Imbracamintea a devenit "made in lume"

Miercuri, 01 Noiembrie 2006, ora 11:41
1179 citiri

Stiti de unde provine camasa pe care o purtati? Raspunsul la aceasta intrebare simpla se poate dovedi mai complex decat pare. Panza poate sa fi fost tesuta in Pakistan, vopsita in China, apoi cusuta in Bangladesh inainte de a fi expediata in Sri Lanka pentru a i se coase nasturii. O eticheta fabricata in Tunisia - dar purtand inscriptia "made in France - poate sa ii fie adaugata in sfarsit in cadrul finisajului realizat undeva in Franta. Mondializarea a atins textilele mult inaintea restului economiei, in dauna uzinelor occidentale supuse unui sir de falimente si de suprimari de locuri de munca.

In prezent, cei din bransa se reorganizeaza in fata noii situatii. In 2005, ei a trebuit sa incaseze socul chinez. Acum, ei gestioneaza perioada urmatoare reintroducerii cotelor. Sa facem o retrospectiva: la 1 ianuarie 2005, sunt ridicate limitarile asupra importurilor de imbracaminte fabricate in China in vigoare de zece ani. Societatile de achizitie din marea distributie sau din retelele specializate isi fac loc in aceasta bresa: capacitatile gigantice de productie si preturi sfidand orice concurenta duc la o crestere de 47% a importurilor de imbracaminte din China in Europa. China devine primul nostru furnizor, cu circa o treime din piata. Ricoseul afecteaza industriile textile din Maroc (-7%), din Tunisia (-6%), din Bangladesh, din Romania etc. UE reintroduce de urgenta noi cote in iunie 2005, pana in 2008 de data aceasta, la sase categorii de produse (tricouri, pulovere, pantaloni...). Un an mai tarziu, aceste contingentari provizorii au permis sa se reechilibreze cat de cat aprovizionarile. Pe primele sapte luni ale anului acesta, Egiptul constata cresterea cu 7% a exporturilor sale spre Uniunea Europeana, dupa o scadere de 3% anul trecut. Marocul si Tunisia reusesc sa isi limiteze regresul, iar o ameliorare a activitatii ar urma sa apara in semestrul al doilea.

Hongkong, placa turnanta

Aceasta nu impiedica Asia sa isi creasca dominatia coplesitoare. Global, continentul reprezinta 68% din aprovozionarile noastre anul acesta (53% acum doi ani). India, dupa ce vanzarile ei catre Europa au crescut cu 32% in 2005, isi continua dinamica cu o crestere de 27%. Bangladeshul, a carei industrie se temea de revarsarea marfurilor chineze ca de sfarsitul lumii, se descurca bine (+38%). In ceea ce priveste China, exporturile sale sunt teoretic stabilizate: +1% spre Europa si chiar un recul de 1% spre Franta. In teorie numai, pentru ca boomul de 272% al Hongkongului apare cel putin suspect. Fostul oras-stat serveste de fapt drept placa turnanta pentru a exporta o productie realizata in mare parte in China continentala.

Aceste cote nu au reusit sa limiteze nici tendinta de fond a delocalizarii: importurile de haine in Europa progreseaza anul acesta cu 13%, pentru a atinge 60 de milioane de euro, in detrimentul productiei locale. Pragmatice, societatile de achizitie au integrat aceste noi reguli ale jocului. Dovada evolutia salonului Fatex, care va reuni intreprinderile din aceasta ramura la Paris intre 7 si 9 noiembrie. Initial, aceasta reuniune a fost creata la Troyes, pentru a reprezenta intreprinderile franceze de confectii. In 1995, ea se muta la Paris, nu se deschide expozantilor straini decat in 1999 si ii primeste pe primii producatori asiatici in 2002. Patru ani mai tarziu, francezii nu mai reprezinta decat 9% din expozantii veniti din 30 de tari, in timp ce China domina.

Fiecare incearca sa isi gaseasca locul in noua geografie. Daca China se impune ca un dragon polivalent, se contureaza si specialitatile locale. India este renumita pentru lenjerie de pat, accesorii, saluri, broderie. Se fac tricouri si pulovere in Bangladesh, lenjerie de pat si jeansi in Pakistan, haine pentru copii in Madagascar si Insula Mauriciu, imbracaminte de sport in Maghreb, veste in Ucraina sau Belarus, confectii de in tarile baltice, costume in Romania si Bulgaria.

In acest timp, in Franta, intreprinderile care au supravietuit isi continua mutatia spre servicii. In amonte, furnizeaza tipare, prototipuri. In aval, finisari si logistica. Nu este totul pierdut: Franta inregistreaza o crestere de 5% a exporturilor de imbracaminte anul acesta.

Traducerea: Ana Harth

Rador