Te simti deosebit de stresat la birou? Priveste in jurul tau.
Nici macar in vremurile bune,
nu este usor sa-ti pastrezi calmul la birou. Insa, pe masura ce economia e din
ce in ce mai zdruncinata si anumite domenii sunt maturate de disponibilizari,
multi oameni devin mai ingrijorati ca niciodata de siguranta jobului - pe langa
deja existenta framantare cu privire la valoarea caselor, costurile educatiei
si multe alte probleme. In plus, ceea ce inrautateste si mai mult situatia este
faptul ca sefii si colegii stresati tind sa transmita si altora aceasta
tensiune.
Majoritatea oamenilor poate
face fata incordarii. Insa ce faci cand crezi ca persoana care sta langa tine
la birou nu poate?
Daca vezi un coleg care sufera,
este de inteles faptul ca doresti sa-l ajuti. Si daca esti sef, in afara de
eliminarea disconfortului, va trebui sa te gandesti si la productivitatea
acelui angajat, precum si la moralul intregii echipe, scrie Elizabeth Bernstein
pentru The Wall Street Journal.
Intr-adevar, angajatorii pot fi
considerati responsabili pentru faptul ca nu reusesc sa previna violenta la
birou. Semnele de avertizare include amenintarile directe, gesturile
amenintatoare sau declaratiile precum "Nu mi-ati simti lipsa daca n-as mai fi."
"Daca te temi de cineva,
probabil ca ai un motiv s-o faci," spune Marina London, editor web la Employee
Assistance Professionals Association si asistent social. Expertii spun ca cei
care par a reprezenta o amenintare ar trebui luati in primire imediat si cu
grija, de catre manageri, cu ajutorul pazei.
Semne subtile
Insa multi dintre oamenii care
sufera de un stres psihic la locul de munca nu devin violenti, iar semnele de
avertizare ca ceva nu este in regula pot fi mult mai subtile. De fapt, pana
observi ca un coleg are o problema, sunt sanse mari ca aceasta sa existe de
multa vreme. De aceea, expertii sugereaza interventia din timp.
Expertii in sanatatea mentala
spun ca observa, in fiecare an, semne de crestere a nivelului de stres, din ce
in ce mai multi oameni cautand ajutor specializat pentru stresul cauzat de
problemele financiare si cele legate de locul de munca. In Statele Unite ale
Americii, de la prabusirea bancii de investitii Bear Stearns in primavara
trecuta, numarul telefoanelor date catre programele pentru asistenta
angajatilor - care ajuta oamenii la capitolul sanatate mentalasi probleme
personale - a crescut cu 10%, potrivit Employee Assistance Professionals
Association.
"Conditiile de munca pot cauza
boli psihice," spune Rodney L. Lowman, psiholog specializat pe sanatatea
psihica ocupationala si presedinte al Lake Superior State
University. "Daca punem
oameni sanatosi, bine adaptati in lacasul potrivit, cu arme tintite asupra lor,
posibilitatea ca acestia sa experimenteze o depresie si sa devina anxiosi este
foarte mare."
Expertii spun ca cele mai
importante semne de avertizare sunt schimbarile comportamentale, inclusiv cele
ale tiparului de lucru, obiceiurile alimentare si consumul bauturilor
alcoolice. Unii pot incepe sa munceasca prea mult. Pot ajunge mai tarziu la
munca, pot parea deznadajduiti, retrasi, iritati sau din ce in ce mai enervati.
"Daca esti doar diferit, nu este o problema. Schimbarea poate fi o problema,"
spune James Campbell Quick, profesor la Universitatea din Texas, care preda managementul preventiv al
stresului.
La inceputul acestei veri,
Talia Witkowski se chinuia pe parcursul unei sendinte, in cadrul organizatiei
nonprofit la care lucra, in Los
Angeles, cand seful a tras-o deoparte. Dr. Witkowski,
psiholog, spune ca seful i-a zis ca nu pare la fel de atenta ca de obicei si ca
ii recomanda sa isi ia ziua libera pentru a se linisti. Dr. Witkowski a plecat
acasa, a facut o plimbare, a scris in jurnalul sau si si-a pregatit o cina. "Am
fost extrem de recunoscatoare pentru parerea si intuitia sefului meu si pentru
faptul ca mi-a permis sa merg acasa in acea zi, pentru a-mi reveni," spune
Dr.Witkowski.
Cand incerci sa ajuti pe cineva
supus stresului psihic, este foarte important sa abordezi situatia cu empatie.
"Lasa persoana respectiva sa stie ca ii intelegi problema,"spune John Weaver,
psiholog american care colaboreaza cu companiile.
Este perfect normal si poate fi
de ajutor sa-ti intreb colegul ce mai face, cum se mai simte. Insa este important sa nu fi deranjant sau bagaret. "Poti incepe cu 'Sunt sigur ca esti
foarte stresata; cum faci fata?'" spune Dr. Lowman. "Este vorba de o invitatie
la conversatie, nu de cautarea de raspunsuri."
Fara etichete
Sa nu sugerezi niciodata ca
cineva are o boala psihica. "Sa cauti sa-i descrii comportamentul, nu sa etichetezi persoana respectiva," spune London.
"Asa ca nu vrei sa spui 'Cred ca esti anorexica.' Vrei sa spui 'Sunt
ingrijorat; cred ca ai pierdut foarte mult in greutate.' Si cu siguranta nu
vrei sa spui 'Cred ca esti alcoolic.' Vrei sa spui 'Sunt ingrijorat ca in
fiecare seara, dupa program, bei sase beri.'"
Daca cel pe care doresti sa-l
ajuti pare a fi receptiv, poti sa-i recomanzi sa vorbeasca cu un specialist in
sanatatea psihica. Multi angajatori americani au contracte cu cabinete de
psihiatrie, pentru a oferi sprijin angajatilor. "Ideea este sa-i incurajam sa
caute ajutorul potrivit cat mai curand posibil," spune Lowman.
Cand te implici prea mult
Nu ar trebui sa oferi niciodata
ajutor in afara orelor deprogram, mai ales daca esti seful. "Mereu sa sfarseste
rau,"spune Michael P. Maslanka, avocat pe probleme de angajare in Dallas.
Oamenii constransi, privati de
libertate se pot atasa uneori de persoana care incearca sa-i ajute si incep sa
creada ca solutia problemelor lor este sa vorbeasca cu aceasta. Pot incepe sa
ceara din ce in ce mai mult ajutor.
"Daca devine complicat, trebuie
sa subliniezi faptul ca nu esti expert,"spune Lester Tobias, psiholog in
Westborough, specializat pe probleme de management. Acesta sugereaza ca este
indicat sa spui "Cred ca situatia ma depaseste si chiar ar trebui sa discuti cu
un specialist."
Daca esti sef, sa oferi ajutor
in afara orelor de program - sunand la doctor sa faci o programare, deexemplu,
sau sa oferi sa conduci persoana respectiva acasa - te poate obliga in timp,
iti poate oferi anumite responsabilitati nedorite. Odata asumata aceasta
responsabilitate, intri intr-un cerc vicios. Daca nu continui sa respecti
aceasta responsabilitate si in viitor, poti fi dat in judecata pentru
neglijenta.
Timp liber
Asadar, daca esti manager sau
lider, ar trebui sa oferi ajutor care tine numai de munca. Poti oferi numarul
de telefon al unui cabinet care ofera ajutor specializat. Incearca sa-i usurezi
persoanei respective volumul de munca. Incurajeaza-ti angajatul sa-si ia
concediu. Ofera-i timp liber suplimentar, fara plata.
Daca angajatul pe care incerci
sa-l ajuti face fata cu brio - si daca nu pare sa existe riscul de a rani pe
cineva, inclusiv pe sine, sau daca productivitatea sa nu are de suferit - stai
deoparte, cel putin pentru moment.
"I-ai comunicat ca iti
pasa,"spune Lowman. Iar acest lucru in sine poate fi de ajutor.