Top management: oamenii-cheie si competentele lor

Vineri, 25 Februarie 2011, ora 20:42
4619 citiri
Top management: oamenii-cheie si competentele lor

Membrii echipelor de management din marile companii au nevoie de diferite aptitudini de leadership pe care sa le puna in aplicare in functie de circumstantele in care isi desfasoara activitatea. Daca un post de management la nivel inalt face parte din visurile tale profesionale, va trebui sa gasesti o modalitate cat mai eficienta de a urca pe scara ierarhica. Analizeaza care sunt aptitudinile pe dezvoltarea carora ar trebui sa te axezi in timp ce iti alegi compania, functia si postul la care visezi dar si care sunt aptitudinile pe care ar trebui sa le slefuiesti pentru a-ti asigura ascensiunea profesionala, te sfatuiesc specialistii de la BusinessInsider.com. 

Aceasta analiza nu este una tocmai usoara, pentru ca tendintele variaza in functie de post, de zona geografica a companiei, de domeniul de activitate al ei si, desigur, al companiei in sine.

Chiar daca ai reusit sa identifici clar care sunt aptitudinile cerute de companiile din ziua de astazi pentru posturile de management la nivel executiv, ti-ar fi foarte greu sa numesti cerintele care vor aparea in viitor, mai mult decat sub forma unei speculatii.

O cercetare realizata de Heidrick & Struggles a urmarit pe parcursul unui deceniu numeroase interviuri cu manageri de top despre cerintele din trecut, prezent si viitor pentru pozitiile de management superior si a descoperit cateva indicii despre modul in care posturile de nivel executiv evolueaza.

Potrivit cercetarii, odata ce oamenii obtin un post de top management, expertiza tehnica are o relevanta tot mai mica in comparatie cu aptitudinile de leadership si bazele solide de cunostinte de management al afacerilor.

Un CIO va trebui sa stie cum sa creeze modele de afaceri, un CFO va trebui sa fie capabil sa dezvolte strategii de management al riscului, Directorul de HR sa realizeze un plan de a atinge succesul si o structura clara a oamenilor talentati care sa constituie "varful" competitiv al capitalului uman.

Cu alte cuvinte, aptitudinile care te ajuta sa urci pe scara ierarhica nu vor mai fi suficiente in momentul in care ocupi un post de top management.

Iata o "harta" a drumului pe care trebuie sa il parcurga diferite tipuri de manageri pana la posturile de top, utila pentru a-ti planifica fiecare pas inainte in cariera.

Chief Executive Officer (CEO)

Capacitatea de a comunica eficient, de a colabora, de a empatiza si de a castiga increderea sunt aptitudinile care devin din ce in ce mai necesare pentru viitorii Directori Generali ai marilor corporatii, potrivit BusinessInsider.com.

In viitor, cel mai important lucru pentru un CEO va fi sa devina o imagine a companiei care inspira incredere publicului, iar asta va include si credibilitatea in cadrul initiativelor de responsabilitate sociala.

Potrivit unor studii, cerintele pentru managerii de nivel superior s-au schimbat, iar necesitatea clara de a detine cunostinte in domeniul afacerilor a fost inlocuita de cea a aptitudinilor de leadership.

Aptitudinile tehnice reprezinta doar un punct de pornire, potrivit specialistilor, iar cei care aspira la un post de conducere trebuie sa fie buni comunicatori, sa stie sa colaboreze si sa fie capabili sa isi dezvolte o gandire strategica.

In viitor, managerii la nivel executiv nu se vor ocupa doar de domeniile lor specifice, ei vor fi membrii activi ai echipei de management care il vor sfatui pe CEO in deciziile-cheie privind compania.

Un manager executiv trebuie sa fie orientat spre munca in echipa, sa fie capabil de multitasking permanent, sa faca fata stresului si sa se asigure ca subordonatii sai nu isi epuizeaza energiile inutil.

Mai mult decat atat, CEO-ul viitorului trebuie sa faca toate aceste lucruri cu zambetul pe buze si nu dintr-un birou inchis, sustin specialistii citati de Business Insider.

Chief Information Officer (CIO)

Functia de CIO a aparut in SUA la sfarsitul anilor ’90, ca raspuns la nevoia de cunostinte din domeniul business printre specialistii in IT.

CIO-ul era un manager de top care intelegea si modul in care se aplica o strategie de afaceri, nu doar modul in care functioneaza noile tehnologii.

Mai tarziu, odata cu destabilizarea mediului de afaceri, IT managerii au fost nevoiti sa ia decizii complexe, luand in calcul analize riguroase bazate pe amortizarea investitiilor si sa decida care sunt proiectele care merita a fi coordonate.

In viitorul apropiat, companiile vor cauta un CIO "hibrid", care sa aiba si cunostinte in domeniul afacerilor, capacitate de analiza, experienta in planificare organizationala si infrastructura.

Mai mult decat atat, viitorul CIO va trebui sa alcatuiasca un sistem de unitati intregi care sa sustina cresterea la nivel global.

In multe cazuri, cunostintele de baza in vanzari si marketing vor constitui un plus la CV.

Cei mai cautati CIO vor intelege perfect modul in care companiile pot pune in aplicare cantitatile imense de informatii pe care le asimileaza, potrivit BusinessInsider.com.

Chief Financial Officer (CFO)

Inainte de anii 2000, cel care ocupa functia de CFO era un simplu contabil, ale carui responsabilitati includeau rapoartele financiare, masurarea la nivel numeric a performantei si realizarea de bilanturi pentru companie.

In ziua de azi, multinationalele nici macar nu isi mai permit luxul de a-si pastra managementul finantelor in cadrul unei zone geografice clar determinate.

Managementul finantelor companiilor a devenit o activitate din ce in ce mai complexa, potrivit BusinessInsider.com.

Majoritatea companiilor au o echipa de contabilitate, alaturi de CFO, acesta avand in schimb un rol axat pe strategie.

Un CFO in ziua de astazi are nevoie de experienta pe pietele de capital, fuziuni de companii si tehnologia informatiei.

In multe companii, CFO-ul joaca un rol activ in managementul actionarilor externi si mai ales in comunicarea cu investitorii, iar de la acesta se asteapta o experienta si in zone functionale ale domeniului corporate, dar si sa incurajeze comunicarea intre angajati pe functii aflate pe trepte diferite in ierarhie.

CFO-ul viitorului va avea activitate la nivel global, va lucra la diferente de fus orar si va colabora regulat cu arii diferite ale companiei pentru initiative de expansiune internationala.

In consecinta, acesta va avea nevoie de o gandire in perspectiva la nivel global, iar unele dintre companiile de acum chiar le ofera deja managerilor de finante sarcini la nivel international pentru a le dezvolta acest tip de gandire.

In timp ce managerului de finante din ziua de astazi i se cere sa dezvolte si sa implementeze sisteme de bugetare si de masurare a performantei, in viitorul apropiat acestuia i se va cere si sa ofere echipei de management date si analize financiare in timp real.

CFO-ul va continua sa indeplineasca functiile traditionale precum managementul finantelor sau reducerea costurilor, insa gandirea strategica va deveni din ce in ce mai importanta, potrivit Business Insider.

Director de Resurse Umane (CHRO)

Desi toata lumea este de acord ca un capital uman talentat inseamna o competitivitate crescuta, specialistii in HR isi gasesc cu greu un loc in echipa de management.

Pozitia de HR a fost intotdeauna privita ca una strict administrativa, iar liderii din domeniu au fost delegati sa coordoneze politicile companiei si initiativele culturale.

O mare parte din vina o poarta Directorii Generali sau cei cu functia de CEO, care nu stiu cum sa defineasca asteptarile lor de la Directorii de Resurse Umane.

Desi in mod teoretic, rezistenta la schimbare, managementul riscului sau salarizarea la nivel executiv apartin agendei de lucru pe care un CEO si-o pregateste, multi Directori Generali nu accepta ideea ca ar putea sa delege aceste sarcini catre Directorul de HR, care ar putea rezolva mult mai bine aceste probleme.

In viitor, datorita schimbarii demografice a fortei de munca, Directorii de HR vor fi nevoiti sa se obisnuiasca sa coordoneze echipe de oameni foarte diferiti.

Ei se vor gasi in situatia de a invata cum sa jongleze cu nevoile si contributiile angajatilor cu experienta din generatia “Baby Boomers”, in acelasi timp in care trebuie sa faca fata inversunarii membrilor Generatiei Y.

Salarizarea va fi in continuare un subiect sensibil, in fiecare domeniu in parte, sustin specialistii citati de BusinessInsider.com.

Directorii de HR vor fi nevoiti sa fie complet implicati in crearea si implementarea de planuri privind succesiunile de leadership, o problema neglijata de majoritatea companiilor.

Oricat de invechita ar parea teoria, atractia si dezvoltarea oamenilor talentati este cea mai importanta sarcina a unui CEO, iar Directorul de HR va trebui sa isi asume aceasta responsabilitate intr-un parteneriat prolific cu liderii companiei, in viitor.

#ascensiune profesionala, #ceo, #cfo, #cio, #director hr, #management de top, #membrii echipa de management , #Resurse umane