Acum nu este cel mai bun moment sa fii somer. Chiar si cei care au un loc de munca incearca sa tina cu dintii de el, mai mult ca niciodata. Asadar, ce se intampla cand nu semnezi un contract? Sau cand pierzi un client important? Sau cand faci o greseala de contabilitate care costa compania mii de euro?
Nu poti sta intr-un colt, privind cum cariera ta se prabuseste, afirma Yahoo! HotJobs. Tine situatia sub control, folosind urmatoarele sfaturi, pentru a rezolva si a trece peste ce ai gresit.
1. Asuma-ti responsabilitatea
Desi multi dintre noi ar prefera sa uite greselile comise, in primul rand, trebuie sa recunosti in fata tuturor celor implicati ca ai gresit si ca iti asumi responsabilitatea pentru actiunile tale. “Daca vezi ca ceva a mers gresit, fii proactiv. Vorbeste cu oamenii cu care lucrezi si fii sincer cu privire la cele intamplate,” sfatuieste Daisy Swan, expert in dezvoltarea profesionala.
Jason Seiden, autor al "How to Self-Destruct: Making the Least of What's Left of Your Career," este de acord cu faptul ca cei care comit o greseala trebuie sa actioneze rapid. “Actioneaza corect: Suna-ti seful, asuma-ti responsabilitatea, spune-i ca urmeaza sa faci si apoi suna-i seful.
Recunoaste greseala si spune-i sefului sefului tau ca ai vrut sa afle din gura ta si nu a altora sau dintr-un raport saptamanal si cat mai repede cu putina,” Spune acesta.
2. Cere-ti scuze... o data
In functie de greseala si de pozitia ta, cel mai probabil va trebui sa-ti exprimi remuscarea in fata altor angajati ai organizatiei.
“Exista o ‘scoala a gandului’ care spune sa nu-ti ceri niciodata scuze, dar eu nu am urmat acea scoala,” spune Seiden. Daca actionezi potrivit (si anume serios si sincer), va trebui sa o faci o singura data. Dupa ce ti-ai cerut scuze, Seiden indeamna profesionistii, “Mergi inainte si nu te mai uita niciodata in urma – si, de asemenea, nu lasa pe nimeni sa te traga inapoi!”
3. Suporta consecintele
S-ar putea sa fii tachinat de colegi mult timp de acum incolo. Accepta lucrurile cu un zambet senin. Totusi, nu accepta sa fii abuzat de cineva care nu poate trece peste ce s-a intamplat. “Daca esti tachinat si deranjat, stinge ‘caldura’ cu o scuza unica sau, daca nu merge asa, gaseste-ti un nou loc de munca.
Daca tot ce faci este sa accepti tachinarile, vei fi trimis undeva departe de lantul trofic, ceea ce te va determina sa fii total ineficient. Repune-te pe picioare cat de repede poti,” spune Seiden.
4. Invata din trecut
Cere sfatul sefului tau si al asociatilor de incredere, pentru a te ajuta sa analizezi ce anume nu a mers bine si cum ai fi putut sa eviti complet greseala. “Intocmiti impreuna un plan, pentru a va asigura ca o asemenea greseala nu va mai avea loc si intalneste-te cu sefii tai pentru a il revizui,” sfatuieste Seiden.
Acestia vor aprecia faptul ca vrei sa fii sigur ca nu se va mai repeta, lucru care vine in ajutorul companiei. Asigura-te ca te concentrezi pe propria performanta si pe propriile responsabilitati, pentru a evita blamarea si incarcarea cu volum mare de munca a colegilor tai.
5. Gandeste-te la viitor
Dupa ce s-au calmat apele, fa-ti putin timp pentru a te gandi la imaginea de ansamblu. In afara de greseala in sine, ia in considerare si circumstantele in care s-a petrecut, precum stresul sau chiar apatia.
“Aceasta este o perioada importanta, marcata de multe indoieli si semne de intrebare, pentru multi oameni, cu privire la munca lor. In timp ce multi isi spun singuri sa fie recunoscatori ca au un job, acestia cantaresc, de asemenea, si ce fac cu viata lor si se intreaba daca munca pe care o fac este potrivita pentru ei,” spune Swan, fondatoare a firmei Daisy Swan & Associates.
Daca ai comis o greseala majora la locul de munca, subliniaza aceasta, “ar putea sa reflecte o lipsa de interes fata de munca ta.”