Inghetata mai scumpa cu 10% in 2008

Joi, 03 Aprilie 2008, ora 01:05
2178 citiri
Inghetata mai scumpa cu 10% in 2008

Producatorii de inghetata asteapta incalzirea vremii de saptamana viitoare pentru a declara deschis sezonul de varf. Vara torida de anul trecut le-a adus vanzari-record, iar daca anul acesta va fi la fel de cald, piata mai poate creste cu 10 procente.

Startul consumului de inghetata este dat de

temperaturile de peste 22 grade Celsius. Cum prognozele de incalzire a vremii

sunt optimiste, producatorii au inceput deja livrarile. Ileana Gagea, director

comercial in cadrul Alpin 57 Lux din Sebes, ne-a declarat ca firma a demarat

deja aprovizionarea cu marfa a magazinelor si acum asteapta incalzirea vremii.

 

Alti producatori sustin ca startul

sezonului mai tine cont de inca un lucru: sfarsitul Postului Pastelui. „Varful

de sezon incepe dupa 15 aprilie si uneori chiar din 1 mai daca Pastele este la

sfarsitul lunii aprilie si se incheie in jur de 15-30 august", sustine

Florin Rosescu, directorul general al companiei Kubo Ice Cream.

 

Legatura dintre post si consumul de inghetata

este sustinuta si de directorul companiei Betty Ice Cream, Vasile Armenean,

care pregateste aprovizionarea magazinelor pentru sfarsitul lunii aprilie.

 

Piata poate creste cu 10%

 

Industria de inghetata este meteo dependenta

pentru ca vremea dicteaza nu numai startul vanzarilor, ci si cantitatea care se

vinde intr-un an.

 

Anul trecut, cand seceta a insemnat

pierderi pentru alte industrii, in cea a inghetatei aceasta a adus cresteri de

50% a pietei. Vasile Armenean sustine ca anul acesta sansele de crestere sunt

reduse. Daca vremea va fi la fel de torida, atunci sunt sanse ca piata sa mai

creasca cu 5%, spune Armenean.

 

Florin Rosescu vede in schimb o crestere

mai mare, de 10% pentru acest an. Dar cresterea tine si de strategiile de

dezvoltare ale companiilor. Betty Ice Cream spera sa vanda anul acesta cu 25%

mai multa inghetata ca urmare a extinderii retelei de distributie si a majorarii

capacitatii de productie a fabricilor.

 

Valoarea investitiilor realizate se ridica

la 30 milioane de euro. Directorul Kubo Ice Cream spune ca a extins logistica

de distributie cu inca 30 de camioane specializate noi si 2.000 de lazi

frigorifice, investitia ridicandu-se la 1,5 mil. euro.

 

In paralel, fabrica dezvolta o investitie in

productie de circa 4 milioane de euro. Pe baza acestor premise, compania intentioneaza

sa depaseasca 5.000 tone de inghetata produsa si vanduta in 2008.

 

Piata UE, tinta pentru producatorii

autohtoni

 

Planurile de extindere se bazeaza in mare

parte pe reteaua de distributie, care in cele mai multe cazuri este proprie. In

acest fel, producatorii de inghetata au reusit sa scape de tirania

supermarketurilor, de care depind numai pentru 5% din productie.

 

Iar firmele autohtone de inghetata nu se

opresc aici si spera sa treaca si granita cu produsele lor. Unii au speranta ca

vor vinde chiar anul acesta in tarile din Uniunea Europeana. Betty Ice Cream

pregateste extinderea in doua tari membre UE, potrivit directorului Vasile

Armenean.

 

Exportul va incepe din a doua parte a

anului si se va baza pe propria distributie. Nu este singura firma. Si cei de

la Alpin 57 Lux cocheteaza cu ideea, dar spun ca mai au de pus la punct unele

detalii.

 

Pentru acest an, producatorii de inghetata

anunta si scumpiri. Vasile Armenean sustine ca preturile vor creste in medie cu

10%, ca urmare a scumpirii utilitatilor si a deprecierii leului. La utilitati, socul

a fost resimtit de scumpirea motorinei care a avut un impact direct asupra

serviciilor de distributie.

 

Pe langa aceasta s-au mai adaugat majorarile

salariale si de pret la curentul electric. De cealalta parte, deprecierea

monedei nationale s-a reflectat in ingredientele de baza ale inghetatei. Pretul

laptelui a ramas stabil, fiind asigurat din productia interna, dar alte

componente de import precum cacao si vanilia s-au scumpit.

 

CONSUMUL IN CIFRE

 

Chiar daca ne aflam pe o pozitie codasa in

Europa la consumul de inghetata pe cap de locuitor, de numai 1,6 kg pe an,

industria inregistreaza un trend ascendent. Anul trecut, piata de profil a fost

de 115 milioane de euro, respectiv de 35.000 de tone.

 

Pentru acest an, Vasile Armenean vede o crestere

la 125 milioane de euro si un volum vandut de 40.000 de tone. In sezonul de

iarna, consumul scade cu 60%, cand se vinde mai mult inghetata pentru acasa.