Ce ar putea invata Guvernul din Revolutia Industriala

Marti, 27 Septembrie 2011, ora 16:31
4952 citiri
Ce ar putea invata Guvernul din Revolutia Industriala

Unele dintre problemele politice dominante din ziua de azi - imigratia, energia, emergenta chineza - au echivalente in marea Revolutie Industriala. Europa s-ar putea inspira din strategia aplicata de Anglia in secolul XVI pentru a-si rezolva problemele actuale. 

Politicile guvernamentale cheie care au stat la baza Revolutiei Industriale din Anglia includ sustinerea imigratiei muncitorilor calificati, permiterea proprietatii private asupra pamantului agricol, slabirea puterii asociatiilor din acele vremuri (ghidelor) si rezolvarea crizei energetice (a carbunelui).

Politicile contrare aplicate in Italia si Spania - state care erau mult mai bogate si avansate decat Anglia, in perioada dinaintea Revolutiei Industriale - au impiedicat proliferarea unei revolutii similare in Europa continentala.

Nimeni nu ar fi pariat pe Anglia ca fiind leaganul Revolutiei Industriale. In comparatie cu statele dezvoltate din acele timpuri (Italia, Olanda, Franta sau Germania), Anglia a secolului XVI era o perdanta. In plus, avea doar 4 milioane de locuitori, comparativ cu cele 15 milioane, cate avea Franta, 11 milioane (Italia) si 7 milioane (Spania).

BusinessInsider a facut o lista a principalelor politici inovatoare si de dezvoltare care au sustinut Revolutia Industriala.

Textile

Cateva secole inainte de Revolutia Industriala, Anglia a produs cea mai buna lana din Europa, iar, incepand cu secolul XV, pana in prezent, acest stat s-a stradit sa fabrice cele mai bune confectii din lana.

Lana si hainele din lana au reprezentat un segment important din exporturile englezesti.

Carbune si fier

Intre timp, industria feroasa a fost revolutionata intr-o masura asemanatoare de catre inventarea topirii prin huila. Procedeul a inceput sa fie folosit intre 1740 si 1750. De asemenea, in 1788 a fost introdus pe piata cuptorul cu motor cu aburi. Opt ani mai tarziu, cantitatea de fier produsa aproape ca s-a dublat.

Sistemul de fabricatie

Inainte de Revolutia Industriala, procesul de productie era inspirat dintr-unul "domestic". Productia se desfasura in case din zonele rurale si era gestionata de un maistru, care avea in subordine cativa ucenici.
Materia bruta (lana, panza, metal etc) era proprietatea afaceristului din acea zona, care o distribuia fabricilor.

Masinile motorizate erau prea voluminoase pentru a putea fi folosite intr-o casa si, in plus, aveau nevoie de energie eletrica.

Ca urmare, Revolutia Industriala a dus la o extindere a centralelor electrice si la o concentrare a muncii si capitalului in centre de productie.

Aceastea sunt principalele progrese care au avut loc in timpul Revolutiei Industriale din Anglia, insa mai putin cunoscute sunt politicile guvernamentale care au stat la baza acestora.

1. Investitiile in infrastructura

Drumurile din Anglia erau intr-o stare deplorabila la inceputul Revolutiei Industriale. Dura mai mult de o saptamana pentru ca o trasura sa ajunga de la Londra la Edinburgh.

Proiecte de infrastructura, desfasurate atat de companii private cat si de autoritatile publice, au trasformat drumurile Angliei.

Insa mai importanta decat drumurile a fost dezvoltarea infrastructurii de canale navigabile. Primul a fost finalizat in 1761, iar cativa ani mai tarziu, un adevarat sistem oferea posibilitatea transportarii de bunuri in toate partile tarii.

Investitia in infrastructura, completata de introducerea motoarelor cu aburi, atat pentru vapoare, cat si pentru trenuri, a fost una dintre cele mai importante baze pentru expansiunea Revolutiei Industriale. Dar si pentru secolul XIX, in general.

2. Deschiderea granitelor pentru muncitorii calificati

O alta masura ce a imbunatatit pozitia Angliei a fost influxul de imigranti calificati. Persecutia din Franta si dificultatile economice din Spania i-au fortat pe multi sa caute tari mai prietenoase, iar Anglia era in topul listei. Imigrarea nu era doar o infuzie de forta de munca, ci si de specialisti care au adus cu ei noi tehnologii de productie.

Nu a fost surprinzator faptul ca imigrantii erau hartuiti in mod constant de muncitorii englezi, care vedeau in acestia potentiali concurenti.

Insa Casa regala avea politici menite sa-i protejeze, astfel incat, intr-un final, muncitorii autohtoni au invatat tehnicile strainilor si, mai mult, le-au imbunatatit.

3. Dezamorsarea ghildelor

Guvernul englez nu a permis practicile restrictive ale ghildelor de mestesugari. In zonele urbane, ghildele si-au pierdut din putere si din cauza dominatiei clasei mercantile, care controla piata si materia bruta.

4. Introducerea proprietatii private asupra terenurilor agricole

In mod traditional, terenul agricol englezesc era detinut de comune. Spre sfarsitul anilor 1600, guvernul a emis legi care permiteau privatizarea pamantului.

Aceasta masura a dus la cresterea productiei si a puterii proprietatilor asupra pamantului care au imbunatatit in mod radical eficienta agricola.

Rotatia recoltelor, cresterea calitatii ingrasamintelor si asanarea au fost printre cele mai importante caracteristici ale noilor ferme.

5. Depasirea crizei energetice prin fortarea trecerii la noi surse

Revolutia Industriala a insemnat, de fapt, redirectionarea energiei catre procesul de productie. Insa acest lucru a dus la epuizarea principalului combustibil al acelor vremuri: carbunele din lemn. Ca sa ne facem o idee despre cat de grava era situatia, intre 1500 si 1600, pretul lemnului de stejar (folosit in principal in constructia de vase) a crescut de 12 ori, iar cel al cherestelei de cinci ori.

In secolul XVI, Anglia a demarat o ancheta guvernamentala pentru a se afla gradul de despadurire si de irosire a cherestelei. Urmarea a fost introducerea unei legislatii prin care s-a interzis taierea copacilor in scopuri industriale.

Asadar, oamenii au fost fortati sa se indrepte spre carbune (huila) pentru a se incalzi si pentru a-si desfasura procesele industriale.


#revolutie, #revolutie industriala, #imigrant, #criza energie, #infrastructura rutiera, #infrastructura navigabila, #carbune resurse, #investitie industrie , #Infrastructura