Interesul national prezidential - Opinie Mircea Cosea

Luni, 19 Noiembrie 2012, ora 11:22
5011 citiri
Interesul national prezidential - Opinie Mircea Cosea

In ultima sa aparitie publica, domnul Traian Basescu a declarat ca, dupa alegeri, va desemna "acel prim-ministru, care va actiona in numele interesului national".

A trebuit sa treaca aproape doua mandate de presedinte ale domnului Basescu, pentru a auzi natiunea ca domnia sa este preocupata de interesul national al romanilor.

Preocuparea este atat de socanta si de tardiva, incat un martian care ar fi aterizat in acea seara cu un OZN in curtea Cotrocenilor, ar fi putut crede ca presedintele este si el chiar atunci venit in Romania de pe alta planeta si nu a avut nimic in comun cu aceasta tara pe toata periada celor doua mandate ale sale.

Oare ce intelege domnul Basescu prin interes national si ce ar trebui sa faca un prim-ministru pentru a actiona in numele acestuia ?

De la ambiguitate la populism

Interesul national nu este un concept bine definit si, tocmai de aceea, utilizarea lui balanseaza de la ambiguitate la populism. De multe ori, in politica romaneasca, si inainte de 1990 dar si dupa, apelul la interesul national nu a constituit nimic altceva decat o lozica propagandistica menita sa justifice politici nepopulare de austeritate sau sa cosmetizeze programe electorale.

Intr-un studiu pe aceasta tema a lui Bogdan Mandru, se spune ca "interesul national este fundamantal pentru orientarea politicii externe. El reprezinta calauza principala a intregii activitati externe desfasurate de un stat. In acelasi timp, in ciuda utilizarii lui frecvente, el este, totusi, un concept relativ vag, deoarece exprima mai degraba aspiratii, care, pentru a capata valoare practica, trebuie operationalizate, fiind in acelasi timp un concept polemic (fortele politice il interpreteaza diferit, in functie de propriile interese).

Conceptul se defineste printr-o serie de parametri: primul il constituie gradul sau de generalitate - nu orice interes ingust intra in categoria interesului national, ci numai cele care au o acoperire cat mai larga; al doilea parametru il constituie gradul de perenitate - caci nu este vorba de interese conjuncturale, ci de cele cu adevarat durabile, care nu sunt alterate de trecerea timpului; in sfarsit, avem in vedere capacitatea unor asemenea interese de a fi traduse in practica politica, caci, fara aceasta, ele raman doar in stadiul aspiratiilor imposibil de atins.

Cand vorbim de interes national, nu avem in vedere un interes anume, bine definit, ci o suma de interese, care converg spre asigurarea, pe de o parte, a securitatii, pe de alta parte a bunastarii actorului dat."

O alta definitie a interesului national - citata in studiul mentionat mai sus - este data de Samuel Huntington, celebrul autor al Ciocnii Civilizatiilor: "Un interes national este un bun public care preocupa pe toti, sau pe cei mai multi cetateni; un interes national vital este acel interes pentru care ei sunt gata sa-si verse sangele si sa-si dea bogatia pentru a-l apara. Interesele nationale combina, de regula, securitatea cu preocuparile materiale, pe de o parte, si preocuparile morale si etice, pe de alta parte."

Plecand de la aceste opinii, am putea spune ca in mod concret, interesul national se exprima prin valori, care se traduc apoi in obiective palpabile, care trebuie sa fie realizate, alegand mijloacele si metodele de abordare.

A avut oare in vedere domnul Basescu aceste elemente, atunci cand a facut o pledoarie in favoarea respectarii interesului national ?

La ce valori, la ce obiective si la ce mijloace de actiune s-a gandit a fi interes national? Le-a avut in vedere parcursul mandatelor domniei sale, le-a cerut guvernarilor domnului Boc si Ungureanu si a fost multumit de felul in care acestea le-au inteles si respectat, le considera incalcatre de catre guvernul Ponta?

Dezinteresul national

Patriotismul nu se mai poate exprima doar prin "operatiunea tricolorul" sau prin lacrimi la auzul celebrului "noi suntem romani", ci prin politici si masuri ce conduc la constientizarea faptului ca interesul national nu este nimic altceva decat interesul nostru, al fiecaruia dintre noi, inteles, respectat si sustinut prin grija si competenta celor pe care i-am ales sau ne guverneaza.

Contrar expectatiilor pe care le-am avut acum mai bine de douazeci de ani, Romania se departeaza tot mai mult de criteriile si valorile dezvoltarii si civilizatiei actuale, nu este capabila sa-si hraneasca din resurse proprii populatia, sa-si ingrijeasca bolnavii si sa-si educe tineretul. Populatia apta de munca o paraseste, iar cei care nu mai sunt apti de munca isi vad pensiile diminuate. Efectele crizei internationale s-au resimtit cu acuitate, din cauza fragilitatii structurii economice, care functioneaza ca un subcontractor al firmelor si pietelor occidentale, incapabila sa-si restabileasca echilibrul prin efort si resurse proprii.

Parerea mea este ca dezvoltarea economica nu mai poate sa omita factorul national caci, inainte de a fi globala sau europeana, economia este nationala. Nu am intrat si nici nu vom intra prea curand in epoca "global village", unde nationalul se topeste in international. La noi, acest fenomen de revigorare a interesului national, pe care fostul prim-ministru francez, Dominique de Villepin, l-a numit "patriotism economic", este nesemnificativ in evantaiul factorilor de relansare a economiei.

Romania sufera de o exacerbare a unui cosmopolitism de natura primitiva, de o pierdere a increderii in propriile forte, de o adormire a orgoliului si demnitatii nationale, ca si de o generalizare a starii de apatie si non-combat, in fata problemelor de siguranta si securitate a statului national.

In configuratia actuala a mediului politic romanesc, partidele parlamentare

sunt excesiv preocupate de grija obsesiva de a-si exhibitiona alura europeana sau

au o pozitie lipsita total de personalitate, in raport cu institutiile financiare internationale sau cu forurile si institutiile europene.

Nu exista o identificare clara a ceea ce inseamna, in ideologia acestor partide,

"interesul national" si "patriotismul pozitiv", desi in contextul Romaniei

interesul national s-ar putea usor identifica prin comparatie cu multitudinea de acte si fapte politice evident aflate in categoria "dezinteresului national".

Cum am putea defini altfel decat dezinteres national vanzarea catre firme straine

a resurselor energetice ale tarii, defrisarea patrimoniului national forestier, diminuarea pana la disparitie a rolului capitalului bancar national, neglijarea totala a agriculturii, infrastructurii si a sistemului sanitar romanesc, umilirea cetateanului prin perceperea lui doar ca alegator si contribuabil, promovarea contractuala a clientelismul politic in dauna eficientei utilizarii banului public si a cresterii productivitatii si competitivitatii nationale, reducerea salariilor la nivel national in conditiile cresterii veniturilor pentru o minoritate a privilegiatilor din partide, incapacitatea motivarii elitei romanesti de a ramane in tara si decapitatrea elitei academice si universitare prin noua lege a invatamantului, promovarea in intres electoral a unor cheltuieli din banul public in dauna unor politici de promovare a mediului de afaceri si a investitiilor, lipsa de sustinere a culturii si cercetarii stiintifice romanesti prin demotivarea materiala si de statut social a creativitatii nationale etc.?

Oare domnul Basescu nu a remarcat aceste lucruri pe durata celor doua mandate ?

Preocuparea pentru interesul national nu ar fi trebuit sa fie prezenta si inainte de a fi obligat sa coabiteze si sa treaca printr-o suspendare ?

Ce interes national poate avea Romania ?

In conceptia mea, interesul national se poate defini in actuala etapa prin necesitatea urgenta a Romaniei de a concepe si pune in aplicare un sistem de reglementare si incurajare a acelor activitati economice care permit natiunii romane sa preia direct si nemijlocit efectele pozitive ale activitatii economice nationale, in termeni de crestere economica si creare de locuri de munca, care permit crearea si pastrarea pe teritoriul national a centrelor de decizie majore referitoare la strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung si care sa garanteze autoritatea statului roman asupra domeniilor si intreprinderilor importante din punctul de vedere al exercitarii rolului decizional al statului national.

Urmarirea interesului national nu presupune nici protectionism si nici refuzul globalizarii, ci, din contra, interesul national nu poate fi decat acela care accepta deschiderea pietelor si a circulatiei factorilor de productie pe care le concepe ca noi oportunitati de a folosi avantajele acestora pentru promovarea productiei si creativitatii nationale, pentru plasarea pe un loc cat mai avantajos a potentialului national in sistemul international al diviziunii muncii si al schimbului de valori. Accent pe rolul factorului national este necesar nu numai pentru relansarea economiei ci si pentru recastigarea demnitatii nationale, intr-o lume in care natiunile si patriotismul lor nu si-au pierdut rolul.

Place sau nu place, domnul Basescu este presedintele Romaniei pentru inca doi ani. Este o mare sansa pentru domnia sa, ca in aceasta perioada, sa arate tarii altceva decat o preocupare tardiva si electorala pentru interesul national. Ar putea sa ne arate ca pentru domnia sa, interesul national nu este doar interes prezidential.

#opinie Mircea Cosea, #analiza economica Mircea Cosea , #Analiza economica