Asia Centrala - singura sursa de gaze ieftine pentru Romania

Vineri, 29 Iunie 2012, ora 08:16
1972 citiri
Asia Centrala - singura sursa de gaze ieftine pentru Romania

Romania depinde de gazele importate de la Rusia, iar scandalurile intre aceasta tara si Ucraina aproape ca ne-au lasat fara flacara la aragaz in plina iarna. Pana la demararea celebrului proiect Nabucco, care se tot amana de vreo sapte ani, Romania poate bate palma direct cu Turcia sau Azerbaidjan, prin proiectul gazoductului Trans-Anatolian.

Acordul interguvernamental pentru constructia gazoductului Trans-Anatolian (TANAP), cu o lungime de 2.000 de kilometri, care va face legatura intre frontiera Turciei cu Azerbaidjan si granita Turciei cu Bulgaria, a fost semnat de autoritatile celor doua state implicate in proiect.

Avem mai multe proiecte la dispozitie

Proiectul presupune transportul gazelor naturale din zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa. Capacitatea gazoductului este proiectata initial pentru transportul a 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei) pentru ca, pe viitor, acesta sa ajunga la o capacitate de 30 de miliarde de metri cubi si apoi de 60 miliarde de metri cubi. Valoarea investitiei implementarii proiectului TANAP este estimata la peste 20 de miliarde de dolari, informeaza compania azera Socar.

Ionut Purica, specialist in energie si mediu, a declarat pentru Business24 ca un astfel de proiect ar fi benefic si pentru Romania, insa tara noastra are multe alte proiecte la dispozitie.

TANAP reprezinta o "bucata" din ideea gazoductului Nabucco, pentru ca traseul acestuia, din Azerbaidjan, prin Turcia catre Europa, se repeta si in cazul TANAP. "Partea de gazoduct Nabucco, de la granita turca, si mai apoi prin Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria, poate sa prezinte, prin preluarea gazului care il aduce TANAP, o forma de proiect care sa fie avantajoasa pentru tara noastra", a declarat Purica.

Laudabil este ca, in proiectul TANAP sunt implicate doar Turcia si Azerbaidjan, iar asta a inseamnat o demarare mult mai rapida a constructiei gazoductului. In schimb, din proiectul Nabucco au facut parte initial si companii precum Gaz de France, care doreau exclusivitate in transportul gazulului din Asia Centrala catre Europa.

Turcii s-au miscat mai repede decat rusii si europenii

Insa, aici au intervenit turcii, care nu au fost de acord cu ideea Nabucco, prin care companiile din Europa de Vest extrageau gazul din Azerbaidjan, pentru ca mai apoi sa il transporte prin Turcia, pana in Europa. Asa ca, turcii au hotarat ca este mult mai practic, pentru ei, sa extraga si sa exporte gaze prin intermediul unui proiect in care sunt implicati doar ei si vecinii azeri.

Ionut Purica sustine ca Romania mai are la indemana, pe langa participarea la proiectul Nabucco sau alipirea la gazoductul TANAP, si o alta optiune: AGRI - Azerbaidjan Georgia Romania Interconector. Prin acest proiect se extrage gaz natural lichid de la azeri, care este lichefiat in Georgia, iar mai apoi transportat pe Marea Neagra pana la terminalele din Romania. O astfel de investitie poate face ca Romania sa devina un hub al gazelor in zona si o rezerva strategica pentru Uniunea Europeana, dar din care poate fi alimentata si Ucraina.

Ionut Purica sustine ca Romania are capacitatea de a participa la ambele proiecte de gazoducte, pentru ca tara noastra are o industrie bine pusa la punct la acest capitol si vine si cu o experienta in acest domeniu de peste 100 de ani. El este de parere ca Romania ar avea numai de castigat daca ar avea relatii politice si comerciale mult mai apropiate cu state precum Azerbaidjan, Rusia sau Turcia.

Acum este momentul Romaniei

"Este benefic sa ne orientam catre aceste zone, sa participam la aceste proiecte, macar prin subcontractarea de echipamente. Cred ca acum este momentul, cu toate aceste conducte care se acumuleaza in zona, ca Romania sa-si activeze relatiile pe aceasta directie, pentru ca altfel, ambele gazoducte vor trece pe langa noi, adica pe la bulgari, greci sau macedoneni", a mai spus Purica. Daca ratam aceasta sansa, atunci Romania va fi nevoita, ca varianta la importul de gaze scumpe reusesti, sa caute in zacamintele proprii, prin exploatarea gazelor de sisturi sau a gazelor offshore.

Ionut Purica considera ca o alta sansa a Romaniei este cea a umplerii cu gaze a formatiunilor geologice goale. "Putem sa investim acum bani ca sa cumparam gaz si sa umplem niste zacaminte de la noi, pentru ca sunt sigur ca peste 20 de ani pretul gazelor va permite recuperarea investitiei initiale", a mai spus specialistul in energie si mediu.

Proiectul TANAP reprezinta calea prin care resurse importante de gaze naturale din Azerbaidjan ajung pe pietele europene. Proiectul TANAP este in acelasi timp unul care vine sa creasca securitatea energetica a Europei prin diversificarea resurselor de gaze naturale" declara Hamza Karimov, CEO Socar Romania.

Conform acordului interguvernamental parfat intre Turcia si Azerbaidjan, Turcia are o participatie de 20% in proiectul TANAP, in timp ce compania petroliera azera Socar detine o participatie de 80%.

Nabucco - in standby de sapte ani

Gazoductul Nabucco, cu o lungime de aproape 3.900 de kilometri, urma sa transporte in Europa peste 40 de miliarde de metri cubi de gaze pe an, pentru a reduce dependenta de importurile din Rusia. Costurile Nabucco au fost estimate la peste 12 miliarde de dolari. Nabucco se dorea a fi un proiect concurent celui dezovoltat de concernul rusesc Gazprom. De altfel, reprezentantii companiei rusesti au spus inca de la prezentarea proiectului Nabucco ca un astfel de proiect nu poate fi realizat fara Gazprom.

Dupa mai bine de sapte ani de promisiuni, compania de proiect al Nabucco, in care este implicata si compania Transgaz (Romania), a decis sa reduca proiectul cu aproape doua treimi, dar cea mai mare provocare ramane identificarea resurselor de gaze naturale.

Astfel, a fost propus Nabucco West, care vizeaza transportul gazelor naturale din regiunea caspica, incepand de la granita dintre Bulgaria si Turcia pana la Baumgarten (Austria). Noua varianta de conducta are o lungime de 1.300 kilometri, adica doar o treime din proiectul initial.

Proiectul Nabucco este dezvoltat de consortiul Nabucco Gas Pipeline International, din care fac parte companiile Transgaz Medias, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) si RWE (Germania). Gazoductul va transporta gazele extrase din Asia Centrala si va strabate Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria.

Comisarul european pentru energie, Gunther Oettinger, a afirmat ca planul initial al Nabucco a devenit mai putin atractiv, deoarece constructia acesui gazoduct ar fi durat prea mult, in conditiile cresterii costurilor de construire si a faptului ca paricipantii la acest proiect "nu mai au capacitatea de acum cativa ani".

Concernul Nabucco a inaintat in luna mai consortiului azer Shah Deniz II propunerea de construire a gazoductului Nabucco West. Zacamintele de gaze de la Shah Deniz II se afla in Marea Caspica. Raspunsul consortiului Shah Deniz II privind constructia conductei Nabucco West este asteptat pana la finalul lunii iunie, a anuntat, in urma cu doua saptamani, managing director Nabucco Gas Pipeline International (NIC), Reinhard Mitschek.

#Trans Anatolian Pipeline, #gazoduct transcaspic, #gaze Marea Caspica, #gazoduct Azerbaidjan Turcia , #Industria petroliera