Europa schimba regulile in comert: In ce cazuri mai pot fi folosite certificatele de origine nepreferentiala?

Miercuri, 08 Mai 2019, ora 10:39
1407 citiri
Europa schimba regulile in comert: In ce cazuri mai pot fi folosite certificatele de origine nepreferentiala?
Foto: CC0 Creative Commons

La finalul anului 2018, Comisia Europeana a emis noi orientari privind stabilirea si dovedirea originii nepreferentiale a marfurilor ce provin din tari terte. Acestea vin atat in sprijinul importatorilor europeni, cat si al autoritatilor vamale.

Impact asupra tranzactiilor derulate de importatorii europeni

Originea nepreferentiala reprezinta nationalitatea economica a marfii, in timp ce statutul vamal al acesteia atesta daca in tara respectiva marfa a fost pusa in libera circulatie sau nu.

In contextul masurilor de salvgardare sau a altor tipuri de masuri comerciale impuse de Uniunea Europeana (de ex. taxe antidumping), importatorii sunt responsabili pentru determinarea corecta a originii nepreferentiale pentru marfurile pe care le tranzactioneaza.

Prin noile orientari, Comisia Europeana atrage atentia atat importatorilor, cat si autoritatilor vamale, asupra faptului ca la nivelul Uniunii Europene stabilirea si dovedirea originii nepreferentiale a marfurilor se realizeaza strict in baza regulilor prevazute in acest teritoriu (si nu in baza celor din tara de export catre UE) . In plus, pentru aplicarea regulilor de origine nepreferentiala este important ca importatorul sa cunoasca daca marfurile fac obiectul unui regim special de import nepreferential sau nu.

Ce marfuri sunt supuse unui regim special de import nepreferential?

Comisia Europeana defineste "regimul special de import nepreferential" ca fiind acel regim in care produsele importate sunt supuse unor contingente tarifare (cum este cazul masurilor de salvgardare impotriva importurilor de otel impuse S.U.A. si altor tari).

Doar in acest caz, originea nepreferentiala poate fi dovedita de importator prin intermediul unui certificat de origine, dar care trebuie intocmit strict conform regulilor si modelului prevazut in normele de aplicare ale Codului Vamal Unional (Anexa 22-14) . In caz contrar, dovada de origine poate fi respinsa, fapt ce poate atrage plati aditionale de taxe pentru importatori.

Ce se intampla cu marfurile care nu se supun unui astfel de regim?

In cazul marfurilor nesupuse unui contingent tarifar (cea mai mare parte a marfurilor importate in UE), Comisia Europeana atrage atentia ca in scopul dovedirii originii marfurilor la momentul importului, certificatele de origine emise de tari terte (de ex. China, Thailanda, Taiwan) nu pot fi luate in considerare. Intrucat acestea sunt emise in baza altor reguli de origine, care difera fata de cele aplicabile la nivelul Uniunii Europene, ele ofera informatii insuficiente privind originea nepreferentiala a marfurilor.

De exemplu, multe dintre marfurile ce au ca tara de origine China sunt supuse unor taxe antidumping (40 - 60%) la importul in Uniunea Europeana. Anchetele desfasurate recent de Oficiul European de Lupta Antifrauda (OLAF) au constatat ca, de multe ori, pentru a eluda aceste taxe, furnizorii le exporta din China catre alte tari (de exemplu, Taiwan, Thailanda, India) si declara originea marfurilor ca fiind din aceste tari, in baza unor certificate de origine emise eronat. Astfel, in cadrul controalelor ulterioare, autoritatile vamale invalideaza aceste certificate si obliga importatorii europeni la plata acestor taxe antidumping, plus dobanzile si penalitatile aferente.

Cum pot importatorii sa dovedeasca originea in acest caz?

Primul instrument recomandat ar fi obtinerea unei Informatii Obligatorii de Origine (IOO) de la autoritatile vamale europene, un document certificat de autoritatile vamale care verifica si confirma originea marfurilor.

In acest mod, in fapt, se securizeaza originea marfurilor, atat timp cat informatiile care au stat la baza emiterii unei IOO au fost corecte si complete. Importatorii vor sti exact ce taxe vamale au de platit inaintea efectuarii importurilor si pot negocia mai eficient pretul de achizitie sau modalitatea de livrare.

Al doilea instrument recomandat pentru dovedirea originii nepreferentiale in lipsa unei IOO ar fi un document intocmit de declarant (sau direct de exportator, daca informatiile sunt considerate a fi confidentiale) ce va contine informatiile necesare determinarii originii nepreferentiale (de exemplu, descrierea bunurilor, descrierea procesului de fabricatie, daca a fost obtinut sau nu din materiale realizate in intregime in tara de export, regula de origine aplicata etc.) . Un model de document (cu titlu informativ) este cuprins in Ghidul emis de Uniunea Europeana.

Verificarea corectitudinii originii nepreferentiale a marfurilor cu ocazia controalelor vamale ulterioare este unul dintre subiectele fierbinti in Romania si in Uniunea Europeana.

Declararea si dovedirea originii marfurilor, atat la momentul formalitatilor de import cat si ulterior, cade in responsabilitatea operatorilor economici importatori. Asadar, este esential ca acestia sa cunoasca regulile de origine aplicabile la nivelul UE pentru evitarea oricaror plati aditionale de taxe la import.

Articol realizat de Mihai Petre, Director, Comert International, Departamentul de Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania

#legislatie europeana comert , #Importuri