Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cercetarea de marketing, o piata de 12 milioane euro

Cercetarea de marketing, o piata de 12 milioane euro
Multinationalele dau tonul, firmele romanesti sunt inca timide. Desi se afla inca intr-o perioada "de asezare", piata romaneasca a cercetarii de marketing ar putea creste anual cu 15-20%.Potrivit jucatorilor din domeniu, piata romaneasca a cercetarii de marketing a inregistrat cea mai dinamica evolutie in 2004, cand a consemnat un avans de 30% fata de anul anterior, ajungand la 15 milioane de euro, desi cresterea se datoreaza si faptului ca 2004 a fost an electoral.
In contextul in care numarul clientilor de pe aceasta piata se afla in continua crestere, ca urmare a cresterii nevoii de informare a companiilor cu privire la performanta brandurilor lor, in urmatorii doi-trei ani piata va consemna o crestere de 15-20% pe an, urmand sa ajunga la 25 milioane de euro, in anul 2007, apreciaza Anca Zamfirescu, marketing manager in cadrul companiei de cercetare a pietei Daedalus Consulting, companie de cercetare a pietei cu capital integral romanesc.

Emanuel Sanda, country manager in cadrul ACNielsen Romania, firma de cercetare a pietei prezenta in peste 100 de tari, considera ca piata de research din Romania este inca in faza de dezvoltare, ceea ce, dintr-o perspectiva pozitiva, inseamna ca a inregistrat si va continua sa inregistreze cresteri solide "double-digit" (n.r. - de doua cifre) in anii urmatori.

Fler sau cercetare?

Fie ca sunt utile in fazele de planificare si executie sau pentru a evalua rezultatele obtinute in urma actiunilor intreprinse, studiile de piata au rolul de a ajuta managerii sa ia decizii informate. De aceea, potrivit jucatorilor din domeniu, din ce in ce mai multe companii de pe piata romaneasca au inceput sa le includa in planurile lor de marketing.

Potrivit specialistilor, orice companie care se respecta apeleaza la serviciile unei firme de cercetare a pietei, inainte de a intra pe piata cu un produs nou sau cu o abordare noua, in functie de datele furnizate urmand sa-si stabileasca strategia de piata.

Explicand beneficiile studiilor de piata pentru companii in luarea deciziilor de marketing, Anca Zamfirescu spune ca, pentru a identifica oportunitatile si a reduce riscurile pe care le implica deciziile de marketing, brand managerii prefera sa adune informatii care sa ii ajute sa evalueze contextul existent si sa anticipeze eventuale efecte ale deciziilor lor.

"In functie de costul unei decizii gresite, brand managerii decid daca merita sa aloce timp si buget pentru a obtine mai multe informatii sau se pot baza pe experienta si fler. De multe ori, costul unei decizii gresite presupune nu numai bugetul alocat pentru o anumita actiune, ci si posibila pierdere a unei pozitii pe piata sau a unui castig potential. Pe masura ce riscul creste, nevoia de informatie este mai mare si este important sa se aloce mai mult timp obtinerii si analizarii ei", afirma Anca Zamfirescu.

Clientii principali sunt companiile straine

Din punctul de vedere al originii companiilor, multinationalele sunt principalul motiv pentru care exista o piata a cercetarii de marketing, in Romania. Totusi, numarul de companii locale care apeleaza la sfatul specialistilor este si el in crestere, in principal acestea fiind companii ale caror produse se regasesc si pe rafturile marilor retele de retail.

"In mod traditional, companiile din domeniul bunurilor de larg consum si lanturile de comert au reprezentat principalii clienti ai pietei de research. Pe masura ce economia se dezvolta, si alte sectoare au inceput sa devina clienti importanti, cum ar fi telecomunicatiile, sectorul financiar-bancar, cel farmaceutic etc.", mai spune Emanuel Sanda. Competitia de pe piata romaneasca a cercetarii de marketing este din ce in ce mai mare, in ultima vreme aparand chiar companii specializate pe anumite industrii.

Principalele companii de cercetare de piata din Romania sunt ACNielsen, Daedalus Consulting, GFK, Mercury Research si Synovate.

Potrivit oficialului ACNielsen Romania, din punctul de vedere al concurentei, piata este inca fragmentata, cu multi jucatori si un amestec interesant de "grei" multinationali si de un bun numar de companii locale.

"Cu toate acestea, asa cum se intampla in mai toate domeniile, si in research vom asista la o concentrare in viitor in cadrul bataliei pentru bugetele restrictive ale clientilor cu cerinte in continua crestere", precizeaza managerul ACNielsen.

Detaliile costa

Un studiu de piata poate sa coste si cateva mii de euro, in functie de cerintele celor care fac comanda. Preturile studiilor de Retail Audit variaza de la sub 1.000 de euro la sume cu multe zerouri, in functie de complexitatea informatiei solicitate, precum si de serviciile cu valoare adaugata furnizate.

"Pe scurt, pretul unui studiu de retail audit este dat de cantitatea si complexitatea informatiei furnizate, precum si de serviciile cu valoare adaugata furnizate in conexiune cu informatia respectiva. Pe larg, este vorba de elemente cum ar fi: nivelul de detaliere al rapoartelor (din punct de vedere geografic, al canalelor de piata, al categoriilor de produse), indicatorii raportati, numarul de valuri pentru care se comisioneaza monitorizarea de catre client, formatul in care se face livrarea informatiei (raport scris, prezentare, baza de date) etc.", a conchis Emanuel Sanda.

Cererea romaneasca este inca firava

Raportat la numarul de locuitori, cheltuielile pentru cercetarile de piata sunt inca reduse in Romania, mai ales in comparatie cu tarile din Europa Centrala si de Sud-Est, avand in vedere ca aproape jumatate din populatia tarii locuieste in mediul rural, iar puterea de cumparare este inca scazuta, spune managerul AC Nielsen Romania.

Daca raportam cheltuielile cu cercetarea de marketing la populatia tarii, piata romaneasca este una dintre cele mai mici din Europa, spre deosebire de valorile consemnate de alte tari din zona (cifrele sunt valabile pentru anul 2004).

Piata cercetarii de marketing in Europa de Est

Tara Valoare (mil. euro)
Ungaria 54
Cehia 52
Polonia 91
Croatia 13
Romania 15
Sursa: Daedalus Consulting



BANII NOSTRI - COTIDIAN ONLINE DE FINANTE SI AFACERI




Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 909 ori