Bugetul pe 2012, disecat de analisti. Unde au gresit guvernantii?

Luni, 14 Noiembrie 2011, ora 23:30
1881 citiri
Bugetul pe 2012, disecat de analisti. Unde au gresit guvernantii?

Bugetul pe anul viitor este unul "previzibil, care include obsinuitele reduceri de cheltuieli", spune analistul financiar Lucian Davidescu. In plus, tine cont si de situatia financiara existenta pe plan mondial, asa cum subliniaza vicepresedintele Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania, Dan Matei Agathon. Pe de alta parte, specialistul economic Constantin Rudnitchi are mai multe observatii.

"In mod firesc, bugetul ar trebui sa contina cont si de mediul de afaceri, datorita faptului ca 80% din produsul intern brut (PIB) se realizeaza in zona privata.

Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Social nu produc PIB. PIB-ul din care "se hranesc" inclusiv cei din acele ministere este produs in economia reala, acolo jos. In intreprinderile mici si mijlocii sufocate, in companiile nationale, care se lafaie in profit, dupa cum ar crede unii", spune Dan Matei Agathon, pentru Business 24.

Acesta precizeaza ca bugetul ar trebui sa aduca "o improspatare a aerului, in mediul de afaceri, daca ar fi continut sume importante, de ordinul zecilor de miliarde de euro, in cea mai importanta zona pentru noi, dar si pentru Romania, si anume investitiile publice".

Analistul economic Lucian Davidescu considera ca bugetul pentru anul viitor este "destul de previzibil, cu deja obisnuitele taieri, adaugari si oscilatii. Nu se incadreaza in planul multianual care a fost o gluma de la inceput".

Ambitia de a se incadra intr-o tinta mai mica de 2%

Mai nou, bugetul are o "ambitie fenomenala de a se incadra intr-o tinta mai mica de 2%.

"Dupa cum este scris acest buget, sansele de materializare si de sustenabilitate a unei asemenea ajustari sunt destul de mici", precizeaza Lucian Davidescu, pentru Business 24.

Fara mari investitii publice, se poate realiza prea putin in cresterea economica, subliniaza purtatorul de cuvant al AOAR.

"Fara crestere economica, marirea salariilor, ajustarea pensiilor si o imbunatatire a nivelului de trai raman un vis prea indepartat", spune acesta.

In opinia lui Dan Matei Agathon "o crestere economica de doar 1% ar insemna 1,2 miliarde de euro la buget, bani suficienti pentru ca salariile sa revina la nivelul de acum doi ani, dar si pensiile sa cunoasca macar o mica ajustare".

Daca Germania tuseste, Romania raceste

"Investitii mare publice nu am vazut. Bugetul este prudent si tine cont de faptul ca, pana la urma, cresterea economica prognozata de FMI de la 3,5 a coborat pana la 2%. Este un buget care tine cont si de faptul ca in Uniunea Europeana lucrurile se succed cu atat de mare repeziciune incat si cei mai straluciti analisti economici intampina dificultati in a prognoza viitorul", spune Dan Matei Agathon.

Romania traieste intr-o lume globala si este strict dependenta de Uniunea Europeana, si este strict dependenta de o crestere economica in zona euro si nu numai. Este strict dependenta de eforturile pe care Germania, in calitate de locomotiva a Europei le face, pentru a-si imbunatati situatia economica, mai adauga purtatorul de cuvant al AOAR.

"Problema mare pentru noi este daca Germania tuseste, Romania raceste si atunci, in buget nu gasim banii necesari pentru marile investitii si eu cred ca imprumuturile pe care le facem in continuare, sa le facem in exclusivitate pentru investitii si mai putin pentru mentinerea cursului euro si pentru plata pensiilor si salariilor", subliniza Agathon.

Masuri care ar sustine mediul de afaceri

Intrebat care ar fi cele trei masuri pe care guvernul ar trebui sa le ia, pentru sprijinirea mediului de afaceri, reprezentantul AOAR a enumerat: marile investitii publice, reducerea fiscalitatii si reducerea CAS.

"O reducere a fiscalitatii este in discutia laureatilor premiului Nobel pentru Economie, ca un motor al cresterii. Dar trebuie sa ai curaj, sa gandesti neconventional si sa sochezi, sa reduci fiscalitatea, intr-o perioada de pre-criza. Dar reducerea fiscalitatii aduce imediat dupa sine un apetit al investitiorilor straini si romani in economia reala."

A treia masura pe care guvernul ar trebui sa o adopte, in asa fel incat mediul de afaceri sa fie sprijinit, in opinia lui Dan Matei Agathon ar fi reducerea CAS-ului cu 3-4%.

"Noi avem in continuare, cea mai scumpa forta de munca din Europa. O scadere a CAS-ului cu 4% ar insemna cu adevarat un semnal dat in economie, iar revigorarea s-ar vedea imediat".

Romania a ajutat Olanda sa iasa din recesiune

"Un buget care tine cont de constrageri, si atunci toate punctele slabe sunt survenite din constragerile convenite in acordul cu FMI si cu UE. Un lucru bun ar fi ca presedintele a cerut in mod expres guvernului ca zona de investitii care este preconizata in buget sa fie nominalizata si sa nu mai existe investitii "cu lopata", ci sa fie directionate in cateva puncte importante".

Purtatorul de cuvant al AOAR si-a exprimat dorinta sa nu mai vada investitii in flori, pentru ca "Romania a ajutat Olanda sa iasa din criza, achizitionand cantitati impresionabile de lale si alte floricele, care se pun si acum, in prag de iarna, in parcuri. Lucrul acesta ar trebui sa inceteze.

Dan Matei Agathon sustine ca ar trebui sa fie mai putina risipa in cheltuirea banului public, pentru ca acesti bani "trebuie sa mearga catre investitii directe, care sa dea drumul la industriile pe orizontala".

Referitor la investiile planificate pentru anul viitor, analistul financiar Constantin Rudnitchi are o observatie: "S-a vorbit foarte mult despre faptul ca bugetul va acorda o prioritizare pentru investitii. Trebuie sa vedem care sunt aceste domenii, pentru ca se vorbeste foarte mult despre agricultura, care niciodata nu s-a regasit in buget, ca si prioritate".

Bugetul ar trebui gandit de la zero

Analistul financiar Lucian Davidescu precizeaza ca Executivul ar trebui sa regandeasca de la zero constructia bugetului, daca isi propune sa atinga tinta de deficit de anul viitor si nu sa "carpeasca acelasi buget, facut pentru prima data acum 20 de ani si ajustat in fiecare an, dupa necesitati".

"Daca Romania vrea sa obtina deficit bugetar de 2% in 2012 si de 0% in 2013, ar trebui ca bugetul sa fie restructurat cu totul si sa fie regandit de la 0. Unele capitole ar trebui sa fie eliminate cu totul si ar trebui ca pe partea de incasari sa avem reasezari de impozite cu reduceri de taxe acolo unde sunt excesive", explica Lucian Davidescu, pentru Business 24.

O alta observatie facuta de Constantin Rudnitchi este includerea in buget si in deficitul bugetar cheltuielile facute pentru programul de infrastructura.

"Acest program ar trebui sa se deruleze in felul urmator: banii sa vina de la cei care executa drumurile si sa fie platiti in 2013. In felul acesta se "pacalea" bugetul, in sensul in care se amana o plata pentru 2013 si implicit, o crestere a deficitului bugetar", explica Rudnitchi, pentru Business 24.

Constantin Rudnitchi considera ca, probabil, vom asista la o scadere a "efervescentei legate de program si la o crestere a deficitului bugetar". In plus, acesta "nu este coerent, in sensul ca se fac niste drumuri judetene sau locale, dar nu se unesc judetele si nu se are in vedere si aspectul regional al lucrarilor".

In opinia analistului, programul are "un puternic iz electoral". Mai mult decat atat, specialistul financiar apreciaza ca deficitul bugetar este "prea mic".

"Deficitul bugetar mi se pare prea mic, pentru ca inhiba dezvoltarea si pentru ca este relativ greu de inteles cum se va ajunge la acel deficit, care va trebui sa scada de la 4.4, cat este anul acesta, pana la 1.9 anul viitor".

Agricultura, niciodata o prioritate in buget

In opinia analistului, vom avea o viziune mai clara a bugetului in momentul in care avem o defalcare pe venituri si pe cheltuieli, in comparatie cu anii trecuti, pentru ca doar cheltuielile ministerele nu ne spun foarte multe.

"S-a vorbit foarte mult despre faptul ca bugetul va acorda o prioritizare pentru investitii. Trebuie sa vedem care sunt aceste domenii, pentru ca se vorbeste foarte mult despre agricultura, care niciodata nu s-a regasit in buget, ca si prioritate".

Nu in ultimul rand, "trebuie sa ne uitam la venituri si cheltuieli si sa nu mai existe erori asa cum s-a intamplat in anii trecuti. La veniturile nefiscale, cifra era evident umflata si ma refer aici la dividendele care trebuiau sa intre la buget, de la companiile de stat. Trebuie sa vedem daca exista o planificare realista a veniturilor bugetare", conchide Rudnitchi.

Un avantaj al bugetului pentru anul viitor, in opinia analistului Lucian Davidescu este "faptul ca isi propune sa imprumute mai putin este un avantaj, dar un avantaj fortat de imprejurari, pentru ca Romania nu se mai poate imprumuta la dobanzi acceptabile".

La polul opus, printre "slabiciunile bugetului", Davidescu identifica faptul ca nu are un fundament solid.

"Nu se bazeaza pe nimic. Nu este fundamentat, nici pe numarul bugetarilor, nici pe functiile ocupate de ei, necesitatea, proiectiile de eventualele disponibilizari.

Adica lucrurile care in mod normal fundamenteaza orice buget. In cazul bugetului de stat, numarul de salariati este o necunoscuta, distributia salariala este o necunoscuta", concluzioneaza analistul financiar.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#buget 2012, #tinta deficit bugetar 2012, #guvern Romania buget , #Datoria publica