Cum ar putea Comisia Europeana sa promoveze produsele romanesti

Joi, 21 Noiembrie 2013, ora 16:50
1553 citiri
Cum ar putea Comisia Europeana sa promoveze produsele romanesti

Produsele romanesti agricole si alimentare ar putea fi promovate in curand printr-o noua politica de promovare la nivel european, cu o strategie clar definita, un buget majorat si sprijinit de o agentie europeana, sub sloganul "Enjoy, it's from Europe", conform unei initiative prezentate joi, la Bruxelles, de comisarul european pentru agricultura si dezvoltare rurala, Dacian Ciolos.

"Ca orice produse europene, produsele romanesti pot participa sau prin programe specifice propuse de catre o firma sau un producator sau altul de produse agroalimentare, care are, sigur, si potential de export - pentru ca vorbim aici de export mai ales in afara UE -, sau pot sa participe in parteneriat cu producatori din alte state membre la pachet.

Comisia va stimula aceste programe multi-tari si multi-produse. De asta, conexiuni cu producatori din alte tari, o atentie mai mare vizavi de evolutia pietelor externe din afara UE cred eu ca pot sa fie benefice.

Si aici eu as vedea, personal, o coroborare foarte buna intre initiativa pe care guvernul a avut-o de a crea posturi de atasati agricoli in cateva tari din afara UE cu potential piata si de crestere a importurilor pentru produse alimentare si aceste oportunitati financiare pe care le propunem acum prin acest nou regulament de a finanta astfel de actiuni", a declarat Ciolos in cadrul unui briefing cu presa din Romania.

El a precizat ca, dupa ce propunerea CE va fi adoptata de Parlamentul European si de Consiliul UE, vor fi organizate "apeluri la proiecte pe diferite programe, pe diferite regiuni din lume, pe diferite categorii de produse" la care pot participa si beneficiarii din Romania.

Potrivit comisarului Dacian Ciolos, nu doar produsele de origine vor fi promovate, "dar ele vor fi promovate cu precadere".

"Orice produse de calitate in general pot fi promovate, dar, sigur, produsele de origine pot fi promovate mai usor. De altfel, si in misiunea pe care acum doi ani am avut-o in China am luat in acel grup de oameni de afaceri europeni si un producator de vinuri din Romania. In aceasta misiune incheiata recent in Japonia si in Coreea de Sud am avut un alt producator de vinuri in Romania, pentru ca vinurile din Romania sunt deja cunoscute si au deja anumite contacte pe aceste piete. Dar cred eu ca exista potential si dincolo de sectorul vinuri in Romania", a mai afirmat comisarul european.

Cum va functiona strategia Comisiei

Propunerea CE vizeaza in primul rand o crestere semnificativa a ajutoarelor destinate actiunilor de informare si de promovare, in scopul consolidarii competitivitatii agriculturii europene. Ajutoarele europene ar trebui sa treaca in mod treptat de la 61 de milioane de euro in cadrul bugetului din 2013, la 200 de milioane de euro in 2020.

Apoi ar urma sa fie pusa in aplicare o strategie europeana de promovare, care va permite o mai buna directionare a actiunilor de promovare. Strategia ar urma sa duca la cresterea finantarii programelor care vizeaza tarile terte si a programelor multiple - prezentate de entitati din mai multe state membre -, printr-o taxa de cofinantare mai ridicata pentru aceste doua categorii, respectiv o cofinantare de 60% din partea UE, in loc de 50%.

De asemenea, pe piata interna strategia ar urma sa duca la imbunatatirea nivelului scazut de cunostinte al consumatorilor cu privire la calitatile produselor agricole europene, in general, si ale produselor recunoscute de sistemele europene de calitate, in special.

Reforma politicii de promovare si informare vizeaza si o extindere a domeniului de aplicare al masurilor, prin posibilitatea reglementata de a mentiona originea si marcile produselor, includerea printre beneficiari a organizatiilor de producatori si mentionarea printre produsele eligibile, in special a produselor agroalimentare prelucrate care pot face obiectul unor sisteme europene de calitate, cum ar fi pastele alimentare.

De asemenea, se doreste o simplificare a procedurilor administrative printr-o selectie care, de acum incolo, are loc intr-o singura etapa, la Comisie, in loc de doua etape, ca pana acum, atat la nivelul statului membru, cat si la cel al CE. Nu in ultimul rand, se are in vedere o gestionare facilitata a programelor elaborate in comun de entitatile mai multor state membre, prin intermediul unui ghiseu unic al CE.

#promovare produse agricole Romania, #Ciolos agricultura Romania, #produse romanesti comisia europeana , #Agricultura