Bechtel construieste prost, incet si mult prea scump

Miercuri, 06 Februarie 2008, ora 23:45
1935 citiri
Bechtel construieste prost, incet si mult prea scump

Bechtel isi face de cap pe autostrada Transilvania, arata un raport realizat de consultantul angajat de statul roman. Compania de autostrazi scuza constructorul american, iar ministrul Ludovic Orban nu stie nimic.
Potrivit consultantului, nici ritmul de lucru la Autostrada Transilvania nu este multumitor

Raportul pe luna octombrie emis de consultantul angajat de Compania de Autostrazi pentru supervizarea proiectului autostrazii Transilvania, firma franceza Scetauroute, indica deficiente grave ale disciplinei financiare si calitatii lucrarilor efectuate de firma americana Bechtel la cel mai costisitor proiect de infrastructura angajat de stat dupa 1990.

Date furnizate in premiera de ziarul Cotidianul in vara anului trecut arata ca statul va plati pentru autostrada peste 10 milioane de euro pe kilometru (peste 5 miliarde de euro pentru aproximativ 400 de kilometri de autostrada), in conditiile in care pentru alte proiecte, cum ar fi Autostrada Soarelui, s-au platit 2-3 milioane euro pe kilometru.

Raportul este structurat pe mai multe capitole: calitatea lucrarilor, aspecte financiare, probleme de remediat, progrese, personal etc. Una dintre problemele sesizate este modificarea repetata a proiectului din proprie initiativa de catre Bechtel, in absenta oricaror aprobari din partea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

Deseori, potrivit raportului, Bechtel a incercat sa ascunda propriile greseli si sa ia alti bani pentru remedierea acestora. In perioada mai-octombrie, respectiv intre momentul la care proiectele au fost aprobate de catre CNADNR si cel la care a fost facut raportul, Bechtel a efectuat, fara avizul CNADNR, sute de modificari ale proiectelor.

"Lista documentelor de modificare este impresionanta si nu este in conformitate cu lucrarile efectuate", spune firma care apara interesele statului roman. Potrivit acesteia, "prin aceste documente pe care Bechtel si le emite in calitate de proiectant, modificarile aparute in cele mai multe cazuri in urma unor greseli de executie si solutiile de rezolvare alese sint cele mai costisitoare.

Aceste modificari facute constant de catre antreprenor conduc la cresterea succesiva a costului contractului cu ignorarea prevederilor contractuale de eficientizare, astfel incit nu i se permite beneficiarului sa stie costurile finale ale proiectului", spune Scetauroute. Bechtel s-a angajat prin contract sa adopte o strategie de minimizare a costurilor, angajament, din cite se vede nerespectat.

"Antreprenorul incearca sa ascunda si greselile de executie pe care le face, greseli in urma carora au rezultat numeroase ruperi de taluz in debleu si pentru repararea carora pretinde sa fie platit suplimentar. In plus, intervine cu solutii noi care duc la achizitii de teren suplimentar care duc la cresterea costului lucrarilor", mai spune Scetauroute.

Tehnic, lucrarile nu stau mai bine. "Reprezentantul beneficiarului (Scetauroute - n.red.) si-a exprimat nemultumirea privitoare la calitatea si consistenta productiei de piatra sparta care se produce la cariera Morlaca. (...) Pentru nici o sectiune unde s-a executat fundatia cu piatra sparta nu s-au atins rezistentele necesare datorita umiditatii necesare a materialelor, precum si a compactarii necorespunzatoare", spune Scetauroute.

Nici calitatea lucrarilor de beton nu este mai buna, acestea avind numeroase fisuri. "Situatia crapaturilor la structuri, dupa cum se prezinta pe ambele sectiuni nu poate fi acceptata. In sectiunea 2B (Cimpia Turzii-Gilau, care ar trebui data in functiune partial la finele acestui an - n.red.) aceste crapaturi au fost depistate in octombrie 2006, deci dupa un an problema trebuia sa fie rezolvata", se arata in raport.

Chiar daca structurile de beton vor rezista, este posibil ca soferii sa vada, peste ani, autostrada fugind cu totul intr-o parte. "Stabilitatea taluzelor este o problema repetata si solutia cu geocelule (covoare din benzi perforate si texturate care stabilizeaza solul - n.red.) propusa de antreprenor nu a fost implementata corect, ceea ce inseamna ca alunecarile de teren vor reaparea", spune Scetauroute.

Problema a fost sesizata prima data anul trecut de Inspectia in constructii care chiar a oprit lucrarile o portiune. Singura solutie, spune Bechtel potrivit consultantului, este sa observe alunecarile si sa le repare. Desigur contra cost. Solutia se numeste metoda observationala, iar Scetauroute noteaza: "Metoda observationala aplicata de Bechtel: a nu intreprinde nimic". Consecintele politicii aplicate de CNADNR in relatia cu Bechtel, anume plata lucrarilor in absenta acceptului calitativ al acestora dat de consultant isi spune acum cuvintul.

Este o "superficialitate a antreprenorului privind inregistrarea datelor in documentele de calitate", spune Scetauroute care adauga ca "testele efectuate la pilotii executati combinat fara tubulatura de protectie au indicat o gituire a betonului".

Reprezentantii Bechtel ne-au declarat ca nu pot comenta "un raport pe care nu l-au vazut si care ajunge doar la CNADNR".

Potrivit raportului, cheltuielile facute la anumite capitole depasesc aprobarile Guvernului.

Astfel este cazul cheltuielilor indirecte de capital unde Bechtel a primit cu 11,2 milioane de euro peste valorile din anexa 10 a contractului, aprobat de Guvern. "Costurile indirecte de capital au fost certificate la plata (...) in valoare de 11,2 milioane de euro peste valoarea din anexa 10", arata Scetauroute. Nu este singurul caz.

Raportul indica depasiri cuprinse intre 56 si 100% pentru tronsonul 1C, de 90% pe 3B, de 112% pe 2A. Pe celelalte tronsoane cresterile nu sint cunoscute, pentru ca nu au fost facute proiectele. Ziarul Cotidianul a aratat in toamna anului trecut ca valoarea finala a autostrazii, potrivit unui studiu al firmei Scetauroute, va fi de aproximativ 5,4 miliarde de euro.

Depasirea valorilor din anexa 10 trebuie obligatoriu aprobata de Guvern si de aceea secretarul general al Guvernului a cerut ministrului Ludovic Orban si CNADNR o nota in acest sens. Modificarea ordonantei referitoare la valoarea contractului nu este dorita de Bechtel caruia ii e teama ca, daca s-ar ajunge aici, Guvernul ar putea respinge majorarea, afirma surse oficiale din minister, care au solicitat anonimatul. "Antreprenorul (Bechtel - n.red.) este de parere ca ar fi prematur ca beneficiarul sa caute sa opereze o modificare a HG 1363/2003 (care aproba valoarea contractului - n.red.), spune Scetauroute.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, spune ca nu stie nimic despre solicitarea adresata ministerului de Ilie Bolojan, secretarul general al Executivului. "Nu am primit aceasta solicitare", a declarat ieri Ludovic Orban. Aceasta, desi Cotidianul a prezentat in decembrie nota secretarului general, in care se cerea o dare de seama a ministerului pe tema costurilor autostrazii, si cu rezolutia acestuia conform careia un exemplar trebuie sa ajunga la ministrul Transporturilor.

Ministrul spune ca nu stie de concluziile raportului Scetauroute, insa ca va cere documentul la CNADNR. "Relatia cu Bechtel o tine CNADNR", spune Orban, care de altfel s-a intilnit chiar ieri cu seful firmei americane.

Seful CNADNR, Mihai Grecu, nu este ingrijorat de concluziile raportului. Acesta atrage atentia firmei Scetauroute ca este restanta la predarea citorva proiecte catre minister si spune ca latirea taluzurilor, care ar ingreuna viitoarele alunecari pe autostrada, ar obliga la exproprieri si la costuri suplimentare.

"As vrea ca si alte proiecte, cum ar fi Bucuresti-Ploiesti, sa mearga la fel de bine", spune Grecu. Acesta marturiseste ca nu a citit integral raportul si adauga ca, daca afirmatiile privitoare la Bechtel sint adevarate, atunci "acestea sint grave".

<a href=http://www.cotidianul.ro/index.php?id=17608&art=42674&cHash=1ec13c02b5 target=_blank>Cotidianul</a>

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>
Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.