Economia tot creste, dar viata consumatorilor nu se imbunatateste - studiu GfK

Joi, 28 August 2014, ora 15:30
1539 citiri
Economia tot creste, dar viata consumatorilor nu se imbunatateste - studiu GfK

Economia romaneasca inregistreaza de circa 18 luni o crestere puternica, insa acest salt economic nu a avut deocamdata impact asupra consumatorilor, releva datele studiului GfK "Climatul de consum in Europa pentru al doilea trimestru al lui 2014", dat joi publicitatii.

"Asteptarile privind starea economiei se situeaza in prezent la-10,4 puncte. Este o crestere de circa 7 puncte, comparativ cu luna martie. Insa, in urma cu un an, indicatorul se afla la un nivel similar, respectiv-16,1 puncte. Asteptarile privind veniturile sunt si ele, cu toate ca doar marginal, sub media pe termen lung de zero puncte, situandu-se la-0,7 puncte. Ceea ce inseamna ca, in comparatie cu luna martie, indicatorul a crescut cu 7,5 puncte. Cu un an in urma, valoarea era de-5,3 puncte", se precizeaza in studiul GfK, citat de Agerpres.

In momentul de fata, dorinta de cumparare a romanilor se situeaza la-14 puncte, respectiv la acelasi nivel ca si in luna martie. Comparativ cu iunie 2013, cresterea inregistrata este, de fapt, de 8,5 puncte. In mai, indicatorul se situa la-8,4 puncte, urcand deci la cea mai ridicata valoare avuta din decembrie 2013.

Indexul climatului de consum pentru UE 28 a crescut usor in trimestrul al doilea, situandu-se in prezent la 9,1 puncte. Aceasta este cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008, cand indicatorul se situa la 11,9 puncte. Diversii indicatori prezinta o tendinta ascendenta in majoritatea tarilor. Grecii, mai ales, par sa considere ca ce a fost mai greu a trecut. Comparativ cu inceputul anului, consumatorii polonezi si cehi adopta si ei o atitudine cu mult mai optimista in ceea ce priveste viitorul.

Comisia Europeana va continua, conform GfK, sa se concentreze intens asupra necesitatii continuarii impunerii de masuri de austeritate de catre fiecare tara si asupra masurii in care o crestere a imprumuturilor este justificata in vederea redresarii economiilor nationale. Ajutorul pentru eurosceptici va incepe sa se reduca treptat numai daca se poate gasi o solutie eficace si durabila, care sa readuca intreaga Europa pe calea cresterii.

Razboiul dauneaza economiei

Un alt factor continuu de incertitudine economica il constituie crizele din Irak si Ucraina. Impactul crizei din Irak este deja evident in cresterea pretului titeiului. In cazul in care criza va continua sau va afecta chiar volumul de titei disponibil, pretul combustibilului va creste, ceea ce va avea imediat un efect de domino ca urmare a cresterii costurilor de transport pentru numeroase produse.

Criza din Ucraina este importanta pe plan psihologic, tara fiind relativ nesemnificativa pentru UE sub raport economic, mentioneaza specialistii GfK.

"Economia globala continua, insa, sa se afle intr-o stare fragila. In conditii de insecuritate crescuta, investitorii devin, in general, mai precauti, cer prime de risc mai mari sau amana, pentru moment, deciziile legate de investitii. In consecinta, preturile actiunilor scad si, ca urmare a insecuritatii generale, consumatorii cumpara mai putin. Odata ce aceasta spirala este declansata, rezultatele pot fi destul de dramatice', spun analistii de la GfK.

Rezultatele sondajului GfK "Climatul de consum in Europa" au la baza un sondaj al consumatorilor realizat, la solicitarea Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Sunt sondate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de tari, reprezentand populatia adulta din UE.

Indicatorii GfK ai "Climatului de consum in Europa" au la baza sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordeaza situatia economica generala din diferite tari, si situatia gospodariilor individuale.

Economia României mai face un pas spre media europeană și depășește Ungaria în termeni de PIB pe cap de locuitor
Economia României mai face un pas spre media europeană și depășește Ungaria în termeni de PIB pe cap de locuitor
România urcă o poziție în clasamentul european al produsului intern brut per cap de locuitor. Astfel, România depășește Ungaria și ajunge la 78% din media europeană, după o creștere cu...
#crestere economica, #economie nivel de trai , #Crestere economica