Cele mai raspandite truisme despre performanta angajatilor si ce putem invata din ele (II)

Marti, 24 Iunie 2014, ora 09:04
2784 citiri
Cele mai raspandite truisme despre performanta angajatilor si ce putem invata din ele (II)
Viviana Andone, Learning Arhitect MMM Consulting

Vi s-a intamplat sa cititi despre o teorie care sa sune poate banal, sa fiti tentat sa o ignorati si apoi practica sa va demonstreze importanta ei? Iata partea a doua a truismelor care continua sa fie importante pentru mentinerea unui climat performant de lucru.

Cele mai raspandite truisme despre performanta angajatilor si ce putem invata din ele (I)

Truismul nr 6: Oamenii sunt motivati de doua lucruri: frica de pedeapsa si dorinta de recompensa

Desi majoritatea teoriilor motivationale ne arata faptul ca banii reprezinta doar un motivator pe termen scut, majoritatea companiilor inca folosesc aceasta metoda, considerand-o cea mai potrivita. Angajatii din ziua de azi sunt insa motivati de mult mai multe lucruri si putine dintre ele implica recompense financiare.

Un program de lucru flexibil, training care le ofera abilitati noi, un mediu de lucru prietenos, dorinta de a aduce o contributie in societate, dorinta de a primi recunoastere sunt doar cateva dintre elementele motivatoare pe termen lung. Pe de alta parte, teama si frica de pedeapsa sau teama de a nu fi dat afara, la fel ca si elementele financiare nu reprezinta decat motivatori pe termen scurt, care sunt insa distructivi pentru individ si pentru organizatie.

Multe cercetari au demonstrat foarte clar ca doar prin recunoasterea publica a meritelor si aprecierea sincera a contributiilor, motivatia angajatilor creste foarte mult, aducand totodata un mediu pozitiv si loialitate fata de organizatie. Astfel, cele doua elemente - frica de pedeapsa si dorinta de recompensa - trebuiesc luate din plan material si regandite in plan emotional.

Cu totii ne putem aduce aminte de copilarie cand cea mai mare "pedeapsa" era atunci cand dezamageam pe unul din parinti. Si aceasta teama este inca activa in psihicul nostru. Daca un manager acorda toata increderea angajatului si ii face sa inteleaga ca nu doreste sa fie dezamagit, atunci cu siguranta performantele si motivatia de a face ceva bine vor creste.

Truismul nr 7: Uneori cel mai bun curs al actiunii este sa nu actionezi deloc

Uneori managerii au optiunea valoroasa de a nu interveni deloc in cursul unei actiuni. Anumite comportamente neproductive la angajati sunt doar temporare si rezulta din circumstante specifice la munca sau in mediul de familie.

Daca angajatul a demonstrat in trecut ca este valoros, optiunea de a nu interveni si de a-l lasa sa descopere si sa solutioneze singur problemele pe care le intampina in materie de performanta este una dintre cele mai bune optiuni. Acest aspect trebuie insa tratat cu atentie. Este bine ca managerul sa comunice ca se asteapta ca in viitor performantele sa se schimbe, insa in acelasi timp fara a oferi interventii organizationale complicate, care sa ii faca pe angajat sa se simta ca un "bolnav" care trebuie tratat foarte repede.

Truismul nr 8: Incercati sa ii surprindeti pe oameni atunci cand fac lucruri bune

In cartea "The One Minute Manager", Ken Blanchard a definit importanta tehnicii de a-i surprinde pe oameni atunci cand au comportamente performante. El a aratat cat de usor natura noastra umana scoate in evidenta acele elemente negative din comportament, imperfectiunile performantei si cat este de provocator sa incerci sa evidentiezi lucruri pe care oamenii, angajatii le fac foarte bine. Puterea intaririi pozitive este o arma pe care managerii ar trebui sa o foloseasca din plin pentru angajatii lor.

In ultimii ani, cercetarile din domeniu au aratat ca focalizarea pe acele elemente pe care angajatul nu le face bine conduce catre trasarea unei imagini negative de neputinta in mintea angajatului. Pe de alta parte, este mult mai eficient sa surprinzi momentele de buna performanta, sa oferi recunoastere pentru ele si sa incurajezi angajatul sa aiba astfel de comportamente cat mai des.

Truismul nr 9: Poti obtine o performanta extraordinara daca stai umar la umar cu cineva si nu daca "ii stai pe cap"

John D. Rockefeller a spus la un moment dat: sunt convins ca angajatul si angajatorul ar trebui sa fie parteneri si nu inamici. Interesul lor este comun, nu opus, iar pe termen lung succesul unuia depinde de succesul celuilalt.

Pentru ca un manager sa obtina performante foarte bune de la un angajat, atitudinea de parteneriat ar trebui sa fie primul element de leadership. Si, ca in orice relatie, trebuie sa iei dar sa si oferi. Daca se creeaza o astfel de relatie, angajatul se responsabilizeaza in a oferi o performanta buna si a lua "fraiele in maini" pentru eventualele dificultati si probleme pe care le intampina, devenind astfel un partener de incredere pentru angajator.

Truismul nr 10: "Cate bordeie, atatea obiceie"

In ultimul deceniu a existat o revolutie in domeniul invatarii adultilor. Cheia pentru a obtine rezultate cat mai rapide cu angajatii si a-i invata cat mai repede abilitati noi consta in a determina stilul de invatare al fiecaruia.

Acest lucru este important deoarece adultii au metode de invare diferite, unii isi pot insusi abilitati doar citind anumite materiale, altii daca observa o demonstratie, altii daca pun mana si indeplinesc anumite sarcini, activand procesul de incercare si eroare. A lua in considerare metoda potrivita pentru a invata a angajatului este un element care scuteste atat compania cat si angajatul de timp investit necorespunzator.

Managerii pot determina modalitatea preferata a fiecarua daca sunt atenti la modurile in care angajatii invata in timpul programului de lucru, sau daca pur si simplu ii intreaba cum ar prefera sa fie modalitatea de instruire.

Truismul nr 11: Nu poti doar sa predici, trebuie sa si faci

Angajatii din ziua de azi se asteapta de la liderii lor sa fie autentici. Daca liderii au pretentii ca angajatii sa obtina standarde inalte, in orice aspect al muncii, atunci ei ar trebui sa fie primii care sa demonstreze ca ating aceste standarde si sa fie un exemplu pentru ceilalti. Inca din copilarie, noi avem nevoie de modele si chiar si atunci cand suntem la maturitate, inconstient, ne cautam modele dupa care sa ne ghidam. Liderul trebuie astfel sa fie foarte atent cu comportamentele pe care le manifesta si sa reprezinte pentru angajati el insusi un model de reusita si performanta.

Articol semnat de Viviana Andone, Learning Arhitect MMM Consulting

Viviana Andone este Learning Arhitect in cadrul companiei MMM Consulting, ce ofera programe de training si consultanta ale caror abordari interactive sunt menite sa antreneze si sa dezvolte abilitati cheie ce conduc catre crestrea performantei si eficientei in business. O parte din interventiile de consultanta sau de instruire au atasate metodologii de masurare prin care se asigura o invatare si o dezvoltare structurata si personalizata.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

#performanta angajatilor, #mituri locul de munca , #Stiri Locuri de munca