Dreptul de veto, motiv de cearta intre Palate. Ce se ascunde in spatele declaratiilor

Luni, 19 Noiembrie 2012, ora 15:08
2257 citiri
Dreptul de veto, motiv de cearta intre Palate. Ce se ascunde in spatele declaratiilor

Avem un nou razboi politic intre Palate. Marul discordiei: utilizarea dreptului de veto, ca mijloc de presiune pentru obtinerea unui buget mai mare din partea Uniunii Europene, pentru perioada 2014-2020.

Asadar, care este cea mai "inspirata" miscare: amenintarile premierului Ponta, de utilizare a dreptului de veto sau negocierile in spatele usilor inchise, propuse de presedintele Basescu?

Ponta a declarat la finalul saptamanii trecute ca propunerea bugetara facuta de presedintele Comisiei Europene, Herman Van Rompuy este inacceptabila si ca Romania ar trebui sa se opuna vehement acesteia, utilizand chiar dreptul de veto. Comisia Europeana a facut o propunere de buget in reducere cu 75 miliarde de euro. Romania ar pierde opt miliarde de euro din fondurile europene.

Reactia presedintelui, care va fi reprezentantul Romaniei la Bruxelles, nu a intarziat sa apara. Basescu apreciaza ca astfel de negocieri se fac in spatele usilor inchise si ca el a evitat sa prezinte public pozitia Romaniei inaintea unor negocieri cu o miza atat de mare.

Veto - un drept politic, deci fara un set de reguli clare

Analistul politic Cristian Parvulescu explica faptul ca nu exista un set de reguli clare, care sa permita sau nu unei tari sa foloseasca dreptul de veto.

"Vorbim despre un drept politic si atunci nu sunt conditii. In general, este vorba de acele conditii care afecteaza suveranitatea statului respectiv. Nu cred ca este vorba de un razboi intre Palate.

Trebuie sa discutam toata aceasta situatie din perspectiva alegerilor si a jocurilor pe care fiecare dintre parti le realizeaza", a declarat Cristian Parvulescu, pentru Business24.

Basescu: de la avantaj, la dezavantaj

Daca nu exista un set de reguli, vetoul este folosit ca un instrument politic in disputele intre Basescu si Ponta. Daca Ponta a fost pus intr-o situatie nefavorabila dupa ce presedintele a anuntat ca el va fi reprezentantul Romaniei la Bruxelles, Ponta a "ripostat", solicitand presedintelui sa utilizeze dreptul de veto.

"Ponta a incercat sa il puna pe Basescu intr-o situatie dificila: a explica romanilor dupa summit, de ce au scazut sumele de la bugetul revenit Romaniei. In acest context, Traian Basescu a fost pus dintr-o situatie de avantaj, intr-o situatie de dezavantaj.

Din pacate, problema nu se refera la UE, nici in cazul lui Basescu, nici in cazul lui Ponta, ci la razboiul politic intern. Discutam despre negocieri si sunt instrumentele tipice de negociere. Sunt doua mari strategii de negociere: in forta, amenintand sau folosind cereri maximale, alta este cea preferata de Basescu. El spune ca nu va face niciodata cunoscut punctul sau de vedere inainte", a comentat Parvulescu.

Analistul crede insa ca tehnica de negociere aleasa de premier este una care a dat, in cazul altor state europene, rezultatele scontate.

Tehnicile de negociere folosite la nivel european: schema business-ului modern

Analistul economic, Ionel Blanculescu precizeaza ca si la nivel european, propunerea de buget facuta de Herman Van Rompuy face parte tot dintr-o tactica de negociere.

"Herman van Rompuy anunta reducerea cu 75 miliarde de euro a bugetului UE. Presedintele Comisiei Europene aplica o schema care se aplica in business-ul modern: cand incepi o negociere pentru pretul unui contract, vii cu o suma mai mare in ideea ca in timpul negocierilor se fac compromisuri si de o parte si de alta si se ajunge la o alta cifra. De fapt, el urmareste ca in cadrul summitului sa aiba loc discutii, dezbateri.

De fapt, Rompuy doreste sa ajunga la un compromis, probabil undeva la injumatatirea acelei sume de 75 miliarde de euro. Daca acesta va fi rezultatul summitului, toata lumea pleaca fericita acasa.

Noi vom pleca fericiti ca nu am pierdut opt miliarde de euro, ci doar patru. Tarile contributoare vor spune ca pana la urma aceasta un UE o zona a compromisurilor, a negocierilor", a comentat Ionel Blanculescu, pentru Business24.

Consiliul European dedicat bugetului 2014-2020 este programat pentru 22 si 23 noiembrie, dar liderii europeni sunt pregatiti pentru prelungirea negocierilor pe perioada weekend-ului.

Comisia a propus in luna iulie un proiect de buget de 1.033 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020, o crestere de circa 5% fata de perioada 2007-2013.

Propunerea a fost respinsa de statele contributoare. Prin urmare, Comisia Europeana a facut o noua propunere, in care este prevazuta o reducere de 75 de miliarde de euro din bugetul de 1.033 de miliarde de euro.

La ora actuala, contributiile statelor membre constituie 75% din bugetul UE.

#Ponta Basescu veto, #Ponta Basescu tehnici negociere, #Basescu Ponta dispute buget UE , #Economie politica