Patru greseli pe care le fac liderii cand fac disponibilizari

Marti, 17 Martie 2009, ora 11:44
2560 citiri
Patru greseli pe care le fac liderii cand fac disponibilizari

Expertii in management au identificat cateva greseli ale liderilor, pe care acestia le fac atunci cand apeleaza la reducerile de personal. Exista modalitati prin care pot fi evitate aceste capcane si care pot determina compania ta sa iasa la lumina.

Daca lucrezi intr-un domeniu care nu va fi sau nu este foarte tare afectat de criza financiara, te poti considera norocos. Totusi, daca acesta nu este cazul, presiunea recesiunii nu trebuie sa se transforme in dezastru.

Daca firma ta a fost prudenta, poate chiar sa castige teren in fata concurentei, chiar si in aceste vremuri instabile. Nu trebuie decat sa fii atent sa eviti urmatoarele 4 greseli pe care le fac liderii in vremurile marcate de reducerea costurilor.

1.    Se pacalesc singuri. Nimanui nu-i place sa concedieze angajati sau sa isi inchida centre de activitate. In fata unor astfel de sarcini neplacute, liderii tind initial sa se minta singuri, subestimand raza de actiune a dificultatilor pe care le intampina – si, drept rezultat, se trezesc ca se agata de o curba descendenta a venitului si riscandu-si si mai mult pozitia, apeland la 1000 de disponibilizari.

Nu pica in aceasta capcana. Intr-adevar, aduna-ti echipa si priviti impreuna, in mod clar si sincer, la sansele de inrautatire a lucrurilor. Apoi, redimensioneaza-ti afacerea pentru a obtine profit in cazul venitului estimat. Nu fi asa de sigur ca echipa de vanzari va scoate un iepure din palarie sau ca un nou produs pe care vrei sa-l lansezi iti va rezolva toate problemele, scrie businessweek.com.

2.    Fac reduceri de personal haotice. O abordare des intalnita in asemenea vremuri de criza este sa faci disponibilizari in masa – lucru care, de cele mai multe ori, inrautateste lucrurile in loc sa le amelioreze, asa cum te-ai fi asteptat. Pentru a depasi vremurile grele, este nevoie ca liderii sa se gandeasca profund la modelele lor de business si sa isi concentreze reducerile de personal in asa maniera incat sa protejeze sau chiar sa extinda personalul care face parte din “miezul” afacerii.

Ar trebui sa devina clar faptul ca multe proiecte, initiative si chiar departamente construite in vremurile bune nu fac parte din acel “miez” esential pentru afacerea ta. Intr-adevar, este vital ca o companie sa stie exact cati bani face, pe grupuri de clienti si pe produse. Sufleca-ti manecile si fa o analiza clara a pozitiei companiei tale. Identifica cele 20% dintre activitati care produc 80% rezultate – si protejeaza-le cu orice pret.

3.    Nu reusesc sa dea dovada de generozitate si preocupare. Unul dintre motivele pentru care liderii au un comportament care lasa de dorit in timpul disponibilizarilor este ca acest proces este dureros si pentru ei insisi. Multi dintre acestia simt ca acest lucru se intampla si din vina lor si incearca sa isi minimalizeze sentimentul de vinovatie, evitand contactul cu cei care-si pierd joburile. Aceasta atitudine ii face sa para egoisti si nepasatori.

Da dovada de curaj si devotament – intalneste-te cu oamenii pe care trebuie sa ii disponibilizezi, ajuta-i sa inteleaga, asigura-te ca ramai cald si interesat. Supravietuitorii din companie te vor urmari indeaproape si iti te vor judeca in functie de actiunile tale bazate pe empatie pe care o arati fata de cei care isi pierd locurile de munca. Daca acestia observa cea mai mica urma de indiferenta, ai mari sanse sa-si piarda increderea in tine si sa inceapa sa isi caute alt loc de munca.

4.    Amutesc. Din motive justificare, comunicarea cu privire la iminenta reducerilor costurilor este, de obicei, atent controlata. Insa oamenii devin anxiosi cand stiu ca jobul sau departamentul lor are sanse sa ajunga pe butuci si este important ca liderii sa dea semnale clare despre cat de serioase sunt sau pot deveni provocarile financiare si despre cum va reactiona compania.

Imediat dupa ce determini cursul actiunii, comunica frecvent si deschis cu angajatii tai. Transmite-le ca intelegi realmente gravitatea situatiei, dar, cu toate aceste, ai si un plan pentru a ajuta compania sa supravietuiasca sau chiar sa infloreasca.

Daca eviti capcanele descrise mai sus, poti descoperi ca afacerea ta va iesi din recesiune mai puternica decat oricand.

#disponibilizari angajat lider job companie , #Stiri Locuri de munca