"De multe ori, angajatii sunt angrenati in proiecte care impun executarea unor activitati ce depasesc fisa postului. Manipularea apare in momentul in care angajatul nu este constient de ceea ce face. In momentul in care el este constient de ceea ce-si asuma, angajatii nu au dreptul sa acuze managementul, responsabilitatea le apartine", a declarat in cadrul emisiunii Business Adviser Liviu Raducan, Chief Ethics & Compliance Office la Smart Sigma.
Consultantul este de parere ca exista doua tipuri de manipulare: manipularea pozitiva, in care managerul isi atrage angajatul intr-o competitie cu el insusi pentru a fi devotat muncii sale si manipularea negativa, in care sefii incearca sa obtina de la angajatii sai ceea ce acestia nu ar oferi in conditii normale.
De asemenea, Raducan a precizat ca exista cazuri cunoscute in care managerii si-au determinat angajatii sa manipuleze cifrele.
De exemplu, in cazul Enron sefii companiei si-au impins angajatii in a manipula inregistrarile financiare, pretul firmei pe Bursa si chiar relatiile cu clientii.
"Nu manipulati prin minciuna! Incurajez toti managerii sa modifice in bine comportamentele angajatilor, folosind inteligenta, persuasiunea si comunicarea", a declarat Liviu Raducan.