Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Peste 50% din cunostintele si abilitatile necesare la serviciu, dobandite muncind

Peste 50% din cunostintele si abilitatile necesare la serviciu, dobandite muncind

Absolventii considera ca mai mult de jumatate (55%) dintre cunostintele si abilitatile de care au nevoie la locul de munca au fost deprinse chiar la serviciu, aproximativ o treime (32%) fiind deprinse in facultate, iar 14% in alte imprejurari, potrivit unui studiu CNCFPA citat de Mediafax.

Studiul "Absolventii recenti de invatamant superior si integrarea lor pe piata muncii" a fost realizat de Unitatea Executiva a Consiliului National al calificarilor si al Formarii Profesionale a Adultilor (UECNCFPA) in cadrul proiectului european intitulat "Dezvoltarea unui sistem operational al calificarilor din invatamantul superior din Romania-DOCIS" si lansat, marti.

Potrivit rezultatelor studiului, absolventii considera ca mai mult de jumatate (55%) dintre cunostintele si abilitatile de care au nevoie la locul de munca au fost dobandite sau deprinse chiar la locul de munca , in timp ce aproximativ o treime (32%) au fost dobandite in facultate, iar 14% in alte imprejurari.

Pe de alta parte, majoritatea angajatorilor considera ca studentii ar trebui sa fie deja specializati in momentul obtinerii diplomei de licenta.

Astfel, atat angajatorii, cat si absolventii considera ca sistemul de invatamant superior furnizeaza absolventilor cunostintele teoretice de care acestia au nevoie, nu insa si abilitatile practice si ca exista o diferenta intre ceea ce ofera facultatile si cerintele de la locul de munca.

Potrivit studiului, 18% dintre angajatori cred ca in cursurile de formare ar trebui reluate lucruri ce ar fi trebuit studiate mai temeinic in facultate, in timp ce 43% considera ca ar trebui studiate lucruri suplimentare fata de ceea ce se poate studia in facultate, iar 14% opteaza pentru specializarea intr-o calificare noua.

Jumatate dintre absolventi considera ca stagiile de practica desfasurate in timpul facultatii le-au fost utile in activitatea de dupa absolvire, dar majoritatea absolventilor (86%) considera ca au invatat meserie mai degraba la locul de munca si nu la facultate.

Referitor la integrarea absolventilor pe piata muncii, acesta are loc in primele luni dupa absolvire, timpul mediu necesar pentru gasirea primului loc de munca fiind patru luni.

Domeniile in care absolventii se pot angaja mai rapid sunt arhitectura sau stiintele economice, la polul opus aflandu-se stiintele naturii si silvicultura.

Totodata, licentiatii in stiinte economice sunt mai nemultumiti decat restul absolventilor de calitatea pregatirii primite in timpul facultatii, multumiti de pregatirea din facultate fiind cei din domeniile arte, arhitectura si urbanism sau sanatate.

Studiul arata ca pentru 76% dintre angajatori nu conteaza daca un posibil angajat are doar diploma de licenta sau are si diploma de master.

Astfel, 17% dintre angajatori declara ca dintre doi candidati, l-ar angaja pe cel cu diploma de master, in timp ce 7% declara ca l-ar angaja pe cel cu diploma de licenta.

Datele analizei arata ca aproximativ trei sferturi dintre angajatori nu au preferinte legate de tipul de facultate, de nivelul de studii sau de facultatea absolvita.

Pe de alta parte, majoritatea angajatorilor care au astfel de preferinte se indreapta, in mod clar, catre absolventii facultatilor de stat si catre cei ai programelor de master, in defavoarea licentiatilor facultatilor private sau a celor care au doar o singura diploma.

"Datele prezentate arata un prim conflict intre piata muncii si sistemul de invatamant superior.

Desi sistemul de invatamant superior actual este construit astfel incat studentii sa fie specializati in domeniul de studiu doar la momentul absolvirii masterului, majoritatea angajatorilor considera ca studentii ar trebui sa fie deja specializati la momentul obtinerii diplomei de licenta", se arata in studiul UECNCFPA.

Recrutorii sunt cei mai critici cu privire la calitatea sistemului: 13% dintre acestia considera ca sistemul de invatamant superior din Romania este slab si doar 22% considera ca acesta este bun. Spre deosebire de recrutori, doar 5% dintre angajatori considera ca sistemul de invatamant superior este slab, in timp ce 29% considera ca acesta este bun.

Evaluarile studentilor se situeaza intre cele ale recrutorilor si cele ale angajatorilor, astfel ca un sfert dintre studenti considera ca sistemul este bun si doar putin sub 10% ca acesta este slab.

Media evaluarilor date de recrutori este 6, cea a evaluarilor absolventilor este 6,3, iar cea a evaluarilor angajatorilor este 6,6.

Cu un scor mediu de 6,2 angajatorii tind sa fie de acord mai degraba cu afirmatia ca in invatamantul romanesc actual exista prea multe programe de studii.

Angajatorii considera ca sistemul de invatamant superior actual are prea multe specializari, ca facultatile acorda prea putina atentie pregatirii pentru activitatea la locul de munca, ca programele de studii ar trebui sa ofere o pregatire specializata si ca ar fi mai bine ca absolventii sa fie specializati pentru un loc de munca specific.

"La nivelul intregului esantion, sistemul de invatamant superior din Romania este evaluat usor pozitiv (scor mediu 6,3 pe o scara de la 0 la 10), in timp ce facultatea absolvita primeste un scor mediu usor mai mare: 7,2.

Astfel, absolventii par sa fie mai degraba multumiti, dar nu foarte mult, de calitatea educatiei primite.

Programe de studiu care duc la angajarea in specializarea absolvita sunt in principal calculatoarele, matematica, constructii civile si industriale, teologie pastorala, medicina veterinara.

Absolventii acestor specializari lucreaza in proportie de peste 60% in joburi care sunt direct legate de specializarea absolvita.

"Daca extindem lista si la specializarile pentru care avem rezultate tendentiale, la cele de mai sus se adauga: farmacia si pedagogia in invatamantul scolar si prescolar, pedagogia muzicala, informatica aplicata, instalatii pentru constructii, tehnologia informatiei si inginerie economica in constructii", se mai spune in studiu.

Programe de studiu care conduc la angajare in domenii conexe celui absolvit sunt: stiinte politice, relatii internationale, comunicare si relatii publice, administrarea afacerilor, economia comertului, turismului si serviciilor, informatica economica, afaceri internationale, management, marketing, electronica aplicata, tehnologii si sisteme in telecomunicatii.

Absolventii acestor specializari lucreaza in proportie 30-45% in joburi conexe specializarii absolvite. Pe lista se adauga si alte specializari din domeniul stiintelor socio-umane cum sunt sociologie, asistenta sociala, limba si literatura moderna, traducere si interpretare, jurnalism.

Programe de studiu care duc la angajare in domenii diferite de cel absolvit sunt geografia turismului, limba si literatura romana, istorie, relatii internationale si studii europene, administratie publica, administratie europeana. Peste 40% din absolventii acestor specializari declara ca lucreaza in joburi care nu au legatura cu specializarea absolvita.

Potrivit studiului, dintre absolventii inclusi in esantionul studiului 67% sunt angajati si 26% nu au un loc de munca (aceasta categorie incluzandu-i atat pe someri, cat si pe cei aflati in afara pietei muncii din diferite motive).

Datele indica o pondere destul de ridicata a somerilor in randul absolventilor din ultimii 5 ani, 17% declarandu-se someri. Pe total esantion ponderea celor care isi continua studiile intr-un program de master este de 27% , in timp ce doar 1% sunt patroni.

Pentru realizarea cercetarii au fost chestionati 5.576 de absolventi recenti, din cei peste 26.000 contactati, rata de raspuns fiind in jurul a 25%. 

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2341 ori
Citeste mai multe desprecunostinte abilitati loc de munca job