Cand angajatii inteligenti devin o problema pentru companie

Miercuri, 05 Ianuarie 2011, ora 17:47
3664 citiri
Cand angajatii inteligenti devin o problema pentru companie

In orice companie exista angajati deosebit de inteligenti dar care au un comportament care lasa de dorit. Managerul trebuie sa fie constient de varietatea de personalitati, fundamente educationale si medii din care provin angajatii sai pentru a putea coordona corect ce se intampla in compania sa. Odata identificati oamenii care cauzeaza problemele in echipa, trebuie analizata atent situatia acestora si luata o decizie cu privire la avantajele si dezavantajele pe care continuarea colaborarii le-ar putea avea, informeaza publicatia Forbes.

In mediul business din ziua de azi, inteligenta este un element de baza pentru fiecare angajat, intrucat sarcinile sunt dificile si complexe, iar competitorii detin capital uman deosebit de inteligent.

Cu toate acestea, inteligenta nu este singura calitate necesara, spun specialistii, care sustin ca un angajat trebuie sa fie si eficient, sa se concentreze asupra activitatilor sale, sa fie de incredere si un adevarat jucator de echipa.

In ceea ce priveste alegerile pe care le fac companiile, Stelian Panescu, Director General Smart Sigma sustine ca elementul principal pentru a forma o echipa de succes este selectia.

"Din experienta mea, cele mai grozave rezultate au fost obtinute de manageri sau de conducatori care si-au ales oamenii in functie de caracter, de compatibilitatea sistemelor de valori si de potentialul respectivilor de a se alinia valorilor pe care voiau sa le induca respectivii manageri in echipa lor.

Pornind de la asta, cred ca aceasta ar fi calea cea mai sigura spre succes si nu selectia bazata pe competente, pentru ca astea se pot dobandi, sau pe criterii de IQ sau de EQ" a declarat acesta pentru Bloombiz.ro.

Iata cateva tipologii de angajati extrem de inteligenti, insa cu probleme comportamentale care scad valoarea lor profesionala, prezentate de publicatia Forbes.

Angajatul "eretic"


Nicio companie de mari dimensiuni nu poate atinge perfectiunea, drept urmare exista o nevoie clara de oameni destepti, foarte implicati, care sa identifice slabiciunile companiei si sa contribuie la rezolvarea lor.

Se intampla uneori ca angajatii inteligenti sa se concentreze pe alte planuri decat imbunatatirea situatiei in care se afla organizatia.

In loc sa identifice slabiciunile acesteia, angajatul eretic cauta argumente pentru a-si construi acuzatiile la adresa companiei si a incapabilitatii celor care o conduc.

Cu cat este mai destept angajatul, cu atat mai distructiv este acest tip de comportament, pentru ca fara o inteligenta superioara ideile sale nici nu vor avea ecou pentru oamenii din jurul sau.

Iata cateva motive pentru care un angajat inteligent poate incerca sa faca rau companiei in care munceste:

Atunci cand este lipsit de putere
, angajatul simte ca nu poate avea contact direct cu oamenii din conducere si, drept urmare, tot ce ii ramane acestuia este sa se planga despre ce se intampla in jurul sau.

Atunci cand razvratirea este o trasatura de baza a angajatului, acesta nu va fi multumit pana nu va face ceva rebel. Adesea, oamenii cu un astfel de caracter au mai mult succes intr-un post de conducere decat intr-o pozitie de subordonat.

Cand un angajat este imatur si naiv, el nu poate intelege ca oamenii de la conducere nu sunt constienti de fiecare detailu, minut cu minut, din cele se intampla in companie si prin urmare, ii considera pe acestia vinovati de tot raul din compania respectiva.

Stelian Panescu, Director General Smart Sigma sustine ca unii angajati inteligenti incearca sa faca rau companiei "pentru ca inteligenta nu inseamna caracter, ba din contra, cu cat IQ-ul este mai mare, cu atat mai mari sunt sansele ca individul sa fie foarte egoist si sa fie mai putin moral.

Daca vorbim de situatii in care IQ-ul este foarte mare, din momentul in care acea persoana intelege ca este deosebita de ceilalti, isi aroga si dreptul de a se comporta diferit. E si o chestie de functionare a individului.

Daca provine dintr-un mediu in care valorile au fost insuflate de mic si a trait in spiritul acelor valori, probabil ca nu va face acest lucru. Daca insa, sistemul lui de valori este mai relativ, daca mediul in care evolueaza este orientat spre rezultate imediate, e foarte posibil sa faca rau. Nu numai companiei ci si celor din jur.

Sunt atat de multe exemple in care oamenii extrem de inteligenti nu sunt capabili sa relationeze cu ceilalti, tocmai datorita faptului ca se considera unici si deasupra celorlalti incat as spune ca tinde sa devina un fel de regula.

Deseori, este foarte dificil sa schimbi aceste situatie, spun expertii.
Odata ce un angajat isi exprima public punctul de vedere, presiunea sociala asupra sa de a-si pastra pozitia este enorma.

Daca el spune prietenilor sai despre cei din conducere ca sunt niste incapabili, schimbarea ulterioara a punctului de vedere ii va scadea credibilitatea in fata acestora si putini sunt cei dispusi sa isi asume o astfel de lovitura de credibilitate, spun expertii.

Angajatul pe care nu te poti baza niciodata

Exista oameni cu o inteligenta deosebita, care dovedesc acest lucru, dar pe care nu te poti baza nici pentru punctualitate, nici pentru concentrare, nici pentru responsabilitate.

Atitudinea provine deseori din anumite probleme personale grave, insa munca in companie presupune existenta unui efort de echipa si oricat de mare ar fi potentialul unui angajat, acesta nu va putea fi valorificat decat daca este un om de incredere.

Angajatul lipsit de scrupule


Acest tip de angajat inteligent, dar cu un comportament care lasa de dorit poate aparea in orice department al organizatiei, insa are influenta cea mai negativa la nivel de conducere.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#angajati, #calitate, #companie, #inteligenti, #manager, #probleme , #Stiri Locuri de munca