Europa vrea un nou clasament al universitatilor

Luni, 24 Noiembrie 2008, ora 21:50
2153 citiri
Europa vrea un nou clasament al universitatilor

Uniunea Europeana planuieste sa lanseze propriile ranguri internationale pentru educatia superioara, cu accent pe asistarea studentilor in vederea luarii de decizii informate despre unde sa studieze si incuranjandu-le mobilitatea. Odile Quintin, directorul general al Comisiei Europene pentru Educatie si Cultura, a spus ca va solicita inaintarea unor propuneri inainte de sfarsitul acestui an, prima clasificare urmand sa apara in 2010.

O clasificare europeana va fi compilata, cel mai probabil, pornind de la bazele rangului creat de Centrul German pentru Dezvoltarea Educatiei Superioare. In luna septembrie a anului trecut, Jan Figel, membru responsabil de educatie, training, cultura si tineret al Comisiei Europene, a oferit sprijin oficial pentru proiectul CHE si pentru obiectivele acestuia de a dezvolta “unelte pentru a produce trepte multi-dimensionale bazate pe metodologii robuste, relevante si larg acceptate”.


Figel a spus ca principalul interes al Comisiei este sa “ajute statele membre si institutiile lor sa-si imbunatateasca calitatea educatiei si sistemele de training si, in mod special, sa faciliteze luarea de decizii a studentilor, in vederea alegerilor informate cu privire la locul si domeniul in care vor sa studieze, oferind informatii accesibile, clare si comparabile.”

“CE este de parere ca multe dintre treptele existente nu indeplinesc acest scop, pentru ca, de exemplu, acestea se concentreaza mai mult pe aspectele cercetarii decat pe sistemul de predare si pe intregille institutii mai mult decat pe programe si departamente,” a spus acesta.

“Pentru a realiza o cartografiere a invatamantului superior european care sa ofere asistenta si claritate, trebuie sa detinem unelte de gradare care sa ia in considerare existenta diversitatii in termeni de limba, domenii, profile, servicii pentru studenti, calitatea cercetarii si predarii in scoli. CHE se afla printre proiectele care aduc o contributie importanta atingerii acestui obiectiv.”


Valerie Pecresse, ministrul francez al Educatiei si Cercetarii, a facut o prioritate din crearea unui sistem european nou de trepte ca alternativa la cele precum versiunea Shanghai Jiao Tong. Criteriile de selectie ale treptelor existente sunt privite ca favorizand institutiile de invatamant superior anglo-saxon, in detrimentul universitatilor franceze sau al altora europene, scrie University World News.


Criticii spun ca actualele trepte dau prea multa importanta criteriilor care include marimea institutionala: universitatile din Statele Unite si alte tari cu rang inalt tind sa fie mai mari decat cele din Europa. In acelasi timp, accentul se pune si pe rolul cercetarii. In mod similar, pare sa fie mai important numarul de premiati Nobel, astfel fiind neglijata calitatea invatamantului.


In ultimele clasamente Jiao Tong, 17 universitati din Statele Unite s-au situat printre primele 20 si 55 in top 100. Marea Britanie, urmatoarea tara cu cel mai mare punctaj, a avut 2 universitati situate in primele 20 si 10 in top 100 – totusi, intreaga Europa a avut doar 23 de universitati in top 100.

In timp ce Comisia Europeana se pregateste sa relanseze programul Erasmus pentru mobilitatea studentilor, Pecresse a tinut o conferinta la Paris intitulata “International comparisons of education systems: a European model?”.


Erasmus a fost “un succes fenomenal”, a spus Pecresse, insa a avut nevoie de o noua turnura. Aceasta a spus: “Daca vrem sa dam un nou impuls pentru Erasmus si, in general, mobilitatii studentilor in Europa, trebuie sa oferim studentilor informatiile potrivite cu privire la cursurile disponibile in Europa. Astfel, acestia vor putea sa aleaga tara in care doresc sa studieze, dar, de asemenea, si universitatea si cursurile pe care doresc sa le urmeze.”

Pecresse a spus ca actualele clasamente au, in mod evident, multe lipsuri, neglijand indicatoarele obiective, astfel incat adevarata performanta a universitatilor a fost deseori trecuta cu vederea.

Clasamentele care au prezentat o ierarhie a stabilimentelor au fost “in majoritate nefolositoare studentilor; nu ofera suficiente informatii precise”, a spus aceasta.

Studentii au nevoie sa afle calitatea predarii subiectului care ii intereseaza. Un clasament european al universitatilor ar trebui sa fie “o unealta venita in ajutorul studentilor, indrumandu-i spre cursurile oferite in Europa, astfel incat sa poata lua o decizie bazata pe informatii obiective, adaptate in functie de nevoile individuale”.

Quintin a spus, in cadrul conferintei Erasmus, ca, in scurt timp, Comisia Europeana va cere propunri pentru “un sistem de gradare independent, multidimensional si international, care ar trebui sa fie disponibil in 2010.”