Producatorii de inghetata asteapta incalzirea vremii de saptamana viitoare pentru a declara deschis sezonul de varf. Vara torida de anul trecut le-a adus vanzari-record, iar daca anul acesta va fi la fel de cald, piata mai poate creste cu 10 procente.
Startul consumului de inghetata este dat de
temperaturile de peste 22 grade Celsius. Cum prognozele de incalzire a vremii
sunt optimiste, producatorii au inceput deja livrarile. Ileana Gagea, director
comercial in cadrul Alpin 57 Lux din Sebes, ne-a declarat ca firma a demarat
deja aprovizionarea cu marfa a magazinelor si acum asteapta incalzirea vremii.
Alti producatori sustin ca startul
sezonului mai tine cont de inca un lucru: sfarsitul Postului Pastelui. „Varful
de sezon incepe dupa 15 aprilie si uneori chiar din 1 mai daca Pastele este la
sfarsitul lunii aprilie si se incheie in jur de 15-30 august", sustine
Florin Rosescu, directorul general al companiei Kubo Ice Cream.
Legatura dintre post si consumul de inghetata
este sustinuta si de directorul companiei Betty Ice Cream, Vasile Armenean,
care pregateste aprovizionarea magazinelor pentru sfarsitul lunii aprilie.
Piata poate creste cu 10%
Industria de inghetata este meteo dependenta
pentru ca vremea dicteaza nu numai startul vanzarilor, ci si cantitatea care se
vinde intr-un an.
Anul trecut, cand seceta a insemnat
pierderi pentru alte industrii, in cea a inghetatei aceasta a adus cresteri de
50% a pietei. Vasile Armenean sustine ca anul acesta sansele de crestere sunt
reduse. Daca vremea va fi la fel de torida, atunci sunt sanse ca piata sa mai
creasca cu 5%, spune Armenean.
Florin Rosescu vede in schimb o crestere
mai mare, de 10% pentru acest an. Dar cresterea tine si de strategiile de
dezvoltare ale companiilor. Betty Ice Cream spera sa vanda anul acesta cu 25%
mai multa inghetata ca urmare a extinderii retelei de distributie si a majorarii
capacitatii de productie a fabricilor.
Valoarea investitiilor realizate se ridica
la 30 milioane de euro. Directorul Kubo Ice Cream spune ca a extins logistica
de distributie cu inca 30 de camioane specializate noi si 2.000 de lazi
frigorifice, investitia ridicandu-se la 1,5 mil. euro.
In paralel, fabrica dezvolta o investitie in
productie de circa 4 milioane de euro. Pe baza acestor premise, compania intentioneaza
sa depaseasca 5.000 tone de inghetata produsa si vanduta in 2008.
Piata UE, tinta pentru producatorii
autohtoni
Planurile de extindere se bazeaza in mare
parte pe reteaua de distributie, care in cele mai multe cazuri este proprie. In
acest fel, producatorii de inghetata au reusit sa scape de tirania
supermarketurilor, de care depind numai pentru 5% din productie.
Iar firmele autohtone de inghetata nu se
opresc aici si spera sa treaca si granita cu produsele lor. Unii au speranta ca
vor vinde chiar anul acesta in tarile din Uniunea Europeana. Betty Ice Cream
pregateste extinderea in doua tari membre UE, potrivit directorului Vasile
Armenean.
Exportul va incepe din a doua parte a
anului si se va baza pe propria distributie. Nu este singura firma. Si cei de
la Alpin 57 Lux cocheteaza cu ideea, dar spun ca mai au de pus la punct unele
detalii.
Pentru acest an, producatorii de inghetata
anunta si scumpiri. Vasile Armenean sustine ca preturile vor creste in medie cu
10%, ca urmare a scumpirii utilitatilor si a deprecierii leului. La utilitati, socul
a fost resimtit de scumpirea motorinei care a avut un impact direct asupra
serviciilor de distributie.
Pe langa aceasta s-au mai adaugat majorarile
salariale si de pret la curentul electric. De cealalta parte, deprecierea
monedei nationale s-a reflectat in ingredientele de baza ale inghetatei. Pretul
laptelui a ramas stabil, fiind asigurat din productia interna, dar alte
componente de import precum cacao si vanilia s-au scumpit.
CONSUMUL IN CIFRE
Chiar daca ne aflam pe o pozitie codasa in
Europa la consumul de inghetata pe cap de locuitor, de numai 1,6 kg pe an,
industria inregistreaza un trend ascendent. Anul trecut, piata de profil a fost
de 115 milioane de euro, respectiv de 35.000 de tone.
Pentru acest an, Vasile Armenean vede o crestere
la 125 milioane de euro si un volum vandut de 40.000 de tone. In sezonul de
iarna, consumul scade cu 60%, cand se vinde mai mult inghetata pentru acasa.