Companiile au taiat bugetele pentru traininguri cu 30-40% in 2009

Luni, 28 Decembrie 2009, ora 12:07
1354 citiri
Companiile au taiat bugetele pentru traininguri cu 30-40% in 2009

Peste trei sferturi dintre companii au redus in 2009 bugetele pentru traininguri cu 30%-40%, din cauza crizei, si s-au orientat catre perfectionarea interna sau online, ceea ce a dus la scaderea pietei de profil cu aproape 50%, la 17,5 milioane euro, potrivit specialistilor in recrutare.

"Criza financiara a declansat reajustari de strategii si planuri tactice ale majoritatii companiilor.

Accentul pus pe eficienta utilizarii resurselor a determinat departamentele de resurse umane ale companiilor sa se reorienteze catre implementarea masurilor de reducere a costurilor, respectiv restructurari, redimensionarea bugetelor de training, de recrutare sau alte beneficii", a declarat pentru Mediafax directorul operational al Manpower Romania, Bogdan Dragoescu.

Madalina Balan, managing partener la firma de recrutare HART Human Resource Consulting, a afirmat ca bugetele pentru pregatirea angajatilor au fost cu 30-40% mai mici fata de 2008, in conditiile in care companiile au facut o analiza atenta a nevoilor de training si dezvoltare.

Companiile au redus si bugetele pentru team building-uri si cursuri motivationale.

"Mai mult de jumatate dintre clienti au inteles sa renunte deocamdata la training, sperand ca acest lucru le va economisi sume sau le va permite sa dirijeze resursele spre mentinerea fortei de munca si diminuarea consecintelor perioadei economice actuale.

Cu toate aceste eforturi, firmele vor realiza in curand ca provocarile mediului nu pot fi contracarate cu oameni pregatiti ca pentru perioada relaxata si abundenta a anilor trecuti", considera Florin Radulescu, partener la firma de training Ascendis.

El a adaugat ca piata de training a scazut cu pana la 50%, la circa 17,5 milioane euro, comparativ cu 2008.

La randul sau, Catalin Naftan, directorul de vanzari al companiei specializate in servicii de externalizare a calcului salarial, recrutare si administrare de personale PayLogic, a apreciat ca motivele principalele care au determinat firmele sa ajusteze bugetele de training sunt scaderea puternica a fluctatiei de personal si reducerea de costuri.

"Mai toate companiile au renuntat la diverse programe de training ca urmare a reducerii costurilor, unele dintre ele eliminand total aceste investitii.

Astfel, 78% din firme au redus sau au eliminat bugetul de training", a apreciat Naftan.

In conditii de criza, pastrarea angajatilor cu rezultate si perfectionarea acestora au devenit o prioritate, astfel ca o mare parte dintre companii au incercat sa revizuiasca strategia de pregatire a salariatilor.

"Pastrarea in primul rand a locurilor de munca a oamenilor competenti a fost un proces in sine foarte provocator in evaluare si masurare a unor indicatori de performanta aditionali.

Ulterior, acest lucru se poate face numai cu oameni competenti.

Prin urmare, training-ul in continuare a jucat un rol important si foarte mult s-a pus accentul pe solutii personalizate, continuarea studiilor deja incepute si solutii de training «blended» cu aspecte on-line educationale.

(...) As spune ca din companiile cu care am avut ocazia sa lucrez personal in ultimii zece ani aproximativ 20% din acestea, in functie de industrie, au redus semnificativ bugetul de training", este de parere Matilda Crossman, managing director al firmei de training ExP Group.

Astfel, angajatorii au luat in calcul trainingul "in-house" sau on-line, potrivit reprezentantului ExP.

"Unele firme au diminuat volumul de training rezumandu-se la strictul necesar, altele au incercat, cu orice pret, sa internalizeze ceea ce ar fi trebuit sa realizeze cu traineri externi, iar a treia categorie au continuat sa deruleze programele pe care prioritatile lor de afaceri le cereau.

Au inghetat contracte, asa cum au aparut destul de multe contracte noi.

(...) Noile cerinte sunt schimbate radical fata de anii trecuti.

Ele sunt extrem de specifice si specializate, cu tinta in grupuri restranse din firme, in detrimentul programelor standard, generice, livrate la mase mari de angajati", a completat Radulescu.

In conditiile scaderii cererii din partea angajatorilor, companiile de training au fost nevoite sa adapteze pachetele de servicii pentru a putea supravietui crizei economice.

"Situatia actuala face o triere in piata firmelor de training, prin doua parghii importante.

Pe de o parte presiunea facuta de concurenta si puterea de negociere a clientilor asupra pretului pe ziua de curs, iar pe de alta diversitatea si flexibilitatea portofoliului de subiecte pe care firmele de training il au.

Altfel spus, rezista pe piata firmele care au capaciteatea de a genera suficiente venituri in conditii de preturi mici si care pot sa-si modifice sau adapteze produsele la noile cerinte mai exigente ale pietei", considera reprezentantul Asccendis.

In 2010, specialistii din domeniu se astepta la o stabilizare a pietei.

"Piata de training se va stabiliza, in sensul ca acele companii care ofera un produs calitativ, diferentiat si eficient ca valoare financiara, vor evolua intr-o crestere stabila, gradata, nicidecum similara cu cea din 2007-2008, dar cu siguranta comparabila cu cea care a existat in piete stabile, dezvoltate", este de parere Matilda Crossman.

Florin Radulescu se asteapta la o revigorare a preocuparii firmelor pentru investitia in resursa umana, cu atat mai mult cu cat firmele vorbesc despre eficientizare, cresterea productivitatii, reducerea costurilor, managementul proceselor sau crestere sustenabila.

"Aceste subiecte vor avea nevoie de oameni pregatiti sa le transpuna in realitate.

Este clar ca perioada de prosperitate anterioara acestui an, in care bugetele erau generoase, iar realizarile la indemana nu au «antrenat» angajatii sa fie eficienti, productivi sau atenti cu costurile.

Simpla presiune a managementului privind cresterea sau scaderea acestor paramentri nu va fi suficienta si nu va tine loc abilitatilor oamenilor de a obtine rezultate semnificative", a mai spus Radulescu. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#companii, # bugete, # training , #Buget