Managerii romani nu-si stimuleaza angajatii

Miercuri, 16 Iulie 2008, ora 09:24
2975 citiri
Managerii romani nu-si stimuleaza angajatii

Managerii romani se concentreaza aproape exclusiv pe rezultatele de business si pe cresterea afacerii, ca in toate pietele emergente, dar pierd din vedere aspecte care tin de interiorul organizatiei, cum ar fi motivarea angajatilor si optimizarea proceselor, afirma Harry Meintassis, director general al companiei de consultanta in resurse umane Hay Group Romania, subsidiara uneia dintre cele mai mari companii de profil la nivel global. "Managerii romani sunt buni cand vine vorba de organizare si de trasarea sarcinilor celorlalti, dar lasa de dorit in capacitatea de a-i inspira pe angajati, neoferindu-le acel "big picture" prin care acestia sa vada ce au de castigat", a declarat pentru Business Standard Harry Meintassis. Un alt punct slab al managerilor romani, spune seful Hay Group, este acela ca nu stimuleaza munca in echipa, care ar putea fi o modalitate de crestere a productivitatii si o solutie la criza de personal, suplinind dificultatile recrutarii de personal.


Potrivit lui Meintassis, fluctuatia de personal de pe piata locala este extrem de mare si din cauza ineficientei managementului practicat in companiile din Romania.


Potrivit lui Meintassis, cresterea productivitatii nu se realizeaza doar prin investitii de ordin tehnic, ci si prin stimularea angajamentului oamenilor fata de companie. "Productivitatea este un termen economic, dar ceea ce astepti de la oameni este sa se implice in evolutia organizatiei", explica directorul Hay Group. Cultura organizationala este un produs al leadershipului, unica pentru fiecare organizatie. Intr-un proces de recrutare, considera Meintassis, combinatia intre competentele candidatului si compatibilitatea sa cu valorile organizationale reprezinta criteriul care ar trebui sa stea la baza recrutarii.


Rata de retentie a personalului pe piata romaneasca este redusa, iar una dintre cauze este ineficienta leadershipului practicat in companiile din Romania, afirma Harry Meintassis. Desi salariul este un motiv important pentru schimbarea locului de munca, un angajat atasat de organizatie nu va pleca pentru o oferta salariala mai buna, mentioneaza directorul Hay Group.


"Nu poti cumpara angajamentul fata de companie, acesta trebuie dezvoltat. Liderii trebuie sa fie mai vizionari si mai putin orientati catre organizare si control", spune Meintassis. In pietele emergente, companiile investesc foarte mult in procese, in cresterea productivitatii prin achizitia de utilaje, spre deosebire de pietele dezvoltate, unde se investeste in dezvoltarea leadershipului, fapt evident atat in bugetele HR, cat si in atitudinea managementului. Totusi, directorul Hay Group afirma ca, in companiile romanesti, se observa o crestere a interesului pentru motivarea si retinerea in companie a oamenilor, promovat in special la nivel de CEO, si nu de specialistii HR din companii, pe fondul competitiei pentru atragerea fortei de munca.


Elementul de leadership la care romanii reactioneaza cel mai bine este reprezentat de oportunitatile de dezvoltare si de sansa de a lua decizii, de a se bucura de increderea superiorilor. Dezvoltarea capacitatilor de leadership intr-o organizatie trebuie sa inceapa de la topmanagement, pentru ca acestea sa poata fi raspandite apoi la toate nivelurile inferioare si pentru ca managerii sa poata inspira prin propriul exemplu.


"Totusi, un lider bun este cel care nu este indispensabil organizatiei, ci genereaza un sistem care se sustine prin sine insusi si in absenta liderului. Obiectivul liderilor din topmanagement ar trebui sa fie crearea de succesori, pentru ca leadershipul reprezinta un set de calitati, iar intr-o organizatie pot exista mii de lideri", explica Meintassis.


Leadershipul nu este o relatie de prietenie, mentioneaza acesta, ci o relatie profesionala, dar care trebuie sa se bazeze pe raporturi din care ambele parti implicate sa aiba de castigat.


"Obiectivul liderilor romani ar trebui sa fie crearea de succesori, un bun lider fiind acela care nu este indispensabil organizatiei, ci care genereaza un sistem care se sustine prin sine insusi si in absenta liderului", a spus Harry Meintassis general manager la Hay Group.