Esti dedicat carierei tale. Dai intotdeauna 110%. Lucrezi peste program, faci sacrificii nenumarate pentru jobul tau si castigi relativ bine. Dar cum ramane cu restul vietii tale? Lucrezi atat de mult incat nu mai ai timp de tine, de o viata personala? Este un proces dificil de echilibristica – sa oferi aceeasi cantitate de energie atat muncii tale, cat si vietii personale. Poti ajunge la un echilibru daca stii ce intrebari sa pui si unde sa cauti raspunsurile, insa ai nevoie de un plan.
Adapteaza-ti perspectiva
Tine minte: este doar un job. Chiar daca traim vremuri grele din punct de vedere economic, sanatatea fizica si psihica trebuie sa ramana mereu pe primul loc. Altfel, nu putem pastra un job si nu putem deveni indispensabili in nici o situatie. Sa ai succes in cariera te determina sa iti traiesti viata din plin, si nu vice versa. Sa-ti faci treaba bine la birou in timp ce-ti creezi o viata valoroasa in afara locului de munca merita efortul. Iata cateva indrumari despre cum sa pastrezi sau sa atingi un echilibru sanatos intre viata profesionala si cea personala, conform truecareers.com.
Stabileste-ti prioritatile
Pune-ti cateva intrebari dificile:
Ce este cel mai important pentru mine: familia, prietenii, munca sau propria persoana?
La ce ma pricep cel mai bine?
Ma indrept in directia cea buna?
Ma ajuta jobul meu sa-mi ating obiectivele?
Daca descoperi ca prioritatile tale sunt oarecum deplasate, este momentul sa le rearanjezi. Fa un inventar al vietii tale.
Testeaza-te
Personalitatea ta se potriveste cu jobul pe care il ai? Daca esti obisnuit cu stresul si lucrezi bine in aceste conditii, atunci un job care pune presiune asupra ta este potrivit. Dar daca cererile slujbei tale nu se potrivesc cu personalitatea ta? Poti incerca sa afli, sustinand unul sau mai multe teste de personalitate online. Desigur, nu in timpul programului de lucru. Daca te afli chiar acum in mijlocul unei cautari de angajare, nu uita sa cauti mai departe de titlul functiei. Afla exact ce presupune jobul respectiv – mediul de lucru, orele de program, nivelul de stres – inainte sa actionezi. Daca jobul include delegatii, intreaba-te cum se va incadra acest lucru in stilul tau de viata. Daca ai familie, copii, persoane apropiate care se bazeaza pe tine, se poate ca un loc de munca presarat cu calatorii in interes de serviciu sa nu fie pentru tine.
Gandeste creativ
Dupa 11 ani de munca in cadrul aceleiasi companii, directorul de vanzari Louise Griffin si-a dat seama ca munca ii stapanea viata. Aceasta a inceput sa-si caute un alt job, doar ca sa descopere ca gaseste salarii mai mici, mai putine beneficii si chiar slujbe din ce in ce mai solicitante. Louise stia ca nu ar merita sa plece din companie, insa era in continuare nefericita de jobul sau.
In acel moment, L. Griffin a avut o idee: “Am cautat online orice slujba care parea interesanta. Am luat acele idei, le-am adunat cu experienta si cu aptitudinile mele pentru a crea noi posibilitati de joburi. Acest lucru m-a determinat sa gandesc creativ si sa-mi dau seama ca pot gasi un alt job in cadrul companiei in care lucrez.” Cateva luni mai tarziu, Louise s-a mutat in alt departament al aceleiasi companii, pe un post mult mai putin stresant si solicitant, si-a pastrat salariul si beneficiile si a reusit sa-si faca timp pentru a-si dezvolta si interesele personale.
Evalueaza personalitatea carierei tale
Si daca stii exact ce fel de job iti doresti, dar nu gasesti pe nimeni care sa te plateasca pentru asta? Poate ca este cazul sa te gandesti sa apelezi un consultant in cariera.
Apeleaza la un “coach”
Daca esti dispus sa platesti pentru asta, un “coach” de cariera iti poate oferi ajutor personalizat. Te asteapta o cariera mai buna si mai echilibrata, atata timp cat esti deschis posibilitatilor si dornic sa schimbi ceva. Nu-ti lasa jobul sa-ti conduca viata.