Cele doua secrete ale managementului: efectele Pygmalion si Galatea

Vineri, 13 Martie 2009, ora 10:58
6996 citiri
Cele doua secrete ale managementului: efectele Pygmalion si Galatea

Asteptarile pe care le ai de la oameni si asteptarile pe care acestia le au de la sine sunt factorii-cheie care influenteaza performanta la locul de munca. Cunoscuta ca efectul Pygmalion si respectiv efectul Galatea, puterea asteptarilor nu poate fi supraestimata. Acestea sunt principiile fundamentale pe care le poti aplica asteptarilor legate de performanta si imbunatatirii potentialului de performanta la locul de munca.

Efectul Pygmalion, cunoscut si sub denumirea de “puterea asteptarilor”, poate fi schematizat dupa cum urmeaza:

•    Orice supervizor are asteptari de la oamenii care lucreaza pentru el.

•    Supervizorii comunica aceste asteptari in mod constient sau inconstient.

•    Oamenii intuiesc, sau citesc in mod constient sau inconstient, aceste asteptari pe care le au supervizorii de la ei.

•    Performanta oamenilor este direct legata de asteptarile pe care le percep din partea supervizorilor.

Efectul Pygmalion a fost descris pentru prima data de catre J. Sterling Livingston in Harvard Business Review, septembrie/octombrie 1988. “Felul in care managerii isi trateaza subordonatii este influentat in mod subtil de asteptarile pe care le au de la acestia,” a spus Livingston in articolul sau, Pygmalion in Management.

Efectul Pygmalion determina personalul sa exceleze, ca raspuns la raspunsul managerului, conform caruia angajatul este capabil sa aiba succes si este de asteptat sa reuseasca. Efectul Pygmalion poate, de asemenea, sa diminueze performanta angajatilor atunci cand comunicarea subtila din partea managerului le spune opusul. Aceste indicii sunt adesea subtile. Spre exemplu, supervizorul nu lauda performantele unui angajat pe atat de des pe cat le lauda pe cele ale altora, relateaza about.com. Supervizorul vorbeste mai putin unui anumit angajat.

Livingston a continuat, cu privire la supervizor, “Daca acesta este nepriceput, va lasa cicatrici pe carierele celor in formare, va taia adanc in stima lor de sine si le va distorsiona imaginea despre sine. Insa daca acesta este priceput si are asteptari mari de la subordonatii sai, increderea lor in sine va creste, abilitatile lor se vor dezvolta si productivitatea lor va fi crescuta. Mai des decat isi poate da seama, managerul este Pygmalion.”

Iti poti imagina cum poate fi imbunatatita performanta daca supervizorii comunica ganduri pozitive oamenilor? Daca managerul crede cu adevarat ca fiecare angajat are capacitatea de a aduce o contributie importanta muncii pe care o depune, transmiterea acestui mesaj, constient sau inconstient, va afecta in mod pozitiv performanta angajatilor.

Cand managerul are ganduri pozitive despre oamenii cu care lucreaza, ii ajuta pe indivizi sa-si imbunatateasca conceptul despre sine si, astfel, increderea in sine. Oamenii vor incepe sa creada ca pot avea succes si ca pot contribui, iar nivelul de performanta va atinge nivelul propriilor asteptari.

Mai puternic decat efectul Pygmalion este efectul Galatea, care este un factor obligatoriu in performanta angajatilor. Managerul care poate determina angajatii sa creada in ei insisi si in eficienta lor reuseste sa construiasca calea cea mai puternica spre imbunatatirea performantei.

Aplicata la efectul Galatea, “profetia de auto-implinire” inseamna ca parerea individului despre abilitatea sa si asteptarile personale cu privire la performanta definesc, in mare parte, performanta de care da dovada. Daca un angajat crede ca poate avea succes, are mari sanse sa reuseasca. In consecinta, orice actiuni pe care le poate intreprinde supervizorul, actiuni care cresc stima de sine a angajatului, vor imbunatati performanta acestuia.

Acest concept nu trebuie simplificat in exces, exista multi alti factori care contribuie la nivelul de performanta al angajatului, inclusiv cultura organizationala, experienta de viata, educatia, sprijinul din partea familiei si relatiile cu colegii. Totusi, supervizarea pozitiva este unul dintre factorii-cheie care fidelizeaza angajatii buni.

Exista moduri prin care poti incuraja angajatii sa aiba asteptari pozitive si puternice de la propria persoana.

•    Ofera posibilitati angajatului sa experimenteze sarcini din ce in ce mai provocatoare. Asigura-te ca acesta are succes la fiecare nivel inainte de a merge mai departe.

•    Incurajeaza angajatul sa participe la proiecte cu potential, care aduc o imbunatatire continua la locul de munca.

•    Asigura coaching intre patru ochi. Acest tip de coaching ar trebui sa puna accentul pe ceea ce angajatul face bine, in loc sa se concentreze pe slabiciunile acestuia.

•    Asigura posibilitati de dezvoltare care reflecta interesele angajatului.

•    Atribuie unui angajat cu experienta sarcina de a deveni mentorul celui mai tanar si in dezvoltare.

•    Mentine interactiuni frecvente, pozitive si verbale cu angajatul si comunica-i in mod consistent increderea pe care o ai in capacitatea sa de a-si face treaba. Mentine feedback-ul pozitiv si util, atunci cand este posibil.

•    Asigura-te ca angajatul primeste mesaje consistente de la personalul supervizor. Modul in care vorbesti altora despre angajatii tai le modeleaza puternic opiniile.

•    Exprima-ti devotamentul sincer fara de succesul si dezvoltarea angajatului.

Cultiva pozitivitatea asteptarilor proprii ale angajatului, pentru a asigura o performanta profesionala puternica, productiva, imbuntatatita si reusita.

#galatea, #job, #management, #pygmalion, #succes , #Stiri Locuri de munca