Meseriile de mecanic auto, inginer, medic, avocat sau ospatar sunt cele mai apreciate pe piata muncii, sustin elevii si studentii chestionati intr-un studiu sociologic privind practica, lansat sambata la Iasi, informeaza Mediafax.
Studiul privind "Situatia si rezultatele participarii elevilor si studentilor la programele si stagiile de practica scolara din Romania anului 2010" este primul care trateaza aceasta problema si are ca scop identificarea modului in care practica ii ajuta pe tineri in pregatirea scolara si, ulterior, cea profesionala, finalitatea concreta a acesteia si gasirea modalitatilor de imbunatatire a modului de desfasurare si a rezultatelor.Studiul este structurat in trei capitole, fiecare adresandu-se unui grup tinta implicat in sistemul de practica, respectiv, elevi, studenti si tutori.
In cadrul primului capitol sunt cuprinse rezultatele sondajului privind meseriile cele mai cautate de elevi si importanta practicii in viitoarea profesie, asa cum este perceputa de acestia.
In topul meseriilor cele mai apreciate de elevi sunt cele de mecanic auto, inginer, medic, ospatar, avocat, sofer, politist, specialist IT, bucatar, comerciant-vanzator, tinichigiu-vopsitor auto, brutar-patisier, profesor.
Adolescentii chestionati au apreciat ca un angajator apreciaza in primul rand la un tanar care cauta un loc de munca "experienta in profesie/meserie" (46%) si "deprinderile practic consolidate" (34%).
Cele mai frecvente surse de informare utilizate de elevi sunt internetul, televizorul, ziarele, profesorii, iar cele mai putin apreciate sunt pliantele si afisele.
Mai mult de jumatate dintre elevii investigati au de gand sa urmeze o facultate si doar o cincime dintre ei vor sa lucreze dupa absolvirea liceului.
Peste o treime dintre elevii intrebati (38%) au spus ca ar dori sa lucreze "pe cont propriu", in timp ce 83% au afirmat ca s-au gandit sa lucreze intr-o alta tara.
In privinta practicii, 70% dintre tineri au spus ca scoala ii pregateste bine pentru practicarea meseriei pentru care au optat si ca practica ii va ajuta sa gasasca mai usor un loc de munca.
O treime dintre elevi au declarat ca rezultatele practicii lor au fost valorificate prin dobandirea unor competente in domeniul pregatirii de baza, rezolvarea de aplicatii practice, promovarea examenului de competente/nivel, aplicarea rezultatelor practicii in activitatea cotidiana, posibilitatea de a se angaja intr-un loc de munca corespunzator notiunilor invatate, cunostinte profesionale consolidate, abilitati practice formate, evaluare prin note si calificative, obtinerea diplomei de calificare, utilizarea in cadrul scolii pentru diferite activitati.
Peste doua treimi dintre elevi au considerat ca dotarea locului unde au realizat ei practica profesionala a fost buna, iar 72% au fost multumiti de modul in care a fost coordonata practica profesionala de catre tutorele lor de practica.
Concluziile in cel de-al doilea capitol, dedicat studentilor, sunt ca acestia apreciaza profesiile de medic, inginer, specialist IT, avocat, economist, manager, contabil, profesor, arhitect, functionar bancar.
Jumatate dintre studentii investigati au spus ca stiu precis ce or sa faca dupa absolvirea facultatii, in timp ce o treime au declarat ca or sa se descurce atunci cand va fi cazul.
In proportie de 80%, studentii au spus ca s-au gandit sa lucreze in alta tara (80%), iar 77% dintre ei au precizat ca nu au beneficiat de o bursa profesionala pe termen scurt intr-o alta tara.
Potrivit rezultatelor sondajului, 68% dintre studenti au de gand sa practice meseria pentru care s-au pregatit. Jumatate dintre studentii intrebati (52%) considera ca facultatea ii pregateste bine pentru practicarea meseriei/profesiei, iar restul au opinat ca sunt pregatiti doar suficient si chiar insuficient.
Mai mult de trei sferturi dintre tinerii chestionati (79%) au apreciat ca, in urma stagiului de practica, au dobandit competente profesionale in conformitate cu standardele ocupationale ale facultatii.
Potrivit concluziilor cuprinse in capitolul dedicat tutorilor, cele mai apreciate meserii sunt cele de medic, avocat, economist si mecanic auto.
In proportie de 40%, tutorii au considerat ca scoala ii pregateste pe tineri insuficient pentru practicarea meseriei, in timp ce 51% dintre ei au declarat ca scoala nu a elaborat un ghid de practica.
Concluziile studiului privind tutorii indica necesitatea elaborarii unui ghid de practica unitar in structura, dar si standardizarea cuprinsului raportului de practica intocmit de tutore, cat si a instrumentelor de monitorizare si evaluare a practicii elevilor si studentilor. S-a mai constatat ca recompensarea practicantilor este deficitara, atat cea materiala, cat si cea morala si ca diversificarea modalitatilor de valorificare a rezultatelor practicii elevilor si studentilor poate fi motivanta.
Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 870 subiecti (423 de elevi, 400 de studenti si 47 tutori de practica).