Guvernul Ponta intra intr-un an de foc. Care sunt provocarile economice in 2013?

Vineri, 04 Ianuarie 2013, ora 07:10
1887 citiri
Guvernul Ponta intra intr-un an de foc. Care sunt provocarile economice in 2013?

Anul 2013 se anunta a fi un an dificil pentru Guvernul Ponta, cel putin din punct de vedere economic.

Pe langa provocarile unui mandat in conditii de criza si austeritate, executivul trebuie sa indeplineasca o serie de promisiuni facute in campanie, cum ar fi absorbtia fondurilor europene pana la un nivel de 50%, privatizarea companiilor de stat sau redresarea financiara a companiei Hidroelectrica.

Absorbtia fondurilor europene de 50% in acest an pare o utopie, avand in vedere ca pana acum nu s-au absorbit nici macar 10% din sumele puse la dispozitie de Uniunea Europeana.

Anul trecut, Romania a luat de la UE doar 1,867 milioane de euro, aproape jumatate din tinta de 20% anuntata de fostul ministru al Fondurilor Europene, Leonard Orban. Acum, Eugen Teodorovici, cel care l-a inlocuit pe Orban, sustine ca pana la finalul acestui an va absorbi 50% din banii pusi la dispozitie de UE.

Tinta ministrului Fondurilor Europene: Absorbtie de 50% pana la sfarsitul lui 2013

O alta provocare cel putin la fel de dificila este scoaterea din insolventa a Hidroelectrica. Insusi premierul Ponta dadea asigurari, in luna noiembrie, ca iesirea din insolventa se afla in fata finala a procedurilor si ca "va iesi din insolventa curatata de acele contracte bilaterale care au adus-o in faliment sau aproape de faliment, care au dus-o pe pierdere", declara Ponta.

Guvernul s-a angajat in fata FMI ca va publica prospectul de vanzare pe bursa a 10% din actiunile Hidroelectrica in maximum trei luni dupa ce compania va iesi din insolventa si ca oferta va fi lansata o luna mai tarziu.

Ponta: Hidroelectrica va iesi din insolventa pana la sfarsitul anului

Tot in fata FMI guvernul a promis ca va demara privatizarea companiilor de stat, dar acest proces a debutat cu stangul, cand Heinrich Vystoupil, ales director general la Tarom, a refuzat postul, nemultumit de salariul oferit.

In locul sau a venit Christian Heinzmann, care sustine ca va aduce din nou compania cu datorii de 180 milioane de euro pe profit. Pe lista companiilor care trebuie privatizate se numara CFR Marfa, Petrom, Transelectrica sau Transgaz.

Exclusiv: Noul CEO Tarom: Compania va ajunge pe linia de plutire in 2 ani

Privatizarea companiilor de stat ar putea reprezenta un semnal pozitiv pentru piete si ar putea atrage cresterea investitiilor straine. In programul de guvernare USL, se prevede introducerea unui moratoriu privind exploatarea gazelor de sist prin intermediul controversatului procedeu al fracturarii hidraulice.

Practic, aceste moratoriu interupe orice activitate extractiva facuta cu ajutorul procedului amintit, iar principalul perdant va fi Chevron. Compania americana are, in Romania, patru licente de explorare si exploatare. Intre timp, Marea Neagra continua sa atraga banii marilor petrolisti. Exxon pregateste investitii de 1,2 miliarde dolari in Marea Neagra.

Investitorii straini ar putea fi mai interesati de proiecte masive in Romania, dupa consolidarea infrastructurii rutiere, o problema sensibila din punct de vedere logistic. In acest an, reteaua de autostrazi ar putea creste cu aproape 150 km in urma livrarilor de pe Coridorul IV (Constanta - Nadlac).

Totusi, premierul s-a abtinut sa dea public un numar exact de kilometri care ar urma sa fie dati in folosinta anul acesta, mentinonand doar ca "este singura sansa ca Romania sa se dezvolte, sa fim mult mai hotarati si mai seriosi in ceea ce priveste infrastructura". Ponta a mai mentionat ca la tronsoanele Comarnic-Brasov si Craiova-Pitesti lucrarile ar urma sa inceapa anul acesta.

In ceea ce priveste principalele provocari ale guvernului Ponta pe segmentul auto pot fi mentionate modificarea programului Rabla si reintroducerea taxei auto, suspendata pana la 31 decembrie.

Premierul s-a aratat nemultumit de evolutie pietei negre a tichetelor si sutine ca lucrurile trebuie corectate. "Doar Romania a permis cumularea tichetelor. In alte tari, proprietarul masinii pe care o caseaza are un tichet pe care il foloseste pentru o masina noua", a explicat Victor Ponta, la deschiderea Salonului Auto Bucuresti.

Din punctul sa de vedere, ar trebui sa fie un singur tichet, iar aceasta facilitate ar trebui sa fie disponibila doar pentru cel care isi caseaza masina. "Este un fel de bursa ilegala a tichetelor. Sigur, o bursa nereglementata si neimpozitata, iar asta a creat o perturbare majora in piata", a conchis Ponta.

Taxa auto, o problema spinoasa pentru soferi, ar putea fi reintrodusa in 2013, cu o noua formula. Problema pentru guvernul Ponta este sa opereze modificari care sa nu ii mai deranjeze atat de tare pe soferi, asa cum s-a intamplat in cazul precedentelor formule ale taxei auto.

Nu in ultimul rand, printre marile provocari ale Guvernului Ponta se numara si intrarea in vigoare a legii sanatatii, care a fost lansata in dezbatere publica in vara anului 2012. Anul acesta ar trebui sa ajunga in Parlament. Principalele prevederi din noua lege au in vedere spargerea monopului actualei Case Nationale de Asigurari de Sanatate prin reorganizarea sa in societati mutuale.

Societatile de asigurari private vor putea incheia contracte direct cu statul si vor putea primi bani in contul contributiilor obligatorii ale angajatilor. De altfel, dupa implementarea acestui proiect, cei care vor opta pentru un pachet de servicii de sanatate de baza vor putea opta la acelasi asigurator si pentru unul facultativ.

Cele mai importante modificari ale legii sanatatii

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#Victor Ponta noul guvern, #Ponta fonduri europene, #Ponta privatizare companii stat, #acord FMI Romania 2013 , #Analiza economica