Cand un angajat miroase urat

Marti, 23 Septembrie 2008, ora 23:59
8693 citiri
Cand un angajat miroase urat

Ca orice sef, la un moment dat vei fi nevoit sa dai vesti proaste. Iata cum sa abordezi subiectele delicate fara sa iti jignesti angajatii sau colegii.

De ce e atat de grozava o veste

buna? Simplu - oricui ii place sa primeasca o veste buna. Angajatorii nu se tem

sa le spuna angajatilor ca au facut o treaba buna. Seful nu se agita pentru a

gasi o modalitate plina de tact pentru a-i spune unui angajat ca celorlalti

colegi le place sa lucreze cu el.

Insa cu totii stim ca vestile

nu sunt intotdeauna bune. Poate ca ai un angajat care poarta haine prea

stranse, unul care discuta in mod constant despre problema sa medicala

delicata, care ii face pe ceilalti sa se simta neplacut sau pur si simplu unul

care miroase urat.

Cand iti superi angajatii, poti

declansa cu usurinta un ciclu negativ. Pot incepe sa se simta prost, sa-si puna

la indoiala capacitatea de a-si face treaba sau sa deteste persoana care le-a

dat vestea. Sa dai cuiva o veste proasta poate determina si atitudini defensive,

nu numai ca modalitate de protectie, dar si ca o modalitate de a preveni perceperea esentei mesajului.

Sentimentele neplacute si lipsa perceperii ideii de baza ii impiedica pe

angajatii care se simt ofensati sa transforme ceva ce nu vor sa auda intr-un

rezultat pozitiv, scrie entrepreneur.com.

Asadar, cum poti impacheta

vestea, astfel incat sa fie cel putin partial pozitiva si mai usor de auzit si

de acceptat? In primul rand, trebuie sa afli daca problema poate fi rezolvata

si fara sa abordezi angajatul in cauza in mod direct. De exemplu, in cazul unei

persoane care poarta haine prea stramte sau prea provocatoare, un e-mail catre

toti angajatii firmei ar trebui sa fie suficient. Ai putea spune: "Pentru ca

tot se apropie vara si cu totii vrem sa purtam haine in voga, as dori sa trec

in revista cateva reguli ale companiei." In cazul unui angajat care miroase

puternic, poti trimite mai intai un e-mail in care sa scrii: "Avem cativa

angajati care se lupta cu alergiile. Va rog sa va abtineti de la a folosi

parfumuri sau lotiuni puternic mirositoare si sa incercati sa va pastrati

mirosul cat mai neutru posibil." Poate ca de vina este doar un parfum

nepotrivit.

Daca trebuie sa abordezi un

angajat in mod direct, incepe prin a-i oferi un feedback pozitiv inainte de a

trece la comentariile negative si la cererea de schimbare. Aceasta metoda ar

trebui sa fie succinta si la obiect.

De exemplu, sa presupunem ca un

angajat vine nepregatit la o sedinta si vrei sa spui ceva legat de acest lucru.

Incepand cu o declaratie pozitiva, ai putea spune "Apreciez munca pe care ai

facut-o in cadrul acestei echipe." Apoi declara partea negativa: "Saptamana

aceasta am observat ca n-ai fost la fel de bine pregatit ca de obicei." Incheie

cu o declaratie de schimbare: "Vreau sa ma asigur ca la urmatoarea sedinta vei

avea toate datele bine pregatite." Te poti oferi sa ajuti la gasirea unei

solutii: "Te simti coplesit in aceasta perioada? Pot face ceva sa te ajut sa te

pregatesti pentru urmatoarea sedinta?" Aceasta abordare te poate ajuta sa

ajungi si la radacina problemei.

In situatii si mai delicate -

precum cele in care angajatul miroase neplacut - asigura-te ca subliniezi

faptul ca deschizi discutia pentru ca iti pasa. Incepe prin a spune ca ai

observat ca persoana in cauza nu miroase intotdeauna potrivit. Apoi, explica repede

ca vrei s-o ajuti sa gaseasca o solutie si ca te intereseaza demersul carierei

sale. Intreaba daca totul este in regula si daca poti ajuta cu ceva. Poate ca

persoana respectiva este un om ocupat, devenit tata singur peste noapte si

uneori este obligat sa sacrifice dusurile, insa nu a crezut ca cei din jur isi

dau seama de miros. Sau poate ca individul are halitoza, dar nu stie ca exista

tratament.

Daca iti inchei expunerea cu o

sugestie concreta despre cum ar putea fi schimbata situatia, poate ca persoanei

cu care discuti ii va veni o idee despre ce ar putea sa faca pentru a schimba

situatia in bine. In unele situatii, este aproape imposibil sa nu faci pe

cineva sa simta jignit. Insa daca acea persoana are timp sa se gandeasca asupra

discutiei si sa faca o schimbare in bine, s-ar putea ca la un moment dat sa iti

aprecieze grija, sinceritatea si tactul.