Leadership-ul dupa concedieri

Luni, 16 Martie 2009, ora 15:08
2024 citiri
Leadership-ul dupa concedieri

Cum poate un antreprenor sa gestioneze moralul angajatilor si sa recastige teren dupa ce a concediat deja oameni? Este important sa regandesti situatia personalului in mod strategic si sa rezisti tentatiei de a lasa sarcinile suplimentare pe umerii angajatilor ramasi, avertizeaza Patrick Sweeney, presedinte al firmei internationale de management Caliper, Princeton, SUA.

Pentru a-ti mentine afacerea pe picioare, afla ce anume isi doresc cel mai mult actualii clienti si potentialii clienti. Ulterior, lucreaza cu angajatii ramasi, pentru a-i ajuta sa-si reorienteze eforturile, sfatuieste Patrick Sweeney, intr-un interviu publicat de businessweek.com.

Sa spui angajatilor ca trebuie sa-i disponibilizezi este unul dintre cele mai grele lucruri pe care le poate face un manager. Insa este dificil si sa dai ochii cu angajatii ramasi dupa reducerile de personal, mai ales in firmele mici, unde oamenii sunt destul de apropiati.

Acest lucru este foarte adevarat. Exista un echilibru foarte delicat al unei asemenea discutii, in care oamenii asteapta adevarul de la tine, dar, pe de alta parte, nu vor sa le confirmi temerile. Acestia au nevoie sa le inlocuiesti teama cu incredere, deoarece oamenii devin paralizati daca seful lor pare speriat si vulnerabil.

Ce le poti spune angajatilor in timpul perioadei marcate de reducerile de personal?

Este probabil putin mai usor acum, pentru ca ceea ce poti spune, cu sinceritate, este ca ce se intampla nu reflecta dorintele companiei sau munca depusa de angajatii care sunt concediati, ci ca este vorba despre vremurile prin care trecem cu totii. Si oamenii vor intelege si vor crede, avand in vedere situatia economica actuala.

Cum ar trebui sa restructureze un antreprenor diviziunea fortei de munca dupa renuntarea la un anumit procent din personal?

Priveste toate joburile care trebuiesc acoperite in companie sub o cu totul alta lumina, cu o viziune proaspata. Nu poti cere pur si simplu oamenilor sa faca cu 10% mai multa munca cand si asa munceau mult inainte. E ca si cum ai spune cuiva sa mai care o galeata plina cu apa si sa incerce sa n-o verse. Ceea ce vrei sa faci este sa redefinesti ce sarcini trebuie neaparat indeplinite in compania ta, in momentul actual.

Asta inseamna atribuirea de noi sarcini unor angajati ale caror joburi nu sunt eliminate?

Da, daca acest lucru este justificat. Gandeste-te la oamenii care ti-au mai ramas in companie si foloseste-te de abilitatile acestora. Permite-le sa incerce ceva nou. De exemplu, poti decide ca cea mai importanta sarcina pentru frima ta este sa asiguri un target exact oamenilor de vanzari. Vei avea nevoie de cineva care sa cerceteze domeniul tau de activitate, sa afle ce companii o duc bine si sa identifice indivizii din cadrul acestora, care ar putea sa iti cumpere serviciile sau produsele.

Nu trebuie sa atribui aceasta sarcina secretarei tale. Exista cu siguranta cineva care considera aceasta cercetare ca fiind una fascinanta si care este deja familiarizat cu multe dintre companiile din domeniul tau de activitate. Aceasta este persoana care vrei sa se ocupe de aceasta sarcina noua si importanta.

Insa dupa reducerea unui procent din personal, unele sarcini ar trebui eliminate, nu-i asa?

Da, trebuie sa schimbi unele joburi si sa le reconstruiesti – si acest lucru trebuie facut repede. Cheia este sa reduci sarcinile si sa iti dai seama ce trebuie sa faci neaparat, pentru a trece cu succes prin vremurile zdruncinate de economie. Defineste joburile esentiale si priveste in jur pentru a vedea cine are potentialul de a le indeplini cu succes. Nu te baza doar pe experientele anterioare ale angajatilor.

Traim intr-o vreme in care managerii trebuie sa inteleaga cu adevarat de ce talente dispun si cum sa le foloseasca cel mai bine.

Nu este un lucru dificil, pentru oamenii deja ingrijorati de gandul ca si-ar putea pierde locul de munca, sa isi asume responsabilitatea unei noi functii?

Depinde cui ceri asa ceva si ce asteptari ai de la persoana respectiva. Cand le ceri altora sa faca mai mult, deseori nu ii deranjeaza daca stiu ca lucreaza cu un scop precis, in care cred si ei. Si daca se simt bine cand li se acorda incredere pentru finalizarea unor noi sarcini, vor fi multumiti. Pe de alta parte, daca ceri asa ceva cuiva caruia nu i se potriveste si care nu considera ca este capabil de a reusi, acest lucru va adauga o grija in plus la gramada deja existenta. In plus, nici nu isi va face treaba bine.

Cum decizi care sarcini pot fi ignorate sau realizate mai rar si care sunt mult prea importante pentru a fi lasate deoparte?

Trebuie sa intelegi foarte clar prin ce trec clientii tai in momentul de fata si sa-ti dezvolti capacitatea de a privi si dincolo de acestia, spre potentialii clienti. Cand trebuie sa renunti la unele lucruri pe care le faceai inainte, trebuie sa privesti in jurul tau si sa vezi ce faci in acest moment pentru clientii tai si ce ai putea sa fac pentru a-i ajuta mai mult. Iar apoi intreaba-te cum poti face aceleasi lucruri si pentru potentialii clienti, pentru a-i convinge ca le poti oferi ceea ce au nevoie.

In acest climat economic, trebuie sa fii alaturi de clientii tai mai mult ca niciodata. Daca te concentrezi pe asta, alte parti ale afacerii tale vor deveni, in mod natural, mai putin importante, iar acelea vor fi cele la care poti renunta.

#angajat, #concediere, #disponibilizari, #leadership, #manager , #Stiri Locuri de munca