Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cand sa cerem o marire de salariu

Cand sa cerem o marire de salariu

Se stie ca cel mai bun moment in care sa ceri o marire de salariu este cand seful tau este in toane bune. Dar daca descoperi ca seful tau este constient ca i-ai observat buna dispozitie, ar fi mai indicat sa-ti amani planul.

Potrivit unui studiu recent facut de doi profesori americani de la Berkeley, daca un angajat afla ca seful stie ca starea sabenefica a fost observata, atunci va opta pentru o marire nesemnificativa.

De unde vine discrepanta? " Subalternii cer mai putini bani pentru ca sunt ingrijorati ca sefii ii vor vedea ca pe niste profitori", spune Eduardo Andrade, profesor de marketing la Haas School of Business din Berkeley, co-autor al studiului, alaturi de Teck-Hua Ho, profesor la aceeasi scoala.

Ideea studiului s-a nascut atunci cand cei doi se contraziceau pe baza prejudecatii conform careia cele mai mare sanse pe care le ai sa primesti marirea e atunci cand seful are o perioada buna. " Eram foarte sceptic, credeam ca starea sefului si ca emotiile nu au legatura cu procesul de marire a salariului" spune Ho, care in postura de decan al scolii, a avut ocazia sa primeasca destule cereri de marire.

Ca sa gaseasca raspunsul, cei doi profesori i-au impartit pe cei 122 de participanti in trei grupe, aratandu-le cate un clip, diferit pentru fiecare grupa. Primul era unul "fericit", al doilea impunea o stare de nervozitatea iar al treilea era cat se poate de neutru. Dupa vizionare, participantii erau pusi sa-si noteze starea, pe o scara de la 1 la 10.

Urmatorul pas era formarea unor perechi. Astfel, "proposer-ul" a primit 10$ si permisiunea de a imparti cum vrea el acesti bani cu partenerul sau, "receiver-ul". Daca al doilea accepta oferta, atunci afacerea se incheia. Daca in schimb, refuza, cei doi raman cu nimic. In plus, proposer-ului i se spune ca receiverul tocmai a vizionat un film, care l-a facut fericit sau nervos, dupa caz.

"Am aflat ca cel care face propunerea cere mai multi bani daca stie ca receiverul tocmai a vizionat un film amuzant", spune Ho. Astfel, mai mult de trei sferturi dintre proposer-ii care stiau ca partenerii sai au vazut un clip comic, cereau 75% din suma. Procentul a scazut la 52% cand proposerii stiau ca ceilalti au fost audienta unui film violent.

In runda urmatoare, profesorii au dezvaluit public intregului grup cine si ce a vazut. Rezultatele au fost graitoare. " Cand cel care face propunerea stie ca celalalt este constient ca starea lui este vizibila, cel dintai se abtine sa ceara mai multi bani."

Bloombiz.ro Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1937 ori