea regimului fiscal in tarile Uniunii Europene si Elvetia. Un sondaj din care reiesea ca suntem pe penultimul loc acolo unde credeam ca suntem macar in prima jumatate.

De acord, suntem depunctati la problemele clasice romanesti - stabilitate legislativa, volum de legi, claritatea legilor - dar sa stam mai bine la capitolul relatia cu autoritatile fiscale decat impozite mici pare de-a dreptul un mister. Explicatia e simpla: cota unica nu inseamna nimic de una singura. Iata Exemplul Slovaciei - sa ai cota unica mai mare (19% fata de 16%) si atractivitate de doua ori mai -mare.

Cehii si bulgarii, fascinati de modelul slovac

Slovacia pare cel mai bun exemplu de tara care stie de ce a introdus cota unica. Desi a avut un start greoi in anii "90, Slovacia a urmat in ultimii ani, mai ales dupa 2004, cand a trecut la cota unica, o evolutie de-a dreptul fascinanta, devenind noul pol al investitiilor din Europa Centrala, in special in domeniul auto.

Vecina Cehia, vedeta investitiilor din anii "90, a renuntat, din ianuarie 2008, la impozitarea progresiva (maximum 32%), adoptand o cota unica de impozitare a veniturilor, de 15%, (cota este insa ceva mai mare daca se tine cont ca se mareste baza la care se aplica).

De asemenea, a redus impozitul pe profit, de la 24% la 21%. Cehia anunta continuarea reducerilor de impozite, pentru a se apropia, pana in 2010, de cota unica de 19% practicata de slovaci, atat pentru venituri, cat si pentru profit.

La slovaci, si nu la vecinii romani s-au uitat si bulgarii cand au anuntat introducerea, din ianuarie 2008, a cotei unice de impozitare a veniturilor, de 10%. "Avocatii masurii spera ca Bulgaria sa copieze succesul Slovaciei, o tara de sase milioane de locuitori care a atras investitii de zeci de miliarde de euro, nota anul trecut cotidianul economic "SofiaEcho".

Vecinii nostri par sa aiba sanse sa devina noua Slovacie, din moment ce au deja o buna imagine in randul investitorilor. Anul trecut, reduceau impozitul pe profit de la 15% la 10% si mai luau 7% din contributiile sociale platite de angajator. Iar trecerea la cota unica nu face decat sa multiplice semnalele catre investitori ca in Bulgaria "se intampla ceva".

Noua lege a investitiilor, o promisiune frumoasa

In urma cu mai bine de trei ani, si romanii apelau la modelul slovac pentru a justifica scaderea drastica a impozitelor. Acum, nici macar nu mai poate fi vorba de continuarea concurentei fiscale. Oficial, cota unica de 19% a dus la cresterea veniturilor bugetare (plus 18%, in 2005, 24% in 2006 si 30% in 2007).

Cu toate acestea, in ultimii doi ani nu au putut fi operate reduceri ale contributiilor sociale (principalele obstacole fiscale reclamate de investitori) decat de patru puncte procentuale. In 2008 se asteapta "un pas curajos si decisiv", dupa cum declara primul-ministru Tariceanu, de reducere cu sase puncte a contributiilor sociale, distribuita la angajator si angajat. Asemenea reduceri au insa doza lor de incertitudine, in conditiile unui echilibru macroeconomic precar.

In aceste conditii, se cer activate alte instrumente pentru atragerea investitiilor, de tipul facilitatilor punctuale pentru investitori. In octombrie anul trecut, guvernul prezenta, prin Ministerul Economiei, o forma "aproape finalizata" a viitoarei legi a investitiilor, care parea sa tina cont de importanta facilitatilor, dar si de constrangerile in materie de ajutor de stat, impuse de Bruxelles. Nici pana la aceasta data insa nu se stie cand va ajunge acest proiect in Parlament.

Teoretic, in forma propusa, legea nu vine cu elemente noi fata de cadrul actual, spune Monica Barbuletiu, vicepresedintele Agentiei de Investitii Straine. Oficialul face referire la hotararea de guvern aparuta la sfarsitul lunii septembrie, care prevede acordarea de ajutoare de stat inclusiv pentru acoperirea unor cheltuieli eligibile pentru realizarea de investitii in imobilizari corporale (spre exemplu, achizitionarea de terenuri).

Vicepresedintele ARIS confirma ca, dupa anuntarea noilor facilitati, s-a simtit cresterea interesului investitorilor. Explicabil, in conditiile in care investitorii cauta metode de compensare a noilor constrangeri din Romania - forta de munca, terenul, utilitatile sunt tot mai scumpe, crescand costurile de productie.

Nu e greu de imaginat insa ca un text cu putere de lege, in comparatie cu o simpla hotarare, le-ar da investitorilor o mai mare siguranta ca guvernul chiar prinde in buget banii pentru acoperirea "cheltuielilor eligibile". Mai ales ca este cunoscut ce pret se pune la noi pe stabilitatea legislativa.

Cand unic nu inseamna si simplu

Costurile mari, atat cele cuantificabile, cat si cele necuantificabile in bani arata ca mediul investitional romanesc este departe de a fi unul prietenos. 60 de plati anuale pentru taxe sociale. Apoi patru transe de plata impozitului pe profit plus alte 32 de plati.

Total, 96 de plati pe care trebuie sa le faca o firma intr-un an. Dupa acest criteriu, Romania ajunge pe locul 175 din 178 de tari - arata un studiu prezentat anul trecut de PriceWaterhouseCoopers. Inaintea noastra se plasa Congo, cu 89 de plati, iar dupa noi, o tara care, de asemenea, are sistemul "simplificat" al cotei unice, Ucraina, cu 99 de plati.

Evident, altfel se vede cota unica in tarile baltice (Lituania, spre exemplu, are 7 plati) sau in Slovacia, cu 31 de plati. La acest capitol, nu numai ca suntem pe ultimul loc in UE, dar penultimul loc are mai putin de jumatate din "scorul" Romaniei - Polonia, cu 41 de plati. In Bulgaria, anual se fac doar 17 plati. Dar, "interesant" - dupa cum noteaza cei de la PWC, unei companii romanesti ii trebuie, in medie, numai 110 ore sa-si plateasca taxele sociale si in total 202 ore pentru toate taxele.

Astfel ne mai spalam imaginea si ajungem pe locul 70. Slovacia, spre exemplu, este pe locul 129, cu 344 de ore, iar Bulgaria, pe locul 160, cu 616 ore. Dar, pana la urma, investitorul care vrea sa vada cat de usor plateste taxele ne gaseste pe locul 134 (Bulgaria, locul 88, Slovacia, 122). Acestea sunt insa costuri poate mai putin cuantificabile.

Daca se uita strict la cati bani trebuie sa dea la stat comparativ cu ceea ce castiga, investitorul va gasi Romania de-abia pe locul 107. Astfel, la noi, proportia taxelor totale in profitul unei companii era calculata la 47%, fata de 37% in Bulgaria.

<a href=http://www.adevarul.ro/articole/prin-ce-mai-atragem-investitorii/336539 target=_blank>Adevarul</a>

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>
Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.