Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Principiile companiei trebuie respectate de toti

Principiile companiei trebuie respectate de toti
Cand mergem la birou in fiecare zi, fiecare dintre noi participa la formarea unei comunitati la locul de munca. Astfel, impartim aceleasi valori, in timp ce indeplinim anumite obiective. Asadar, de ce anumiti oameni insista sa-i critice pe cei care incearca sa se ridice la standardele comunitatii?

Inainte sa continuam, sa privim mai indeaproape termenul de “comunitate”. Vine din limba latina, de la “communic”, cuvant care inseamna “comun, public, impartit cu toti sau cu multi.” De asmenea, communis este radacina cuvintelor englezesti: commerce, communication, committee si commitment.

Avem comunitati de afaceri, comunitati virtuale si comunitati internationale.



La locul de munca, valorile corporatiei dau tonul pentru comunitatea care se va forma. Oricum, nu exista angajator care sa creeze o lista de valori in cadrul careia sa critice oamenii care incearca sa faca lucrurile bine, scrie Dan Bobinski pentru management-issues.com.



Totusi, critica adusa oamenilor care adera la un cod etica, la un comportament moral, continua sa existe mai des decat ne-am dori si mai des decat am vrea sa recunoastem.



Sa luam un exemplu. George, tata a patru copii, care lucreaza in schimbul de noapte la un centru regional de distributie. Cand unul dintre colegii lui se uita la birou pe site-uri “nepotrivite”, George se gandea ce sa faca. Stia ca un asemenea comportament este impotriva politicilor companiei si stia ca acest coleg tocmai se insurase.



Daca ar fi urmat politicile companiei, George l-ar fi putut reclama pe colegul lui. Insa decat sa puna o pata neagra pe dosarul acestuia, George a ales o cale indirecta. A mentionat in treacat ca este impotriva policilor companiei sa urmaresti asemenea materiale pe calculatoarele companiei.



Colegul lui George s-a simtit atacat de aceste mentiuni. In plus, l-a acuzat pe George ca se intereseaza de lucruri care nu il privesc si a pornit o intreaba campanie impotriva lui. Nu dupa mult timp, George a devenit tinta glumelor colegilor si a fost marginalizat inclusiv de seful sau.



In lunile care au urmat, George a spus ca s-a simtit tratat in cel mai neplacut mod. Nu a mai putut face parte din comunitatea existenta la locul de munca. In loc sa se trezeasca in fiecare dimineata dornic sa ajunga la birou, acesta a ajuns sa intarzie. Dupa cum spuneam, acest tip de scenariu este probabil mai des intalnit decat vrem sa recunoastem.



Poate ca ai fost o victima in circumstante similare sau poate ca ai fost, alaturi de alti colegi, impotriva unui om ca George.



In acest caz, ce se afla sub semnul intrebarii este adevarata valoare a aformatiilor cu privire la politicile companiei, precum si caracterul angajatilor. Pentru ca adevaratele valori sa fie mai mult decat niste afirmatii inramate si agatate pe perete, trebuie sa fie modelate si intarite.



In cazul lui George, marea surprindere a fost faptul ca seful lui a participat la atacurile orientate impotriva sa. Circumstantele au inclus faptul ca seful sau era proaspat venit si nu stia ca George este un angajat vechi si valoros.



Fie ca seful sau alesese calea gresita pentru a fi acceptat, fie ca ignora responsabilitatile unui manager, acesta nu a avut nici o scuza pentru comportamentul adoptat. Un adevarat manager ar fi procedat altfel.



Cu alte cuvinte, daca managerii si leaderii nu vor modela comportamentele asteptate in comunitatea de la locul de munca, este putin probabil ca restul angajatilor sa ia in serios standardele comunitatii.

Desigur, unii, ca George, vor dori sa faca ceea ce trebuie, indiferent de impedimente. Dar altii nu. Si, ca in orice alta comunitate, daca regulile nu sunt aplicate, mediul de lucru se va deteriora.



Daca te afli in aceeasi situatie ca a lui George, exista doua posibilitati. In primul rand, afla exact cum s-au intamplat lucrurile, dar ai grija sa fii obiectiv. Lasa la o parte orice fel de presupunere sau descriere a sentimentelor.



In al doilea rand, adopta o atitudine profesionala si expune situatia exact asa cum este. In cazul lui George, acesta poate merge direct la directiune cu datele adunate. Daca nu obtine nici un rezultat, poate merge la resurse umane. Aceasta actiune nu reprezinta o amenintare pentru nimeni, ci respectarea principiilor.



In concluzie, afirmatiile companiei cu privire la valorile pe care le detine trebuie sa reprezinte mai mult decat niste cuvinte bine alese. Daca organizatia, inclusiv managerii, nu va respecta si nu va aplica principiile etice care ii stau la baza, mediul de lucru se va deteriora, ca in orice comunitate fara reguli.



 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2027 ori