Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Metode neconventionale pentru obtinerea unui job

Metode neconventionale pentru obtinerea unui job

De la CV-uri acompaniate de o pereche de pantofi si pana la prajiturile trimise de candidati pe post de carti de vizita, managerii angajatori au vazut tot ce se putea vedea cand vine vorba de tacticile celor care isi doresc un job.

Fata in fata cu cea mai dificila situatie care a existat pana acum pe piata de munca, candidatii sunt deseori sfatuiti sa se faca remarcati, apeland la modalitati creative si neconventionale, pentru a atrage atentia angajatorilor. Desi acest sfat este sanatos si potrivit, ridica, de asemenea, semne de intrebare cu privire la eficacitatea acestor abordari.

“Personal, eu prefer candidatii care gandesc neconventional. Lucrand in HR, nimic nu ma face mai fericit decat sa stiu ca un candidat la o pozitie de marketing, de exemplu, a creat o brosura care este chiar CV-ul sau,” spune Vani Colombo, director HR la VIPdesk. “Sunt mereu uimit atunci cand candidatii sparg tiparele cu clasa, pentru a iesi in evidenta. Acest lucru demonstreaza ca sunt plini de idei si dispusi sa ajunga cat mai departe,” scrie CareerBuilder.com.

Metode care au functionat

Vinh Nguyen, in varsta de 30 de ani, este un bun exemplu de candidat care nu a vrut sa cada prada destinului, precum li s-a intamplat altor candidati – dar care a iesit in evidenta intr-un mod bun. Career Tiger, un serviciu care ajuta oamenii sa-si gaseasca de lucru prin intermediul unor metode unice si neconventional, l-a ajutat pe Nguyen sa abordeze urmatoarea metoda:

Atunci cand i s-a pus o intrebare, in timpul interviului de angajare la o companie de IT pentru sistemul sanitar, a surprins intervievatorii scotand la iveala o tabla pe care a inceput sa scrie tot procesul lui de gandire, detinand astfel controlul.

“E normal sa vrei sa te diferentiezi de ceilalti. Ideea este sa arati ca esti lider de opinie in domeniul tau si ca ceea ce stii este valoros,” spune Nguyen. “La inceput a fost stanjenitor, insa daca spargi tiparele, ai mari sanse de castig.”

Nguyen a primit jobul si inca mai lucreaza in acea compania, ca project manager.

Dave Bowman, fondator si presedinte al TTG Consultants, o firma de consultanta, isi aminteste de un client care era designer si isi dorea foarte mult sa faca o impresie buna la interviul ce fusese programat.

“Odata ce-a inceput interviul, acesta a introdus un model al expozitiei pentru un theme-park la care lucrase anterior. A adus cu el 3 clovni care au cantat fiecare la cate un instrument muzical. Acestia s-au plimbat prin camera pret de aproximativ un minut, candtand, iar apoi au iesi, permitand intervievatorilor sa observe modelul in detaliu,” spune Bowman. “Ideea a functionat. Metodele sale neconventionale i-au adus o oferta de angajare si mai multi bani decat s-ar fi asteptat.”

Desi ambele metode neconventionale mai sus mentionate au functionat in acele momente, multi manageri angajatori spun ca tacticile alternative sunt la limita dintre admirabil si creativ si pur si simplu inadecvat.

“As lua in considerare un candidat care a folosit o metoda etica si care a demonstrat ceva relevant pentru jobul de care este interesat,” spune Kim Lockhart, vice-presedinte regional la Spherion Corp., firma de recrutare si personal. “De exemplu, daca cineva ar vrea sa fie luat in vizor pentru un post in vanzari si ar folosi o metoda similara celei de incheiere a unei vanzari, pentru a obtine un interviu, l-as remarca intr-un mod pozitiv.”

Metode care nu au functionat

Desi multi candidati au folosit cu succes metode creative de a obtine un job, pare sa fie un numar egal de candidati fara succes, potrivit managerilor angajatori.

Cu cateva luni in urma, Carolyn Turner, business coach, a ajutat un client sa angajeze un office manager.

“Am avut o ncandidata care a intrat in birou neanuntata, cu o placinta pe care o facuse in dimineata aceea. Aceasta a explicat ca a vrut sa se diferentieze de ceilalti candidati – ceea ce i-a reusit, insa intr-un mod putin infricosator,” povesteste Turner. “In acea zis, am primit un telefon de la seful firmei, care ma intreba ce sa faca; nimeni nu voia sa manance placinta, dar a lasat-o pe tava proprie, ceea ce insemna ca trebuia sa ii fie inapoiata cumva. Totul a fost foarte ciudat.”

Turner spune ca, rasfoind sute de CV-uri pentru acea pozitie, a devenit destul de clar faptul ca cei mai buni candidati ies in evidenta prin modul in care se prezinta in CV-uri si in scrisorile de intentie.

“Chiar nu este nevoie sa exagerezi ca sa fii observat,” spune aceasta. “Pentru majoritatea afacerilor si posturilor, un CV si o scrisoare de intentie bine scrise sunt mai mult decat suficiente. Ai fi surprins sa vezi cate CV-uri prost scrise exista.”

Nu incerca asta acasa

Christine Bolzan, CEO la Graduate Career Coaching, este de acord cu Turner si sfatuieste impotriva tacticilor extreme cand vine vorba de cautarea unui job. Aceasta sustine ca multi aplicanti care folosesc aceste metode sfarsesc cu o eticheta “A nu se angaja” permanenta in dosarele companiei.

Bolzan isi aminteste doua exemple negative legate de eforturile candidatilor, dintre care unul include oferirea cadourilor.

“Am primit flori, vin, parfumuri, pantofi,” spune Bolzan. “Asa ceva nu este niciodata adecvat. De fapt, multe companii au o adevarata politica impotriva cadourilor de orice fel.”

Un alt lucru de evitat? Urmarirea intervievatorului, lucru pe care Bolzan spune ca l-a intalnit la diferite niveluri. I s-a intamplat sa fie asteptata in parcare, dupa targurile de joburi, sau la intrarea in cladirea companiei.

Retine regulile

Metodele mai sus mentionate pot functiona daca stii sa gestionezi corect situatia. Greg Masiewich, manager pe marketing si comunicare online, IQ Partners Inc., ofera urmatoarele sfaturi:

1. Atentie la relevanta

Orice metoda ai alege, asigura-te ca e relevanta pentru postul pentru care aplici.

2. Nu merge prea departe

“E important sa respecti limitele, fara sa exagerezi, mergand prea departe. Daca faci ceva mult prea nebunesc, poti parea putin ciudat si inspaimantator, in loc sa pari un candidat hotarat,” spune Masiewich.

“Retine, vrei sa atragi atentia, nu sa devii gluma biroului.”

3. O idee buna iti poate face rost de un interviu, nu de un job

“Retine ca, indiferent de tactica pe care o folosesti pentru a incerca sa atragi atentia managerilor, in cele din urma, acestia il vor angaja tot pe cel care considera ca ar face treaba cea mai buna,” spune Masiewich.

“O metoda neconventionala te poate ajuta sa obtii un interviu, dar tot de tine depinde sa demonstrezi ca esti cel mai potrivit om pentru jobul respectiv.”

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 4017 ori