Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Nici managerii de top nu mai au pachetele salariale de altadata

Nici managerii de top nu mai au pachetele salariale de altadata


Angajatorii de pe piata locala strang cureaua din ce in ce mai mult si au devenit mai economi cand vine vorba de majorari salariale sau de acordarea unor beneficii extra-salariale chiar si pentru zona de top-management. Daca inainte de venirea crizei pachetul salarial al unui manager includea bonusuri consistente si decontari "extravagante", acum lucrurile s-au schimbat radical.

Criza a reprezentant un pretext eficient si de impact pentru angajatorii din Romania care s-au folosit de contextul economic pentru reducerea salariala sau pentru taierea beneficiilor extra-salariale.

Salariul mare depinde de "experienta departamentului de HR"

In unele cazuri, asa cum observa specialistul in resurse umane Vlad Dutescu, general manager la Sandler Training, au preferat sa elaboreze formule de optimizare fiscala, prin intermediul carora trec din valoarea bonusurilor platite in bani in beneficii suplimentare, care sunt deductibile fiscal sau care pot fi obtinute prin parteneriate comerciale si discounturi.

"Lucrurile depind de experienta celor din cadrul departamentului de Resurse Umane care gasesc variantele cele mai bune in optimizari fiscale, in asa fel incat angajatul sa ia cat mai mult, iar compania sa plateasca impozite cat mai mici", observa specialistul in resurse umane.

Diferente majore pentru ofertele din 2007 si cele din 2010

Vlad Dutescu mentioneaza ca un manager care se afla pe o functie de conducere din 2007, deci cu un an inainte de declansarea crizei, primeste un salariu si poate fi beneficiarul unor bonusuri extra-salariale mai mari decat un alt manager, care ocupa o functie similara, dar care a fost angajat din 2010. In medie, diferenta dintre cele doua venituri incasate de cei doi manageri poate fi de 40%.

Pe de alta parte, nu doar angajatorii si-au schimbat comportamentul, ci si pretentiile angajatilor s-au ajustat in cei cinci de ani de criza.

"Nu mai este Nirvana care exista in 2008, acum pretentiile sunt semnificativ mai mici, iar oamenii pleaca din companii cu mai multa circumspectie. Nu mai e ca pe vremuri, cand ti se dubla salariul si te hotarai sa faci pasul si sa te transferi ", spune Dan Berteanu, general manager la firma de recrutare si selectie Talent Stream, referitor la recrutarea managerilor, atrasi de concurenta cu bonusuri substantiale.

Fara "bonusuri fancy"

Dan Berteanu adauga ca au disparut din peisaj "bonusurile fancy", cum ar fi abonamente la sala sau la centrele de infrumusetare de tip SPA, incluse de multe ori pentru a face un pachet salarial mai cuprinzator, in perioada de dinainte de criza.

Ce au mai pierdut managerii:
- Nu se mai fac decontari la hotelurile de cinci stele
- Foarte putine decontari la hotelurile de trei stele
- Reducerea bugetelor pentru calatorii
- Foarte putine companii ofera bilete business class, dar majoritatea evita companiile low-cost

Bonusuri inca incluse in pachetul salarial

- Abonamente la clinici private
- Prime de relocare
- Bonuri de masa
- Carduri personalizate pentru servicii medicale
- Bonuri cadou

Pretentii traznite la angajare

Ana Ber, managing director al firmei de consultanta in domeniul HR Dr. Pendl & Dr. Piswanger Romania, spune ca, in general, la nivel de top se negociaza achizitia de actiuni sau primirea de actiuni sau participare la profit. Totusi, in unele cazuri, candidatii pentru functii manageriale prezinta la interviu o serie de doleante si de beneficii pe care le negociaza, desi head-hunter-ii ii avertizeaza ca pot fi considerate "excentrice" pe timp de criza.

- un anume tip de masina
- un anume tip / culoare / brand de smartphone / laptop / tableta
- zile de concediu si / sau vacante platite de companie
- o anume locatie a biroului in cladire (orientare, lumina)
- asigurare medicala pentru familie
- servicii medicale pentru familie
- asigurare de viata sau cel putin de accident
- pachet compensatoriu in caz de incetare a contractului de munca
- MBA sau EMBA platit de companie sau alte acreditari

Daca in 2008, anul in care incepea criza sa isi faca simtita prezenta si pe plan local, 11% din totalul pachetului salarial oferit de angajatorii romani consta in beneficii, ponderea acestora a coborat la un minim de 4% anul trecut.

Bonusurile oferite de angajatori anul trecut

Tichete de masa - 60%
Abonamente la clinici medicale private - 54%
Racoritoare si cafea - 51%
Activitati de socializare - 45%
Cadouri pentru ocazii speciale - 41%
Asigurare de viata sau de accident - 35%
Descoperire de cont - 26%
Subventionarea transportului - 25%
Activitati sportive - 17%
Plan de pensii private - 8%

Anul trecut, doar o treime din companiile participante la studiul Paywell Romania, realizat de compania PriceWaterHouse Coopers, au oferit prime fixe tuturor categoriilor de angajati, valoarea bonusului fix per angajat fiind echivalentul unui salariu lunar de baza.

Un studiu Mercer realizat pe un esantion de 150 de companii, in 2012, arata ca bonusurile variabile reprezentate ca procent din salariul anual de baza nu prezinta schimbari fata de anii trecuti, mentinandu-se la aceleasi procente inca din 2010: top management - 20%, mid-management - 15% si specialisti intre 10% si 15%.

Doua din trei companii participante au platit bonusuri variabile, nivelul cel mai ridicat inregistrandu-se in sectorul farmaceutic (14% din salariul anual), urmat de sectorul bunurilor de larg consum, distributie si retail (7%).

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2871 ori