Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Se scumpeste si benzina saracului

Se scumpeste si benzina saracului
GPL-ul nu mai reprezinta solutia ieftina pentru soferi, deoarece pretul lui creste in acelasi ritm cu al celorlalti carburanti. Scumpirea GPL-ului - benzina saracului elimina solutiile ieftine de transport. Efectele se vad deja: de la un drum mai costisitor cu taxiul (cele mai multe dintre taxiuri sunt alimentate cu GPL - n.r.), la o investitie mai putin rentabila in instalatii GPL pentru masini sau achizitionarea celor dotate cu acest sistem.


Cert este ca, intr-un an de zile, pretul
unui litru de autogaz a crescut in medie cu 0,40 lei. Desi GPL-ul isi pastreaza
avantajul unui pret la jumatatea celui al benzinei sau motorinei, scumpirea
celor din urma a atras si o majorare a preturilor la GPL, cu 20% in medie.



 



Gazul Petrol Lichefiat, denumit pe scurt
GPL, este un amestec de butan si propan comercial, obtinut prin rafinarea
petrolului brut, din derivati sau din gaze naturale. Furnizand o energie de inalta
calitate, este utilizat in industrie, agricultura, centrale termice si drept
combustibil pentru autoturisme, ca alternativa a benzinei.



 



„Buteliile“, inflamate de titei



 



In benzinarile Petrom, in iunie 2007 (cand
compania Petrom a preluat divizia GPL de la Shell - n.r.), un litru de autogaz
costa 1,79 lei, iar in mai 2008 pretul este de 2,1 lei. „Petrom a incercat sa
respecte strategia de fidelizare a clientilor si, in ciuda cresterilor de pe
piata internationala, a majorat preturile la butelii doar de trei ori, iar la
autogaz doar de doua ori“, ne-au spus reprezentantii Petrom.



 



Pe de alta parte, MOL a majorat in acest an
pretul la GPL cu 17%, iar din mai 2007 pana acum, cu 26%. Un litru de GPL costa
la MOL 1,64 lei in mai 2007, iar acum este 2,2 lei/litru. Companiile spun ca
evolutia pretului acestui combustibil este data de cotatiile internationale la
petrol, butan si propan, dar si de faptul ca 40% din pretul la pompa este dat
de acciza pe acest combustibil.



 



Cu toate acestea, companiile spun ca exista
o crestere a cererii de GPL pe piata. „Conform estimarilor noastre, cererea de
GPL auto a crescut cu aproximativ 15% in luna aprilie 2008, fata de aceeasi luna
a anului 2007. Evolutia se datoreaza cresterii numarului de autovehicule
echipate cu instalatii GPL“, spun reprezentantii Rompetrol. Acestia vad o evolutie
pozitiva de 5% anul acesta si in 2009.



 



GPL-ul este adus in cele 30 de statii
Petrom si PetromV care comercializeaza acest gaz din rafinariile Petrobrazi si
Arpechim. Rompetrol il aduce de la Petromidia, in 60 de statii (cu tot cu statiile
partenere - n.r.), iar MOL vinde GPL in zece statii.



 



PIATA



 



Tranzactii cu butelii



 



Consumul de carburanti a crescut in Romania
proportional cu scumpirea acestora. Parcul auto se innoieste cu 300.000 de
automobile anual, iar variantele ieftine de consum au disparut practic, daca ne
raportam la puterea de cumparare a romanilor. Pentru Petrom, vanzarile de GPL
reprezinta doar 5% din volumul total de carburanti, iar pentru Rompetrol - 6%, in
conditiile in care piata GPL-ului este estimata in jurul valorii de 400 de
milioane de dolari.



 



O parte semnificativa din aceasta piata o
acopera micile companii si benzinarii particulari (aproximativ 400 - n.r.) si
compania Butan Gas, detinuta de omul de afaceri Constantin Dragan. Grupul
olandez SHV, cel mai mare din lume pe GPL, a preluat Crimbo Gaz (pentru
aproximativ 25 de milioane de euro - n.r.), compania lui Cristi Borcea,
directorul executiv de la Dinamo Bucuresti. In 2007, compania austriaca Grizzly
a intrat pe piata prin inchirierea benzinariilor Rafo. Vanzarile de autogaz se
ridica la aproximativ 200.000 de tone/an, iar cele de butelii la aproximativ
270.000 tone.



 



ALTERNATIVA



 



Pro si contra GPL



 



Avantajul major al autogazului il
constituie reducerea pretului de transport cu 40-50%, comparativ cu utilizarea
carburantilor obisnuiti. Randamentul motorului scade insa cu pana la 10% la
functionarea cu autogaz, iar consumul este usor mai ridicat (cu aproximativ
7%). Investitia initiala pentru transformarea unui autoturism pe GPL incepe de
la 200 de euro si poate ajunge la 600 de euro pentru instalatia necesara
motoarelor cu injectie.



 



Pretul mediu pentru o instalatie omologata
pentru un autoturism Dacia este de 250 de euro. Amortizarea investitiei se face
dupa 20.000 kilometri parcursi. Alimentarea motorului se realizeaza in regim
dual benzina- autogaz, pornirea efectuandu-se pe benzina. Dezavantajul GPL-ului
este ca nu reactioneaza bine la frig. Este, insa, mai putin daunator pentru
mediu, deoarece are o ardere mai completa in motor - lipsa funinginii in ulei
duce la utilizarea mai indelungata a acestuia.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3116 ori