Cum sa rezolvi problemele echipei pe care o conduci(II)

Joi, 31 Ianuarie 2008, ora 10:25
1714 citiri
Cum sa rezolvi problemele echipei pe care o conduci(II)

Unii lideri pot incerca sa determine grupul sa discute tema cea mai importanta prin indemnuri, folosindu-si autoritatea, prin pedepse sau prin forta. Altii pot semnala aspecte pe care le-au observat si apoi pot verifica daca le-a mai observat cineva. Asemenea lideri pot sugera membrilor sa nu se mai eschiveze de la punctele esentiale si sa discute deschis motivul pentru care evita sarcina.

Daca este prea greu pentru grup sa faca fata deschis acestei discutii, liderul poate initia o metoda prin care sa descarce aceasta tensiune: fiecare isi exprima in scris parerea despre problema respectiva, hartiile se aduna la mijlocul mesei, se amesteca si apoi un membru le citeste cu voce tare. Prin aceasta metoda liderul ajuta grupul sa-si afle problemele. Membrii invata cum sa gaseasca solutii la probleme legate de functionarea grupului si cum sa inceapa sa-si asume raspunderea comportamentului lor.

Lipsa de rabdare

Exista mai multe cauze ale acestei situatii: nemultumirea de sine a grupului, indoieli fata de ceea ce este perceput ca fiind impus de lider, o problema emotionala cunoscuta de toti dar nerezolvata, intoleranta fata de un membru agresiv si acaparator de putere. Grupul trebuie indemnat sa depisteze principalul motiv de nemultumire. Diagnosticarea urmata de tratarea problemei ascunse, oricare ar fi ea, trebuie sa constituie sarcina imediata a grupului. Grupul poate fi productiv in sedinte numai in momentul in care liderul si membrii isi dau seama de interactiunea continua dintre "datele subiective" si "datele logice" si cand se pot ocupa de aceasta interactiune.

Atacarea ideilor inainte de a fi pe deplin exprimate

Cand o problema devine polara sau cand grupul s-a impartit in doua tabere ostile, deseori afirmatiile nu mai sunt ascultate pana la capat si sunt contestate chiar inainte de a fi terminate. Nici o sugestie nu este considerata practica. Cand apare o asemenea situatie, problemele de pe ordinea de zi nu vor putea fi rezolvate inaintea acesteia. Liderul intreaba intai daca a mai observat cineva acest lucru si apoi ce se intampla, de fapt, in grup.

Sprijinul primit poate fi minim pentru ca spiritele sunt agitate si multi sunt gata de lupta. Liderul poate sugera ca un vorbitor sa verifice daca si-a expus toate ideile si daca crede ca a fost ascultat. Liderul poate sugera de asemenea ca fiecare membru sa parafrazeze ceea ce a auzit inainte de a raspunde. Daca sfatul este urmat, membrii pot fi surprinsi sa constate cum ascultarea neatenta poate duce la neantelegeri serioase

Ascultarea inactiva

Cand ascultam pe cineva ar trebui sa intram in pielea vorbitorului pentru a-l intelege. Unii lideri sunt constienti de faptul ca poate nu au auzit foarte bine ceea ce s-a spus, de aceea parafrazeaza pentru a verifica continutul mesajului. Poate intreba ce l-a determinat pe vorbitor sa vorbeasca. Un asemenea lider incearca sa devina constient de problemele grupului legate de ascultare.

Liderul constata ca, oferind modele de ascultare activa, ceilalti membri devin mai sensibili la problemele complexe ale comunicarii.

Atacuri interpersonale subtile

Contradictiile bine camuflate dintre doua persoane pot incetini progresul grupului si nu duc la nimic bun. Iata doua aspecte de retinut. Un conflict ascuns poate fi descoperit observand continuu cine dupa cine vorbeste. Un alt indiciu ar fi frazele de genul "sunt intru totul de acord, totusi as dori sa mai adaug ceva".

Daca de fiecare data cand vorbesc Alina si Gigi apar propozitii care aparent sprijina ideile anterioare dar de fapt le contrazic, liderul sau membrii trebuie sa-si dea seama de conflict. Cineva constient de conflictul ascuns poate spune pentru binele grupului: "Poate gresesc, as vrea sa aflu si parerea celorlalti, dar am observat ca Alina si George se contracareaza mereu. Ma intreb daca nu cumva au vreo problema in care i-am putea ajuta discutand-o in grup."

Nu exista nici o garantie ca Alina si Gigi vor raspunde altceva decat ca nu se intampla nimic. Ambii vor fi foarte defensivi iar grupul nu poate forta discutarea subiectului cand este vorba de atacuri asa de subtile. Totusi, ceilalti membrii sunt constienti acum de posibila cauza a problemelor grupului si vor indeplini mai bine sarcina in ciuda acestui conflict ascuns.

Descurajarea

Uneori un grup se simte descurajat sau simte ca nu are influenta sau putere. Sarcina pare prea grea, consecintele amenintatoare, problemele interpersonale sau ale grupului, de nerezolvat. Daca acest sentiment de descurajare sau lipsa de implicare persista, sunt slabe sperante in ceea ce priveste rezultatele, unii membrii pot intarzia, pot pleca mai devreme sau pot fi absenti. Inceperea sedintei se amana de mai multe ori. Cand au de-a face cu un grup descurajat, unii lideri pot opri discutia asupra ordinii de zi si pot incerca sa afle cauza descurajarii.

Cresterea sau scaderea nivelului zgomotului in grup

Un indiciu clar al existentei unor probleme in grup este schimbarea nivelului normal al zgomotului. O crestere a acestui nivel poate indica interesul crescut al membrilor grupului sau nemultumirea. Un lider abil poate descoperi cu usurinta diferenta.

Exista inca alte numeroase indicii ale nefunctionarii grupului. Cand liderul si membrii invata sa analizeze comportamentul grupului si sa recunoasca ca sunt intotdeauna prezente sentimente, acestia constientizeaza faptul ca un grup are atat probleme legate de sarcini cat si de intretinerea grupului. Ambele sunt importante si interactioneaza continuu. O sedinta eficienta trebuie sa le acorde atentie ambelor, in special cand sedinta este nesatisfacatoare. Invatand sa se ocupe atat de sarcini cat si de intretinere, grupul se intareste pentru a face fata problemelor viitoare.

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.