Studiu: ROBOR-ul si incertitudinea economica lovesc in increderea consumatorului roman

Marti, 26 Martie 2019, ora 14:15
1883 citiri
Studiu: ROBOR-ul si incertitudinea economica lovesc in increderea consumatorului roman
Foto: CC0 Creative Commons

Consumatorii romani nu au mai redobandit, in 2018, increderea in economie pe care au avut-o in anul anterior, devenind reticenti pe fondul tensiunilor de pe piata monetara (cresterea ROBOR) si al situatiei economice incerte, releva un studiu al firmei de cercetare si analiza - GfK privind increderea consumatorilor.

In aceste conditii, indicatorul Climatului de Consum masurat de GfK este inca negativ, situat in zona de pesimism, respectiv (-20,7).

"Indicatorul privind increderea consumatorilor romani este determinat de previziuni pesimiste la majoritatea capitolelor. Doar 11% cred intr-o evolutie pozitiva a economiei si in acelasi procent se asteapta ca rata somajului sa scada in urmatorul an. Cu toate acestea, romanii arata ceva mai mult optimism atunci cand vine vorba despre asteptarile privind situatia propriilor finante. Aproape un sfert dintre ei au incredere ca aceasta va arata mai bine, fata de 19% anul anterior", se arata in raportul GfK.

Chiar daca piata FMCG (Fast Mover Consumer Goods - bunurile de larg consum cel mai des achizitionate n.r.) si cea electro-IT au marcat cresteri in 2018, consumatorii se arata reticenti cand vine vorba despre achizitia bunurilor de folosinta indelungata pe viitor.

Pentru anul 2019, 4 din 10 romani (42%) declara ca isi vor micsora bugetul pentru achizitii precum mobila, masina de spalat etc., aproape la fel de multi fiind cei care spun ca isi vor mentine constant bugetul pentru astfel de achizitii (41%).

Doar 10% dintre romani si-au exprimat intentia de a investi mai mult decat pana acum.

"Dintr-o perspectiva mai larga, consumul casnic de bunuri de larg consum va fi mentinut in continuare de cresterea venitului disponibil al populatiei, un impact care poate fi compensat de inasprirea termenilor de creditare", se arata in raport.

La nivelul Uniunii Europene, consumatorii sunt preocupati de scaderea nivelului de trai - protestele "Vestelor Galbene" din Franta sau manifestarile impotriva rasismului din Italia, cresterea pretului petrolului si Brexit - evenimente care au dus la coborarea indicelui de incredere pana la -6.

Rezultatele provin din studiul GfK Omnibus, realizat prin metodologia TAWI (interviuri realizate pe tableta), pe 1020 respondenti, reprezentantiv la nivel national.

Industria bunurilor de larg consum a inregistrat pe parcursul anului 2018 o crestere de aproape 6% comparativ cu 2017, conform studiului GfK Consumer Panel, in timp ce piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a marcat o crestere de 13% comparativ cu anul anterior.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#incredere consumatori Romania, #studiu consum Romania , #Comert